• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, september 24, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

Drie verloren opera’s en een cantate

door: Ludwig Van Mechelen
29 juni 2016
in Evenementen, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Hertogin d'Ursel, Luk Lemmens, Jan Dewilde, Marcel De Cock
Share on FacebookShare on Twitter

Nominatie Gouden Label Historisch Onderzoek – “ … (stilte) … Nôôôô !!!??? ” , “Si signore”… Het was een ogenblik stil, een zestal maanden geleden, aan de andere kant van de telefoon. Jan Dewilde belde met de Fondazione Spontini in Italië.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Hij kon meedelen dat men in de bibliotheek van het Kasteel d’Ursel partituren had gevonden, in perfecte staat nog wel, van de componist Gaspare Spontini (1774-1851).

In de loop van de maand december 2015 snuffelde men in de uitgebreide bibliotheek van de familie d’Ursel. He, daar lagen ook wat partituren tussen, dat kon wel eens getoond worden aan de mensen van het Antwerpse conservatorium. Zo geschiedde en snel wist men wat voor partituren men in de hand had, in perfecte staat, vier manuscripten die al jaar en dag zoek waren en waar men van wist dat ze bestaan hadden. Ze bestonden dus nog en lagen zeker anderhalve eeuw onder het boekenstof.

Het diensthoofd Bibilotheken en Kunsten van de provincie Antwerpen, de heer Marcel De Cock was er snel bij en hij contacteerde Jan Dewilde, de bekende ‘speurneus’ van het Conservatorium van Antwerpen. De onderzoeksgroep werd ingeschakeld en zeer snel wist met dat het ging om vier al lang zoek geraakte werken. Eens bekomen van de opwinding die zo’n ontdekking altijd veroorzaakt, werd een keten van mensen ingeschakeld, de ‘Fondazione Pergolesi Spontini’ in Italië, musicologen van het conservatorium Antwerpen en musici. De provinciale overheid werkte als eerste en initiatiefnemer mee en eerste gedeputeerde, ook bevoegd voor cultuur, de heer Luk Lemmens, stelde een bedrag van 100.000 euro ter beschikking om het onderzoek mee te financieren.

Ondanks dat het onderzoek nog in een beginfase zit, zijn er al grootse plannen in de maak. deFilharmonie engageert zich om de cantate uit te voeren (2019?) en de Fondazione Spontini wil tegen ten laatste 2020 de opera’s en de cantate op CD en DVD hebben, na alles ook op scène uitgevoerd te hebben. Er is de nodige ervaring in huis want in 2007 ontdekte men in een Londens antiquariaat al een andere verloren opera van Spontini en die kan je nu op DVD en DC kopen. Op Youtube kan je deze opera volledig bekijken en beluisteren, La Fuga in maschera.

Presentatie met hertogin d’Ursel als eregaste

Zelden heb ik op een maandagvoormiddag een persconferentie over een muzikaal onderwerp zo druk bijgewoond geweten. Radio, TV, dagbladpers, je ziet ze nog maar uiterst zelden present bij persconferenties en nu stonden ze daar verzameld en op het middagjournaal kon je Jan Dewilde er al over aan het woord horen. Deze vondst maakt dus ophef en dat is maar goed ook.

Gedeputeerde Luk Lemmens had de eer om de componist zijn naam bekend te maken van wie men drie opera’s en een cantate had gevonden. “Spontini”. Ja, hij was een naam in zijn tijd en nog in het net afgelopen seizoen bracht De Munt een opera van hem.

Hertogin d’Ursel kwam uit Duitsland afgereisd om een en ander toe te lichten. Het viel op dat zij, net als alle andere aanwezigen, ontzettend benieuwd was naar de korte uittreksels die zouden ten gehore gebracht worden. Jan Dewilde schilderde het historisch kader waarin de werken ontstonden en waar ze hun opmerkelijke plaats verdienen in de carrière van Gaspare Spontini. De partituren zouden via zijn echtgenote, een telg van de familie Erard die we kennen van de pianobouwers, bij de familie d’Ursel terechtgekomen zijn en daar in een of ander kast verhuisd zijn in dozen, kasten tot die vier manuscripten na ruim 200 jaar in de juiste handen terechtkwamen.

Stijn Saveniers genoot de eer de partituren volledig te bestuderen en er twee aria’s en een duet uit te selecteren om op de presentatie te laten uitvoeren. De orkestpartituur transcribeerde hij voor pianobegeleiding.

Hij vertelde me dat de muzikale waarde van de werken zeker hoog is en dat een transcriptie veel fijne details verloren laat gaan. De gebruikte kleuren, inventiviteit, het ritmisch binnenwerk, de mooie spanning in thematisch materiaal in verhouding tot de zang, de contrasten, de leuke momenten… Volgens Saveniers moet Spontini veel gelachen hebben bij het componeren. Je voelt dat de componist zich fel moet geamuseerd hebben.

Amusement lag er al in de aria’s en vooral in het duet die werden uitgevoerd door Barbara Balthussen (pianobegleiding), sopraan Dorine Mortelmans en bariton Simon Schmidt. Muzikale prikkels die je benieuwd maken naar wat voor vrolijke werken we binnen enkele jaren zullen kunnen beluisteren, waren het alvast.

De titels van de werken waarvan de door Spontini handgeschreven manuscripten het licht herontdekten:

– Il quadro parlante (melodramma buffo, 1800, Palermo)

– Il geloso e l’audace (drama giocoso, 1801, Rome)

– Le metamorfosi di Pasquale ossia Farsa (farsa giocosa, 1802, Venetië)

– L’eccelsa gara (cantate, 1806, Parijs)

Gezien het internationale, historische en muzikale belang van deze ontdekking en de eraan gekoppelde projecten van onderzoek die moeten uitmonden in uitvoering en opnames, geven we voor een eerste keer een Nominatie Gouden Label Historisch Onderzoek.

Tags: Gaspare Spontini (1774-1851)Nominatie Gouden Label
Vorig artikel

Zwart overheerst

Volgend artikel

Jan Caeyers aangesteld als curator Van het Beethoven-Haus Bonn

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen

Ludwig Van Mechelen (Mechelen, 10.12.1960) genoot een muzikale opleiding als violist en pianist, maar een ernstige armbreuk met blijvende gevolgen deed hem vroegtijdig afhaken. Na jarenlang recensies geschreven te hebben voor een Antwerps weekblad, richtte hij in juni 2006 Klassiek Centraal op.

Ook interessant:

Thomas Adès’ scheppingsverhaal in zeven turbulenties
Cd & DVD

Thomas Adès’ scheppingsverhaal in zeven turbulenties

11 augustus 2020
‘Balsam’: poëtische zalf
Evenementen

‘Balsam’: poëtische zalf

27 juli 2020
Schumanns liedkunst herontdekken
Cd & DVD

Schumanns liedkunst herontdekken

20 juni 2019
Reflections van Liebrecht Vanbeckevoort via Liszt in Maeneschijn…
Cd & DVD

Reflections van Liebrecht Vanbeckevoort via Liszt in Maeneschijn…

7 maart 2019
Jodie Devos sprankelt in Offenbachs coloraturen
Cd & DVD

Jodie Devos sprankelt in Offenbachs coloraturen

16 februari 2019
Jan Vermeulen en Veerle Peeters ronden opnames Schubert 4 handen af
Cd & DVD

Jan Vermeulen en Veerle Peeters ronden opnames Schubert 4 handen af

9 januari 2019
Volgend artikel
Jan Caeyers

Jan Caeyers aangesteld als curator Van het Beethoven-Haus Bonn

Scott Hendricks (Sweeney Todd) en Carole Wilson (Mrs Lovett): de acteurs verpersoonlijken uitstekend hun rol.

Hoed u voor de barbier!

Kennst du das Land: Sophie Karthäuser is de perfecte stem voor de knappe miniaturen van Hugo Wolf.

Kennst du das Land

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (644)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.