• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Dubbelconcert: Cappella Pratensis en Trio Goeyvaerts

door: Philippe Grisar
9 maart 2013
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Hommage, Ockeghem, Korndorf, Cappella Pratensis, Trio Goeyvaerts
Share on FacebookShare on Twitter

Af en toe zijn er kleine initiatieven voor grootste dingen. Dit was er zo een.  Het CC van Sint-Niklaas organiseerde zaterdag 3 maart  in de kapel van de OLV Presentatie (middelbare school) een heel boeiend programma.

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Onder de titel Hommage bracht men twee schijnbaar uitersten samen: de polyfonie van Johannes Ockeghem (1410/20 – 1497) en de 20ste eeuwse muziek van Nikolaj Korndorf.  500 jaar muziekgeschiedenis scheidt beide componisten. Pieter Stas, die in beide ensembles actief is, bracht hen samen.

De twee uitersten zetten zich door in de bezetting: de Cappella Pratensis, een vocaal ensemble dat o.l.v. Stratton Bull zich inzet voor de polyfonie aan de ene kant. Aan de andere kant van het spectrum zit het Goeyvaerts strijktrio (Kristien Roels, viool; Chris Matthynssens, altviool en Pieter Stas, cello). De tegenstellingen gaan nog verder omdat de Missa pro fidelibus defunctis van Ockeghem een harmonisch klankdicht is en het Memoriam A. Schnittke (1986) van Korndorf is heel intens en niet zo maar terug te brengen tot een traditie. Het Memoriam vraagt van de uitvoerders maar ook van  het publiek enige inspanning. Het werk is ‘een zesstemmig weefsel’ dat in principe in één adem moet worden gespeeld. Pieter Stas opteerde om beide werken op te splitsen en ze elk in twee delen af te wisselen.

Ondanks de verschillen wekt dit tweeluik niet de indruk van twee tegenstellingen te zijn. De afwisseling van de esthetiek van het hemelse schone en de intense tragiek van het individuele lijden, zorgt ervoor dat de beide werken nog beter tot hun recht komen. Beide composities werden geschreven om een overlijden te herdenken. Ockeghem’s kantwerk van het filigraan van de contratenors ondersteund door de andere stemmen, geven ons de hoop die het verdriet ontstijgt maar niet ontwijkt. Het is een esthetisering van het verdriet. Ockeghem tracht te troosten terwijl Korndorf het verdriet zelf uitermate accuraat weet weer te geven. Het is vooral die ervaring die de luisteraar ondanks de soms weinig evidente klanken, dwingt om te luisteren en om het beleven. Ongeloof, pijn, woede, wanhoop en tenslotte – vermoeid, rust en misschien zelfs hoop,  het zit er allemaal in en je zal het geweten hebben. Het is een knappe compositie die to-the-point en indrukwekkend werd uitgevoerd.

Het publiek werd eerst getrakteerd, bij wijze van inleiding, op een gregoriaanse processie (O sanctissimo pater Donatiane, responsorium). De Cappella naderde zingend als van buiten en kwam langzaam de kapel binnen. De toon was gezet. Dan volgde het eerste deel van Korndorf’s compositie (Koraal).  Eer relatief rustig stuk met één toon als kern waaruit het hele werk zich zal ontwikkelen. Daarna was het genieten van de eerste drie delen van de Missa pro fidelibus (introitus, Kyrie en Graduale). Het tweede deel van het In Memoriam (Toccata en Aria) was ronduit adembenemend. De laatste twee delen van Ockeghem’s mis (Tractus en Offertorium)  brachten na de beleving van het strijktrio een hemelse maar bedrieglijke rust. De uitvoeringen waren gebalanceerd.

Het concert werd afgesloten door een anoniem werkje Proch Dolor dat zowel het trio als de Cappella samen brachten. Ook dat was eenzelfde schoonheid die de hele kapel met een krop in de keel liet. Mijn buurman fluisterde mij net voor het uitbundig applaus met staande ovatie toe: “Kippenvel”. En hij had gelijk.

Met deze sterke recensie verwelkomen we als nieuwe vrije medewerker de heer Philippe Grisar. Welkom bij Klassiek Centraal !

Tags: Goeyvaerts String TrioJohannes Ockeghem (1410/1425-1497)
Vorig artikel

Lucrezia Borgia als groteske karikatuur

Volgend artikel

Catalogus Antoine Watteau (1684-1721)

Philippe Grisar

Philippe Grisar

Ook interessant:

Pijn en troost in elf eeuwen
Concerten

Pijn en troost in elf eeuwen

30 september 2022
Het Leuven chansonnier: een verrassende schat aan muziek
Cd & DVD

Het Leuven chansonnier: een verrassende schat aan muziek

31 januari 2022
Goeyvaerts String Trio: 3 Streichers und reiner KLANG
Interviews

Goeyvaerts String Trio: 3 Streichers und reiner KLANG

17 november 2019
Festival Passages V
Concerten

Festival Passages V

28 februari 2018
Het Festival Van Vlaanderen mikt met Musica Divina op de Kempen

Het Festival Van Vlaanderen mikt met Musica Divina op de Kempen

14 september 2017
Wij hebben geen kwaliteit
Opinie

Wij hebben geen kwaliteit

6 juli 2017
Volgend artikel
Catalogus Antoine Watteau, De Muziekles, Editie Hannibal, BOZAR Books

Catalogus Antoine Watteau (1684-1721)

Ivan Fischer, Francois Leleux

Ivάn Fischer en François Leleux in Bozar

Natalie DESSAY zingt Clair de lune van Debussy: het lijkt alsof ze met te veel engagement de inhoud klemtoon wil geven en zo haar stem geweld aandoet.

Wisselende stemmingen

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.