• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Dona nobis pacem

door: Yarrid Dhooghe
30 augustus 2015
in Concerten, Recensies
Leestijd:2 minuten
A A
Huelgas Ensemble
Share on FacebookShare on Twitter

Auteur Yarrid Dhooghe

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

De 22ste editie van Laus Polyphoniae, het jaarlijkse festival rond polyfone muziek te Antwerpen, werd geopend door het gerenommeerde Huelgas Ensemble onder leiding van dirigent Paul van Nevel.

Uit vijf renaissancemissen selecteerde van Nevel telkens het Sanctus en het Agnus Dei. Op deze manier ontstaan er vijf tweeluikjes van polyfone muziek. Hierdoor kon van Nevel de veelzijdigheid van dit renaissancerepertoire op een uitmuntende manier tonen.

De maagdelijke klank van het Huelgas Ensemble vulde de St.-Pauluskerk in Antwerpen. De in een cirkel staande zangers toonden tijdens het uitvoeren van de muziek de nodige ernst, al kon er tussen de missen door een glimlach van af. De uitvoering blinkt uit in soberheid. Geen franjes, maar eenvoud was de sleutel tot het uitvoeren van de werken. Dit betekent niet dat de muziek zich haast kaal in de prachtig gedecoreerde kerk bewoog. De soberheid zorgde eerder voor een fragiliteit, die iedereen de adem deed inhouden of waarbij een kuch de wangen in het schaamrood kleurt.

Door zich aan de laatste twee ordinariumdelen, de vaste delen van een mis, te wijden, zorgde van Nevel ervoor dat de avond er een van vergelijking was. Niet zozeer op uitvoeringspraktijk – die was trouwens ‘HIP’ (een Engelse afkorting die Historically Informed Performance, dus historisch geïnformeerde uitvoering betekent) – maar vooral op de muzikale kwaliteiten van elk Sanctus en elk Agnus Dei zelf. Hoewel dezelfde teksten steeds terugkeerden, was de muziek steeds anders. Telkens ontstond er een nieuw meerstemmig spel op een andere melodie, waardoor van Nevel de originaliteit van elke componist goed hoorbaar kon maken.

Het Sanctus en het Agnus Dei uit de Missa La sol mi fa re van Robert de Févin steeg qua uitvoering boven de vier andere zeer goed gezongen misdeelparen. De misschien net iets makkelijker te volgen cantus firmus, de basismelodie die als vertrekpunt dient voor de polyfone mis, lag hieraan mee aan de basis. De articulatie was nog net iets scherper dan in de andere missen, waardoor de verschillende stemmen nog beter van elkaar te onderscheiden waren. En dit zonder dat de intimistische sound van het Huelgas Ensemble eronder lijdt.

De avond was er een van uiterst geraffineerde polyfonie. De schakeringen in klankleuren vulden de kerk, maar bleven steeds maagdelijk. Deze, misschien te kuise, klank paste perfect bij de sobere uitvoeringspraktijk van het ensemble. Hierdoor bleven uitvoerders en luisteraars gefocust op de muziek.

Tags: Laus PolyphoniaePaul Van NevelPolyfonieRobert de Févin (1450-1515)VocaalVroege muziek
Vorig artikel

The Story of Sacco & Vanzetti

Volgend artikel

Maak kennis met Petrus Alamire

Yarrid Dhooghe

Yarrid Dhooghe

Yarrid Dhooghe is musicoloog en cultuurmanager. Hij werkt bij Standaard Uitgeverij als marketeer. Daarnaast houdt hij zich veel bezig met klassieke muziek, literatuur en het organiseren van culturele activiteiten.

Ook interessant:

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
Perrine Devillers en Ariel Abramovich
Concerten

Perrine Devillers en Ariel Abramovich

30 augustus 2023
Volgend artikel
Tentoonstelling Petrus Alamire, Meerstemmigheid in Beeld

Maak kennis met Petrus Alamire

Geboortehuis, Joseph Haydn, Michael Haydn, Rohrau, Oostenrijk

Joseph in 1732, Michael in 1737

Bayreuther Festspiele, Tristan und Isolde

Bayreuther Festspiele – Tristan und Isolde

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.