• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Don Giovanni

door: Tim De Backer
27 december 2014
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Share on FacebookShare on Twitter

Als Krzystof Warlikowski Don Giovanni van Mozart aanpakt, dan weet je bij voorbaat dat hij de spreekwoordelijke identiteit van het personage als vrouwenversierder allesbehalve zal verhullen. Als uitgangspunt voor zijn regie legt Warlikowski de klemtoon op de onbeheersbare seksuele drang van het hoofdpersonage. Het leidt tot een voorstelling vol fascinerende momenten, maar ook met ongerijmdheden en passages die knap tegensteken.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Als Krzystof Warlikowski Don Giovanni van Mozart aanpakt, dan weet je bij voorbaat dat hij de spreekwoordelijke identiteit van het personage als vrouwenversierder allesbehalve zal verhullen. Als uitgangspunt voor zijn regie legt Warlikowski de klemtoon op de onbeheersbare seksuele drang van het hoofdpersonage. Het leidt tot een voorstelling vol fascinerende momenten, maar ook met ongerijmdheden en passages die knap tegensteken.

Bij het begin van de voorstelling vinden we de belangrijkste protagonisten in de loge van het theater terug. Aan de ene kant Don Giovanni en Donna Anna, aan de andere kant de Commendatore. Als sjiek geklede high society figuren kijken ze naar zichzelf als personages in de opera. De grote glazen wand op de scène weerspiegelt hen: een vervreemdingseffect dat Warlikowski uitvergroot door in te zoomen op hun profielen of hun gelaat. Het geeft meteen iets beklemmends en onheilspellends aan de scherpe blik van Don Giovanni. In de loge vindt ook de moord op de Commendatore plaats – iets wat Donna Anna niet echt raakt. Warlikowski laat Don Giovanni in de voorstelling een zoektocht maken naar zichzelf, naar de “barst” in zijn persoonlijkheid, zoals Dirk de Wachter het zou noemen, of naar de dieperliggende oorzaak van zijn vergrijp.

Excessief

De passage uit de film Shame die Warlikowski er nog tussen zet, is een van die excessieve toevoegingen waarmee de regisseur zijn voorstelling overlaadt. Hij wil van bij het begin duidelijk maken dat hij Don Giovanni interpreteert als een dwangmatig op seks beluste man, die verder geen criteria stelt om zijn doel te bereiken. Dat komt voldoende tot uiting in de opera.

De hele enscenering baadt in een sfeer van moderne “cool”. Als de glazen wand verdwijnt, is de scène reusachtig diep tot tegen de achterwand van de coulissen die bevreemdend pastel belicht worden. Designmeubelen bepalen de locatie. De cataloog-aria wordt in die zin – enigszins voorspelbaar – een sessie op het computerscherm. Het decor is visueel prachtig en vaak verrassend, maar de herhaalde spiegelende effecten worden op de duur van het goede te veel.

In dat kille decor zijn de personages, voor wie de opera niet kent, zeker niet altijd even duidelijk gedefinieerd. Ze behoren tot een wereld van snobs en lieden van hogere stand. Warlikowski beschikt wel over een schare zangers die perfect in zijn visie passen. Jean-Sébastien Bou als Don Giovanni is een hedendaags verleider: onbetrouwbaar en demonisch – een knipoog naar de seksschandalen van de Franse politicus Dominique Strauss-Kahn is misschien niet te ver gezocht. Vocaal klinkt hij dominerend en bezwerend. Andreas Wolf is als Leporello een handlanger die totaal bevrijd is van de grappige dwaasheid van de dienaar. Een knap zanger met een mooie, verleidelijke bas-baritonklank. De passage met de verwisseling van de kledij komt in de voorstelling dan ook minder goed tot uiting, zodat de heerlijke aria Deh vieni alla finestra wat verloren raakt.

In Masetto en Zerlina kan je nauwelijks een simpel (boeren)koppel herkennen. Masetto ziet er als een playboy uit, een Don Giovanni in de dop. In de vertolking van Barbara Hannigan is Donna Anna allesbehalve een slachtoffer dat wraak wil voor de dood van haar vader. Vocaal is ze soms verbluffend knap, maar er zijn ook passages waarin ze schril klinkt. Het lijkt alsof ze in haar expressief spel de coloraturen niet meer onder controle heeft. Ze overheerst soms meer het verhaal dan Don Giovanni zelf. Haar verhouding tot Don Ottavio krijgt een ander perspectief, ook al omdat die niet als haar naïeve verloofde wordt voorgesteld. Vocaal vond ik Topi Lehtipuu weinig karakter hebben, alsof hij zich niet echt in zijn rol kan vinden. Rinat Shaham is vocaal een uitstekende Donna Elvira die sterk op haar rechten staat als bedrogen vrouw. Willard White is een vocaal prachtige Commendatore. Maar hoe sterk en uitgesproken zijn présence aan het begin van de opera ook is, zijn dreigende aanwezigheid op het einde van de opera gaat de mist in, zeker als Don Giovanni zichzelf door het hoofd schiet.

Wervelend orkest

Behalve de gemiste finale – het hele souper – is de huwelijksscène van Masetto en Zerlina de passage die de voorstelling het meest ontsiert. Het feest waarop Don Giovanni Zerlina verleidt, speelt zich af in een louche club waar een exhibitionistische danseres een dans doet die steeds perverser wordt en vooral veel te lang duurt. Alsof regisseur en danseres niet genoeg kunnen krijgen van hun eigen vondst. Een raadsel is voor mij ook waarom er tussen de finale scène en de epiloog met de “moraal” een breuk is. Het publiek in de zaal – waarvan velen blijkbaar niet weten dat de opera nog niet gedaan is – begint te applaudisseren en boe te roepen en zo valt de ensemblescène op het einde totaal in het niet.

Net als de vertolkers leek het orkest van de Munt zich helemaal te vinden in de wervelende enscenering. De muzikale uitvoering paste als een handschoen op het visuele gebeuren en op de tekst. Deze voorstelling doet betreuren dat chef-dirigent Ludovic Morlot het orkest verlaat, want dit is zeker een van de beste opera’s die hij hier heeft gedirigeerd.

Tags: De MuntKrzysztof WarlikowskiOperaWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Vorig artikel

The Great War

Volgend artikel

‘Kwartet’ van Anna Enquist

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik
Nieuws

Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik

18 augustus 2023
Volgend artikel
Kwartet, Anna Enquist

‘Kwartet’ van Anna Enquist

Platée: de mateloos fantasievolle regie van Laurent Pelly is perfect geënt op Rameaus spitse muziek.

Beweging en verrassing

Alain Platel

KVS & les ballets C de la B ‘Coup Fatal’

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.