• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
maandag, december 11, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Double Bill met Schubert

door: Roger Creyf
22 oktober 2018
in Concerten, Evenementen, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Double Bill met Schubert
Share on FacebookShare on Twitter

Zo kan je het noemen, die twee concerten in de reeks van het Festival 20/21! Het ene kreeg als titel: Die schöne Müllerin. Het andere Eine schöne Müllerin. Het waren twee werelden apart. De overbekende liedcyclus van Schubert en diezelfde liedcyclus ‘anders’ door hedendaags componist Daan Janssens.  

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Die Schöne Müllerin

Op weg naar het eerste concert in het Leuvense Maria Theresia College, de grote aula van de universiteit, stap ik nog vlug binnen in De Vetten Os voor een koffie. Een volks café vlak bij het vroegere Leuvense slachthuis. Een nogal beschonken stamgast zingt er een schlager. Geen nood, ik ga tenslotte ook luisteren naar een schlager, maar dan eentje van Schubert. Ook twee werelden van verschil, net zoals de twee concerten blijken te zijn: volkse romantiek versus hedendaagse rationaliteit.

Op scène in de aula staat dit keer geen Steinway. Evident niet, want het is tenslotte Jos Van Immerseel die bariton Thomas Bauer zal begeleiden. Het is een replica naar een pianoforte van de 19de-eeuwse, Weense pianobouwer Conrad Graf. En vanaf de eerste noot besef je: wat een klank, wat een instrument, wat een pianist. En een zanger die bijwijlen met innig zacht aangeblazen stem zingt, maar als het moet ook heel helder en krachtig uithaalt.

Elk lied, elke strofe wordt geprojecteerd en is mooi in het Duits te volgen. Moest meer gebeuren. En ook al ken je de tekst, toch sta je nog verbaasd over die poëzie. Die is van een eenvoud, gevonden op de diepe levensbodem. Een eenvoud die je natuurlijk ook terugvindt in de soms uiterst sobere pianopartituur. En dat alles getoonzet op het even simpele verhaal van een beekje dat een verliefde jongeman naar die schöne Müllerin leidt, én – afgewezen – naar de dood. Toch geeft hij zich helemaal: “Ich gebe mich drein”, hij waagt het erop, maar “das Wild das ich jagte ist der Tod“. Het is een genot (hoe kan je dat woord gebruiken bij dit tragische lied …) om te luisteren naar de bijna leegte van de pianopartituur. Minimalistisch, maar maximalistisch qua klankrijkdom, en zeker op dit instrument herbouwd door Christopher Clarke en door Van Immerseel meegebracht uit eigen stal.

Beide uitvoerders hebben een prachtig instrument: de pianist zijn pianoforte, de zanger zijn fluwelen stem. We kennen de liedcyclus uit honderden opnames met roemruchte vertolkers, maar wat je hier in die combinatie hoorde, was wonderlijk mooi. Met een dankbaar en verrukt publiek, dat de laatste tonen op “…und der Himmel da oben, wie ist er so weit” in een lange stilte liet uitdeinen, vooraleer vol enthousiasme in een geweldig applaus los te barsten. De hemel was toch even weer dichterbij.

