Amerikaans componist Douglas Hedwig (°1951) was 27 jaar lang trompettist bij het Metropolitan Opera Orchestra. Sinds 2011 spitst hij zich volledig toe op de kunst van het componeren. Als trompettist is hij volledig vertrouwd met het timbre van koperblazers en dat bewijst zijn nieuwe album Vibrant Colors. De koperen klankkleur vult hij aan met zang, klavier en percussie.
Het feestelijke openingsgeschal van Onyx [track 01] brengt meteen vele eigenschappen van Hedwigs compositorische stijl naar voren. Energiek en kleurrijk dekken de volledige lading. Deze Amerikaanse componist maakt gebruik van verschillende muzikale genres en houdt van contrast. Als luisteraar weet je daarom bij een eerste beluistering niet wat te verwachten. Het is een soort auditief avontuur.
De titel Vibrant Colors is toepasselijk gekozen. Hedwig experimenteert met de klankeigenschappen van de instrumenten. Zo brengt hij in Its Soul of the Music Shed (2005, rev. 2016) [track 14] de bugel — ook wel flügelhorn genoemd — in de kijker. Deze minder gekende koperblazer wordt vergezeld door een verteller. De verteller beschrijft de klank van de bugel en waarmee hij het geluid associeert. Tussen deze tekstuele fragmenten brengt de bugel solothema’s met variaties. Zo etaleert die zijn klank en de technische mogelijkheden. De muziek an sich is minder experimenteel dan Hedwigs elektronische composities maar dit metaconcept houdt de conceptuele link met andere werken in zijn oeuvre.
In Antara [track 04-06], New Worlds [track 08-10], A Certain Slant of Light [track 15-19] wordt al dat koper door andere instrumenten vergezeld. Zo zingt sopraan Claire Vangelisti het expressieve New Worlds (2020). Deze driedelige liedbundel is voor zang, trompet en piano gecomponeerd. Qua genre doet het denken aan een hybride tussen een lied met expressionistische elementen en een trompetsonate. Het A Certain Slant of Light (2015) is dan weer bijna een knipoog naar programmamuziek. “Heavenly Hurt” opent dit vijfdelige werk als een processie waarbij dreiging op de loer ligt. De sonoriteit van het orgel is complementair tot het klanklandschap van het koperblazerskwintet. Zeker in het tweede deel “Internal Difference” [track 16] verrijken de timbres elkaar.
Hedwigs brengt met dit album ongebruikelijke kleuren en combinaties. Zijn ze allemaal even geslaagd of innovatief? Naar mijn mening niet maar anderen zijn dan wel weer geniaal en verkennen met traditionele technieken de mogelijkheden van gekende en minderende koperblazers. Het opent de deuren naar kamermuziek in een koperen jasje.
WIE: Lagniappe Brass, Altus Trumpet Ensemble, James Boldin [hoorn], Adam Johnson [trombone], Eric Siereveld [trompet, piccolotrompet & flugelhorn, Claire Vangelisti [sopraan], Mary Rudd [piano], Richard Seiler [piano], Mel Mobley [vibrafoon & chimes], Joe Moore III [cimbaal & pauken]
WAT: VIBRANT COLORS — Brass Music of Douglas Hedwig
UITGAVEN: MSR Classics MS1811
BLUISTEREN: www.msrcd.com