Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Jammer genoeg kon ik er alleen zaterdag van genieten, van die tweede tweedaagse editie van het Walden-festival in het Brusselse Leopoldpark.  En toch was  het een heerlijke namiddag.  En wellicht de namiddag met de meest exotische muziek van het gebeuren alhoewel het opende met een geweldige klassieker. Noch min noch meer met Ein kleine Nachtmusik.  En dat brachten de  Boho Strings. Zoek het niet té ver: een ensemble uit, jawel, BOrger HOut….  met David Ramael als artistiek leider.  Frisse verschijning in hemdsmouwen op deze een warme zomeravond en allesbehalve een stijve hark, maar een ondernemend, sociaal geëngageerd en communicatieve dirigent.  En met muzikanten zo divers als Borgerhout is.  De muziek klinkt, zoals zoveel muziek bij Mozart, o zo zonnig. het brengt het festival meteen op dreef.

Die diversiteit horen we ook in de muziek van de Algerijnse componist Salim Dada. Zwaarder op de hand dan Mozart maar een Sinfonietta speciaal voor deze gelegenheid geschreven, een wereldpremière, mooi melodieus hedendaags werk met een Arabisch tintje net als de paar miniaturen die volgden en geserveerd met een duidelijk mediterrane tot zelfs Balkan-klank.

Walden, de naam ontleent het festival natuurlijk aan die Klara-uitzending op de traagste dag van de week, het zondags programma van muzieksamenstellster Katleen van Bavel. Dat dan op zijn beurt een verwijzing moet zijn naar dat cultboek van de Amerikaanse schrijver en natuurobservator Thoreau. Een boek dat wellicht weinig muziekliefhebbers gelezen hebben, maar waarvan de reputatie genoegzaam bekend is. Dat “life in the woods” leven is nog wat anders dan dit leven hier op dit zonovergoten grasveld: “klassiek sur l’herbe”. Er heerst rust, een beetje té veel want niet zoveel volk. Het geheel heeft een mini-Middelheim gehalte, zo lijkt het wel. Zeker als het trio van Rabih Abou Khahil aantreedt, de Libanese oed-speler die ook de jazz leerde omarmen samen met de Amerikaanse percussionist Jarrod Cagwin. En die laatste koos dan ook weer voor allerlei drumtechnieken en instrumenten uit de Indische, Turkse, Perzische en andere tradities. Samen met de Poolse jazzviolist Mateusz Smoczynski was dit opnieuw een ontdekking aan die rafelrand van de exotische wereldmuziek, slingerend tussen vele vormen van Oost en West.

Kers op de taart was zonder meer het Orchestre des Jeunes de la Méditerranée. Jongeren van rond het bekken van de Middellandse zee, verzameld door de onvermoeibare Fabrizio Cassol.  Sinds 2015 haalt hij ze langs alle  kanten van die “Odysee” en stoomt ze klaar, eerst voor de Medina Session op het Festival van Aix-en-Provence en nu voor het Waldenfestival. Het wordt een turbulent  mengsel van improvisatie en compositie.  Verbluffend, zonder meer.  Bescheiden als hij is, stond Cassol niet op het podium maar enkel achter de regietafel terwijl zijn jongeren al hun duivelse klanken  en hun engelengezang loslieten in een bezwerende fanfare van Zuiderse ritmes  en tonen op een ontelbare verscheidenheid van instrumenten.  En wie Fabrizio Cassol bezig ziet moet zich niet verwonderen  dat ook die indrukwekkende sopraan Claron McFadden in de buurt is. Een werkelijk zinderende vertoning. Dan vraag je jezelf niet meer af wat Oost en West is, je laat die smeltkroes warm over je heen spoelen en geniet heerlijk van die Zuiderse wind.  

WAT: Walden Festival
WAAR: Leopoldpark,  Brussel,
WANNEER:  zaterdag 16 juli 2022
WIE:  Boho Strings, o.l.v. David Ramael
Rabih Abou-Khalil Trio, Orchestre des Jeunes de la Méditterranée o.l.v. Fabrizio Cassol en o.a. sopraan Claren McFadden.