Eine Schöne Müllerin

En twee dagen later, weer Schubert, maar nu in een wereldpremière. Een idee geboren bij een koffie: professor en artistiek leider van het festival 20/21, Pieter Bergé, vraagt oud-leerling en componist Daan Janssens of hij bereid is om 21ste-eeuws te reflecteren over Schuberts 19de-eeuwse Schöne Müllerin. Het duurt even vooraleer hij ja zegt, maar hij doet het. Er is tenslotte nog drie jaar te gaan voor de première. Vanavond titelt dit opdrachtwerk: “Eine schöne Müllerin”. Een andere dus, maar naar analogie met die eerste. En het is zelfs een dubbelcyclus geworden. Naast de bewerking van de Schubertliederen creëerde de componist een paar complementaire liederen. En zocht voor de teksten naar een even getormenteerde ziel – maar nu een hedendaagse – als de jongeman uit het gedicht van Wilhelm Müller. Hij vond die bij de Portugese dichter Fernando Pessoa. Eén van de zinnen uit dat werk dat Daan Janssens voor zo’n nieuw lied gebruikt, verwoordt trefzeker dezelfde tragiek: “… het noodlot alleen maar te willen wat ik zeker niet kan krijgen …”. Ook deze teksten zingt bariton Thomas Bauer in het Duits om de eenheid van het geheel niet te breken. Janssens heeft voor het Spectra Ensemble de begeleiding bij de Schubert-liederen georkestreerd en bij de Pessoa-teksten geïnstrumenteerd. Want dat is eigenlijk zijn sterkte. In zijn liederen, én vooral in de paar fragmenten tussendoor, verklankt hij in een herkenbaar idioom waarbij hij instrumenten in hun oneigenlijke klankwaarde gebruikt. En in allebei die mogelijkheden behaalt hij met glans de intimiteit zo aanwezig in het eerste concert. Bij de opening klinkt de muziek nog donkerder dan bij Schubert, ook al wordt de grote trom gebruikt. Maar de paukenist roffelt niet alleen, hij wrijft ook dreigend over het slagvel. En de cyclus eindigt met de stilste en langste hoornzucht die je ooit gehoord hebt.

De dubbelcyclus blijft een poëtische Schubert aangevuld met een prozaïsche Pessoa, hopeloos romantisch en ragfijn aangevuld met rationaliteit van een intellectuele componist, in casu Daan Janssens. Jammer dat hij bij de lange applausbeurten al té bescheiden maar één keer op het podium verscheen.


  • WAT: Franz Schubert, Die Schöne Müllerin
  • WIE: Jos Van Immerseel, pianoforte (op een Conrad Graf replica, gebouwd door Christopher Clarke) – Thomas Bauer, bariton
  • WANNEER: donderdag 18 oktober 2018
  • WAAR: Grote Aula, Maria-Theresia College, Leuven

  • WAT:  Daan Janssens, Eine Schöne Müllerin
  • WIE: Spectra Ensemble – Filip Rathé, dirigent – Thomas Bauer, bariton
  • WANNEER: zaterdag 20 oktober 2018
  • WAAR: Grote Aula, Maria-Theresia College, Leuven

  • ORGANISATIE: Festival 20/21
  • FOTO’S: © via Festival 20/21

     

    1 of 2
    - +

    1.

    2.

Tags: Aula Maria-Theresia CollegeChristopher ClarkeConrad GrafDaan Janssens (°1983)Festival 20•21Filip Rathé (°1966)Franz Schubert (1797-1828)Hedendaags klassiekJos Van ImmerseelKU LeuvenLiedMuziek van eigen bodemRomantiekSPECTRA EnsembleThomas BauerVocaal
Vorig artikel

Kleine jongens worden groots

Volgend artikel

Waldo Geuns met Spaanse vertelsels

Roger Creyf

Roger Creyf

Roger Creyf was jarenlang journalist bij het VRT TV-Journaal. Hij werkte er op de buitenlandredactie en was ook een tijd lang Chef Buitenland. Maar daarnaast maakte hij ook tal van journaalreportages over klassieke muziek, opera en jazz. Hij schreef tevens voor Cobra.be en Staalkaart. Hij is secretaris van de Belgische Vereniging van de Muziekpers.

Ook interessant:

De 14e Bach Academie Brugge gaat voor de essentie
Nieuws

De 14e Bach Academie Brugge gaat voor de essentie

7 december 2023
Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt
Concerten

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

7 december 2023
Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann
Concerten

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

1 december 2023
Unieke samenwerking tussen de Alamire Foundation en Brussels Airlines
Nieuws

Unieke samenwerking tussen de Alamire Foundation en Brussels Airlines

30 november 2023
Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Bellissama ‘Tour de France’
Concerten

Bellissama ‘Tour de France’

13 november 2023
Volgend artikel
Waldo Geuns met Spaanse vertelsels

Waldo Geuns met Spaanse vertelsels

Elegantie bij Mozart maar ook finesse bij Finzi en Bruch – een ‘must have’

Elegantie bij Mozart maar ook finesse bij Finzi en Bruch – een ‘must have’

Drie maal orgelweelde

Drie maal orgelweelde

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.