• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
maandag, december 11, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Een avond vol Weens genot

door: Roger Creyf
8 december 2018
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Een avond vol Weens genot
Share on FacebookShare on Twitter

Oké, het is begrijpelijk: voor Oostenrijks muzikaal paradepaardje,  de Wiener Philharmoniker, zat BOZAR daags voordien bomvol. ’s Anderendaags, voor ons concert van het even hoogstaande Oostenrijkse Hagen Quartett, was dit jammer genoeg niet zo. Strijkkwartetten bekoren minder dan symfonieën. Dat weten we. Zeker als ze moeten concurreren met een  Nieuwe Wereld-symfonie van Dvořák. Maar dit keer was er in de zaal dan ook geen te pas en te onpas enthousiast applaus na elke beweging, zoals gisteren bij die Dvořák. Het ingetogen  publiek genoot, afgezien van tussendoor de seizoensgebonden verkouden kuchjes, in alle stilte en bewondering van twee strijkkwartetten van Haydn en Schubert en van Mozarts klarinetkwintet.

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Het begon met Haydn. Vaak genoemd als de uitvinder van het strijkkwartet, en hier met zijn opus 55/3. En ja, je kan op die strijkkwartetten uitgekeken raken (hij schreef er ten slotte tientallen). Je kan het soms zelfs saai vinden. Maar als een gezelschap als dit er al de finesses uithaalt, geniet je toch door en door van die klankweelde. En dat is ook de juiste ingesteldheid om te luisteren naar Schuberts vroege strijkkwartet D173. En zeker ook om in het Andantino naar een wonderlijk samenspel tussen eerste viool en een prachtige cello te luisteren. Niet de bekendste Schubert, eerder romantisch en zelfs vrolijk.

Maar dan kwam Mozart. Het klarinetkwintet ofte Stadler-kwintet, geschreven voor die vriend van hem en gerenommeerd klarinettist van toen. En het Hagen Quartett overtrof zichzelf. Het leek wel of de komst van klarinettist Daniel Ottensamer, solo  klarinettist bij de Wiener Philharmoniker, het spel van de leden aanscherpte. Qua intensiteit en kwaliteit schakelden ze nog een versnelling hoger. En hun samenspel klonk nog subtieler. Zo zacht als de strijkers klonk ook de klarinettist. Niet alleen in het Larghetto, met die bekende slepende melodie, was zijn adembeheersing meer dan professioneel. Zijn spel was over de hele lijn bijna huiveringwekkend mooi. De eerste viool duelleerde verrukkelijk met de klarinet. Misschien lette ik er speciaal op, op eerste violist Lukas Hagen. Waarom? Tijdens de pauze was ik vioolbouwer Thomas Meuwissen tegen het lijf gelopen. “Ik zal es stoefen”, zei hij. “Ik heb een viool gebouwd voor hem!” Als je dat weet, dan luister je toch met een paar extra oren naar dat instrument. Daarover vertelde Lukas Hagen: “Elke viool klinkt anders. Je moet je vooral goed voelen met je viool, en dat had ik vanaf het eerste moment met deze viool: ze klinkt gezond, krachtig, mooi, en ze heeft nu al mijn voorkeur op de vele andere die ik al bespeeld heb. Ze had van meet af aan kwaliteiten die nauwelijks bij andere nieuw gebouwde violen te vinden zijn.” Wat een eer voor vioolbouwer Thomas Meuwissen. Hoe zijn die twee met mekaar in contact gekomen? Thomas Meuwissen: “Ze komen al jaren in Brussel spelen, en ik ben vaak naar hun concerten geweest. Eerst leerde ik zijn zus kennen, de altvioliste Veronika Hagen, en pas later ook Lukas. Ik heb hem nog niet zo lang geleden een viool laten zien en hij was zo onder de indruk dat hij me uitnodigde om in Salzburg mijn werk aan zijn studenten te laten zien. Die zochten instrumenten, en hij vond het belangrijk dat ze in contact kwamen met goede hedendaagse vioolbouwers. Hij organiseerde voor hen en een aantal collega’s een test in de grote zaal van het Mozarteum. De dag nadien al zei hij zo onder de indruk te zijn dat hij overwoog om het instrument te kopen. En tot mijn grote verrassing deed hij dat ’s anderendaags ook!”

Roemruchte dynastie

Het klarinetkwintet is natuurlijk Mozart op zijn best, met dat geliefde instrument dat hem uitermate boeide: speels zoals hij zelf was, maar met een  romantische diepgang hem evenzeer  zo eigen. Het is misschien al te populair en bekend, maar uitgevoerd door deze muzikanten hoor je het als voor het eerst. Bijna onmiddellijk besef je: zo heb ik het nog nooit gehoord.  Komt dat door die schitterende Weense klarinettist Daniel Ottensamer? Als je het hem vraagt antwoordt hij verwonderd: “Klinkt het nieuw? Voor mij niet, ik speel dat altijd zo. Het was voor mij vooral speciaal om vanavond met de collega’s van het Hagen Quartett te spelen. Het was de eerste keer dat we het kwintet brachten, en dat samenspel met hen was echt een bijzondere en mooie ervaring voor mij. Misschien klonk het daarom zo goed.”

Hij komt dan ook uit een roemruchte dynastie van klarinetspelers. Vader speelde ook als eerste solist bij de Wiener Philharmoniker en zijn broer is dat bij de Berliner Philharmoniker. Dan moet je natuurlijk ook wel een uitblinker worden. Ze vormden samen overigens tot aan de dood van de vader The Clarinotts. Daniel is in elk geval een klasbak. En na zo’n uitvoering ben je weer voor altijd verkocht en verknocht aan dat ‘afgezaagde’ meesterwerk.


  • WAT: Joseph Haydn (1732-1809) – strijkkwartet opus 55 nr. 3 in Bes (Hob.III:62) | Franz Schubert (1797-1828) – strijkkwartet nr. 9 in g (D173) | Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) – kwintet voor klarinet en strijkers in A (KV581)
  • WIE: Hagen Quartett [Lukas Hagen en Rainer Schmidt (viool), Veronika Hagen (altviool), Clemens Hagen (cello)] en Daniel Ottensamer (klarinet)
  • WAAR: Henry Le Boeufzaal, BOZAR, Brussel
  • WANNEER: zaterdag 1 december 2018
  • FOTO: © myrios classics & Julia Stix
Tags: BozarClemens HagenDaniel OttensamerFranz Schubert (1797-1828)Hagen QuartettJoseph Haydn (1732-1809)Klassieke periodeLukas HagenRainer SchmidtVeronika HagenWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Vorig artikel

Wereldpremière A War Requiem plakt aan de ziel

Volgend artikel

Fascinatie voor, en demystificatie van, Mozart

Roger Creyf

Roger Creyf

Roger Creyf was jarenlang journalist bij het VRT TV-Journaal. Hij werkte er op de buitenlandredactie en was ook een tijd lang Chef Buitenland. Maar daarnaast maakte hij ook tal van journaalreportages over klassieke muziek, opera en jazz. Hij schreef tevens voor Cobra.be en Staalkaart. Hij is secretaris van de Belgische Vereniging van de Muziekpers.

Ook interessant:

Mozartweek Salzburg 2024
Nieuws

Mozartweek Salzburg 2024

8 december 2023
Oud en nieuw bij Le Concert Olympique: Beethoven en D’hoe
Concerten

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

29 november 2023
Sokolov speelt voor Amnesty International
Nieuws

Sokolov speelt voor Amnesty International

28 november 2023
Der Ring des Nibelungen met Alain Altinoglu en Romeo Castellucci
Concerten

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

23 november 2023
Veel meer wijn dankzij klassieke muziek
Nieuws

Veel meer wijn dankzij klassieke muziek

2 oktober 2023
Elettra kaapt Idomeneo
Concerten

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Volgend artikel
Fascinatie voor, en demystificatie van, Mozart

Fascinatie voor, en demystificatie van, Mozart

Joyce DiDonato met (veel) toegevoegde waarde

Joyce DiDonato met (veel) toegevoegde waarde

Les Pêcheurs de perles, een melodieuze parel

Les Pêcheurs de perles, een melodieuze parel

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (683)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.