“Doornroosje”, feest van de spitzen

Alain Honorez, Doornroosje, Koninklijk Ballet van Vlaanderen

Gouden Label Het ballet ‘Doornroosje’ kunnen we omschrijven als een ‘oldie’ in het balletrepertoire, maar het heeft nog niets ingeboet aan charme. Dit meesterwerk blijft meeslepend, fris en weergaloos. ‘Doornroosje’ ging in 1890 in het keizerlijke Marinsky-theater in Sint-Petersburg in première. Choreograaf van de originele productie was de legendarische balletmeester Marius Pétipa. 

Gouden Label Het ballet ‘Doornroosje’ kunnen we omschrijven als een ‘oldie’ in het balletrepertoire, maar het heeft nog niets ingeboet aan charme. Dit meesterwerk blijft meeslepend, fris en weergaloos. ‘Doornroosje’ ging in 1890 in het keizerlijke Marinsky-theater in Sint-Petersburg in première. Choreograaf van de originele productie was de legendarische balletmeester Marius Pétipa. De muziek van de hand van Pjotr Tsjaikovski. Aangemoedigd door de directeur van de Keizerlijke Theaters in Sint-Petersburg, Ivan Vsevolozhoski, werkte Pétipa erg nauw samen met Tsjaikovski en groeide ‘Doornroosje’ uit tot een testament van omvang van de intense samenwerking tussen choreograaf en componist. Pétipa legde de nadruk op de tweestrijdige krachten goed en kwaad. ‘Doornroosje’ heeft generaties choreografen geïnspireerd en werd door  dansdiva Marcia Haydée op een sublieme manier gerestiled. Ze diepte als choreografe de rol van de slechte fee Carabosse uit voor sterdanser Richard Cragun van het Stuttgarter Ballet. In 2006 vertrouwde ze haar veeleisende choreografie, een spel van virtuoze academische dans en fijnzinnige karaktertekening, met een gerust hart toe aan het Koninklijk Ballet van Vlaanderen.

Voor deze matinee waren veel ouders en grootouders met kinderen en kleinkinderen afgezakt naar de voorstelling. Ik vreesde een beetje voor uitgelaten toestanden zoals bij Piet Piraat of Samson. Tijdens de voorstelling kon je een muisje horen lopen! De live-begeleiding door het Symfonieorkest van Vlaanderen, olv Benjamin Pope, geeft de voorstelling een extra dimensie. De imposante intro grijpt de toeschouwer meteen bij het nekvel. Wanneer het doek opengaat staat in het rijke decor een tableau vivant van de hoofse hofhouding dat na een paar muziekmaten in actie komt. Gefascineerd en gebiologeerd volgden ook de allerkleinsten het spektakel. Op sleeptouw genomen door de magie van de muziek, het verhaal en het prachtige dansspektakel. Een meisje van een jaar of vijf, hoorde ik bij de eerste tonen van de muziek de gevatte opmerking maken: “Mama, muziek van opa.” Vertederend én een opmerkingsgave die bewijst dat kinderen, hoe klein ook, oor hebben voor muziek. Van begin tot eind bleven ze ademloos de verhaallijn volgen. In het eindtafereel worden alle bekende sprookjes in herinnering gebracht: o.m. Roodkapje en de wolf, Sneeuwwitje en 7 dwergen, Hans en Grietje, Aladin en Jasmin, Cinderella en prins waarin de solisten het beste van zichzelf geven in solo’s en pas de deux. De scène van de Gelaarsde kat en zijn kattin, kittig en ludiek, viel bijzonder in de smaak bij het jonge publiek en kon op veel bijval rekenen. Het beste bewijs dat ze bij de les bleven

Alain Honorez

Marcia Haydée vertrouwde aan sterdanser Alain Honorez de rol van Carabosse toe. Zij maakte er een krachtige en verleidelijke figuur van die door zijn manier van bewegen sterk afsteekt tegen de anderen. Een ingreep die het stuk hedendaagser en levendiger maakt. Alain Honorez zette al een weergaloze Rothbart neer in het Zwanenmeer. Ook Carabosse is een kolfje naar zijn hand. Een getormenteerde rol hem op het lijf geschreven. De dramatische lading: woede, afgunst en rancune weet hij in de bijhorende solopartijen op een intense en virtuoze manier neer te zetten. Muziek opent letterlijk ruimtes van bezieling. Ook puur technisch kent hij zijn gelijke niet door zijn spectaculaire springkracht. Eens te meer een glansrol. Gewoonweg magistraal. Zijn sublieme lichaamstaal hield het publiek in de ban.

Veel bewonderaars zullen met pijn in het hart zijn beslissing vernomen hebben om op het toppunt van zijn carrière bij het KBvV te stoppen. Net zoals topsport eist ballet een Spartaanse discipline en een volledige toewijding. Alain Honorez deed dit met hart en ziel. Hij kreeg meermaals de kans om te schitteren. Voor zijn inzet, charisma en onvolprezen talent geef ik hem graag een Gouden Label om zijn indrukwekkende carrière te honoreren. What’s in a name?

‘Doornroosje’ omvat alles wat men van een klassiek ballet kan verwachten: gracieuze en spectaculaire dansscènes, prachtige decors, met inventieve toepassingen (mantel Carabosse die als wolkenslierten of nevelsluiers over het toneel uitwaaiert – ook ingenieus benut om te zien hoe Carabosse doorheen de nevelen van de tijd de jonge prinses volgt en zijn moment van weerwraak plant)  en kostuums van de hand van de jonge Chileense ontwerper Pablo Nuňez. De bruisende pas de deux en solo partijen, naar het voorbeeld van de grote Russische ballettraditie uit het einde van de 19de eeuw, geven de dansers de kans om hun klassieke balletscholing te laten bewonderen. Ook enkele jonge leerlingen van de balletschool zetten hun eerste pasjes op de scène. Een rijke leerschool. Want dit is toch wel een mastodont van een productie. Een pluim voor het gehele productieteam om alles feilloos te laten verlopen. ‘Doornroosje’ is een sprookje van alle tijden en verbindt groot en klein. Dit ballet ontsluit muziek en dans voor een divers publiek. Er was zelfs hoog bezoek. Prinses Mathilde met haar dochtertje Elisabeth, gouverneur Cathy Berx en heren en dames van het Antwerpse stadsbestuur gaven acte de présence.

Kathryn Bennetts

Het is bijzonder betreurenswaardig om te vernemen dat artistiek directeur Kathryn Bennetts bedankt wordt voor bewezen diensten. Zij maakte van het KBvV een dynamische compagnie met een multi- en interdisciplinaire werking, waar alle synergieën mogelijk zijn. Degelijkheid staat niet in contradictie met dynamisch en ambitieus. Deze dame met ballen aan haar lijf wordt verweten té ambitieus te zijn! Ballet is niet voor doetjes, maar voor keiharde en noeste werkers. Zij heeft bewezen dat die mentaliteit vruchten afwerpt.   

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: