• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Duivelskunstenaar en engel

door: Lucrèce Maeckelbergh
15 maart 2017
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Duivelskunstenaar en engel
Share on FacebookShare on Twitter

Een voordeel van het Klarafestival is dat je het liveconcert bij beluistering op de radio nog eens opnieuw kan meemaken. Dat leverde een nog intensievere belevenis op van wat ik op het openingsconcert van 9 maart in de zaal had meegemaakt.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Deze ervaring geldt zowel voor de eerste symfonie van Gustav Mahler – uitzending op vrijdag 10 maart – als voor het vioolconcerto van Alban Berg – uitzending op maandag 13 maart – waarvan de présence van de frêle, zich totaal inlevende Patricia Kopatchinskaja nochtans een essentieel aspect van de vertolking was.

Nimf zingt treurlied

De soliste maakte haar entree op de weemoedige intro van de concertmeester en de eerste cellist als een nimf die haar treurlied komt zingen. Blootvoets en in een (het leek wel handgeschilderde) soepele jurk slingert ze zich beweeglijk doorheen de gespannen thema’s van het trieste concerto dat Berg schreef als in memoriam voor Manon Gropius, de dochter van Alma Mahler en architect Walter Gropius die in 1935 op 18-jarige leeftijd overleed aan polio. Het concerto is één lange mijmering over een jonge vrouw met een opvallende (en door haar moeder Alma zeer bewonderde) persoonlijkheid. De lyrische en tedere delen vertolkte Kopatchinskaja smachtend van treurigheid. Het korte dansmotief in het eerste deel, dat even aan de cafédans in Wozzeck herinnert, doen haar lichaam in een felle beweging uitbarsten. Ook het begin van het tweede deel (Allegro) zit vol vuur, terwijl ze onophoudelijk de betrokkenheid met de dirigent in de zwierige bewegingen van haar soepele lichaam legt. Technisch beheerst ze de veeleisende vioolpartij perfect, met de moeilijke overgangen en de hoge soms snerpende noten die blijven zingen en vanuit haar diepe gemoed lijken te klinken. “Open je ziel en luister naar wat de muziek je vertelt”, zegt Kopatchinskaja in een interview in De Standaard (9 maart 2017, p. D5). Wel, daar heeft ze de luisteraar recht naartoe gespeeld die avond.

Vurig, alert en heerlijk passioneel

Dat ze in Teodor Currentzis een ideale partner-in-emotie gevonden heeft, werd duidelijk in zijn uitvoering van Mahlers eerste symfonie met zijn ensemble MusicAeterna. De verwijzingen naar de natuur, naar de militaire marsen – die Mahlers jeugd bepaald hebben – naar de Oostenrijkse volksmuziek met de Ländler, het aanhalen van het Broeder Jacob-thema in het derde deel: Currentzis slaagde erin de symfonie door zijn orkest met een uiterste overgave en devotie te laten vertolken. Tegelijk slaagde hij erin telkens de overgangen naar een nieuw thema schitterend te nemen, steeds goed voorbereid in zijn – ik geef toe bij momenten zeer uitbundige – gestiek. De symfonie kreeg effectief de “spirituele kracht” die Currentzis er als karakteristiek van aanhaalde in het gesprek bij de uitzending op Klara. Bij het tweede deel vuurde hij zijn orkest aan tot een ontzettend snel tempo, met schitterende kopers. Maar vanaf het Ländler-thema werd het walsend langzamer – zeer mooi! In het Broeder Jacob-thema kregen we de zachte warme klank van de diepe blazers. De helder-wakkere hobo speelt niet puntig maar meedeinend de melodie, dan geleidelijk versnellend tot de fluit even een halt toeroept en het tempo weer zalig zacht wordt. Het orkest is uiterst alert, volgt enthousiast elke aanwijzing van de dirigent. Dat het grootste deel van de muzikanten (violen, altviolen) daarbij rechtstaand spelen, zal die energie extra ten goede komen.

Currentzis vuurt aan, springt en danst als bezeten, zwaait de lange armen. Hij gaat overweldigend en vol passie te werk. Zijn ruime gebaren beklemtonen enerzijds het super-betrokken zijn, maar anderzijds ga je je toch soms afvragen of het wel nodig is en niet op show gaat lijken … Een restrictie die totaal vervalt bij het luisteren – puur auditief – naar de opname op de radio. Wat een vertolking, zo overtuigend en zo subliem, waarin ook de pianissimi prachtig uitkomen tegenover de heftige thema’s. En ja, dan is het uitbundige applaus in de zaal, zij het wat in de hand gewerkt door “show”, toch zeer terecht en mompel je ook bij de radio thuis “bravo”. Een voltreffer als inzet van het Klarafestival 2017. Tot ziens Teodor Currentzis. Tot op een volgend Klarafestival? We komen opnieuw!


  • WAT: Alban Berg (1885-1935) – Vioolconcerto ‘Dem Andenken eines Engels’ | Gustav Mahler (1860-1911) – Symfonie nr. 1 in D, ‘Titan’
  • WIE: Patricia Kopatchinskaja (viool), MusicAeterna o.l.v. Teodor Currentzis
  • WAAR: Henry Le Boeufzaal, BOZAR, Brussel
  • WANNEER: donderdag 9 maart 2017 – Klarafestival nog tot en met 24 maart 2017
  • CREDIT FOTO: Klara | Marco Borggreve | Alice Calypso for Malina

 

1 of 2
- +

1. Patricia Kopatchinskaja

2. Teodor Currentzis

Tags: 20e-eeuwse muziekAlban Berg (1885-1935)BozarFestival van VlaanderenGustav Mahler (1860-1911)KlarafestivalPatricia Kopatchinskaja
Vorig artikel

Italiaans Trecento

Volgend artikel

In gesprek met Guy De Mey, tenor

Lucrèce Maeckelbergh

Lucrèce Maeckelbergh

Werkte 32 jaar als programmamedewerkster klassieke muziek bij VRT-radio. Ze heeft een uitgesproken voorliefde voor lied en opera en blijft in dat genre nog actief op de website van Klassiek Centraal. Werkte als muziekrecensente voor Staalkaart. Auteur van "Con Passione", een portret van dirigent Antonio Pappano (2006, uitgegeven bij Snoeck).

Ook interessant:

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja
Concerten

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

28 september 2023
Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Festival 20•21 en Transit willen oren en geest openzetten
Evenementen

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

19 september 2023
Winnares Nordic Music Prize 2022 komt naar de Kempen
Nieuws

Winnares Nordic Music Prize 2022 komt naar de Kempen

14 september 2023
Perrine Devillers en Ariel Abramovich
Concerten

Perrine Devillers en Ariel Abramovich

30 augustus 2023
Musica Divina, hemels en helend klassiek in de Kempen
Nieuws

Musica Divina, hemels en helend klassiek in de Kempen

27 augustus 2023
Volgend artikel
In gesprek met Guy De Mey, tenor

In gesprek met Guy De Mey, tenor

De Rothko-kapel van Morton Feldman, een perfecte cd

De Rothko-kapel van Morton Feldman, een perfecte cd

30 jaar wel-luidende verbroedering

30 jaar wel-luidende verbroedering

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.