Eberl: String Quartets Op. 13

Op schattenjacht: Vrijwel geen kamerensemble heeft met zoveel verve, flair en interpretatief meesterschap een bijdrage geleverd aan de ontstaansgeschiedenis van zijn vak als het CasalQuartett. Naast het kernrepertoire en hedendaagse muziek schittert het meermaals bekroonde Zwitserse ensemble consequent met waardevolle ontdekkingen. Niet in het minst met zijn twee laatste projecten – de vijfdelige productie Beethovens Wereld 1799-1851 en Ballades & Kwintetten, die het die het samen met de componist en pianist Fazıl Say opnam, heeft het cQ bewezen dat het “een van de beste formaties in de Duitstalige wereld” is (Klassik Heute).

Met zijn meest recente project ReDiscovered, wijdt het cQ zich aan de Weense componist Anton Eberl (1765-1807) en zijn drie Strijkkwartetten Op. 13.

Als een uitstekend pianist en componist, verwierf Eberl grote populariteit en genoot soms zelfs meer prominente aanhangers dan Beethoven. Zijn leven eindigde onverwacht op het hoogtepunt van zijn succes. Eberls muziek verrast vaak door haar moderniteit en een persoonlijke stijl, onafhankelijk van zijn beroemde tijdgenoten. Net als de late werken van Mozart en die van de nieuwe Beethoven, voorspellen Eberls composities het revolutionaire aanbreken van de expressieve werelden van de Romantiek.

NO-TE: Wie was Anton Eberl en waarom moet hij “Herontdekt” worden?
cQ: Anton Eberl was een van de meest vooraanstaande pianisten van zijn tijd en een uitmuntend componist van pianowerken en symfonieën. Zo daagde hij zelfs Beethovens roem uit door bijvoorbeeld in de wedstrijd om de publieke waardering zijn Symfonie nr. 3 te winnen van die derde van Beethoven, de Eroica, die op hetzelfde moment werden uitgevoerd. Tot op de dag van vandaag leiden zijn bekendste werken een schimmig bestaan; zijn strijkkwartetten hebben de laatste tijd geen enkele aandacht gekregen.

NO-TE: Hoe bent u met hem in contact gekomen?
cQ: Als onderdeel van het onderzoek voor ons laatste CD project, Beethoven’s Wereld. Eberl zou perfect hebben gepast, maar we besloten zijn drie kwartetten in één keer uit te geven in plaats van slechts een en dan de andere twee op een op een latere datum.

NO-TE: Hoe kan het werk van Eberl vanuit het perspectief van vandaag worden geclassificeerd?
cQ: In de overgang tussen het Weens Classicisme in het stempel van Haydn, vooral Mozart, en de vroege Romantiek. Ondanks de stilistische verwantschap met Mozart, onder wiens naam zelfs enkele van Eberls werken werden gepubliceerd, en later met Beethoven, is zijn muziek onmiskenbaar eigen. Zij is harmonisch uiterst veelzijdig en vol verrassingen.

NO-TE: Wat is voor u de aantrekkingskracht van zijn muziek?
cQ: Met Anton Eberl hebben we een componist voor ons die onbekend is, niet vanwege een gebrek aan kwaliteit, maar volgens ons vooral omdat hij tijdens zijn razendsnelle opkomst plotseling is gestorven. De hoeveelheid meesterwerken is dus te overzien, maar absoluut de moeite waard om eens nader te bekijken.

NO-TE: En wat fascineert u aan de strijkkwartetten die u hebt opgenomen?
cQ: Dat ze de kwartetformatie als geheel – vooral de 1e viool – uitdagen en in concert een grote, uiterst blijvende indruk maken. Mensen worden gewoon opgewonden van deze werken: ze zijn altijd muzikaal spannend, zijn verhalend en opzwepend, maar ook melodisch heel charmant en ontroerend.

*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: