Design for Impact: vandalen of wereldverbeteraars?

‘Wat is voorwaarts?’ in koeien van letters staat de vraag te lezen op het dak van LUCA School of Arts in Gent. Geen daad van vandalisme, maar wel een oprechte vraag. Want dat is wat LUCA-opleiding Design for Impact wil doen: de juiste vragen stellen, en zoeken naar legitieme antwoorden. In een masterclass van zes maanden brengt LUCA experts uit allerlei velden samen om met deze specifieke expertises op zoek te gaan naar oplossingen van concrete maatschappelijke problemen.

LUCA Gent lanceert een video waarin een paar figuren in overalls in de weer zijn op het dak van het hoofdgebouw aan het Alexianenplein. Over de beelden van verfpotten en drone shots heen: een verbaal dwingend vuurwerk van vragen, een manifest op zijn Amanda Gorman’s en op rijm.

Daarmee breit de school een vervolg aan de veelbesproken campagne van vorig jaar, toen er op Twitter een discussie ontstond over het activistisch karakter van de opleiding. Voor de tweede jaargang van de Masterclass bloklettert de opleiding haar eigen essentie op het dak van de campus: ‘Wat is voorwaarts?’. Want wat vooruit is voor de ene is achteruit voor de andere.

Zullen we de toekomst aantrekkelijker maken?

Marijke Dirickx (opleidingshoofd): “In deze masterclass brengen we mensen uit verschillende disciplines samen. Wetenschappers, psychologen, filmmakers, productontwikkelaars, kunstenaars, designers komen uit de hokjes en bekijken de vragen en oplossingen breder, multidisciplinair… Want talent en expertise combineren werkt als een hefboom, als een breekijzer met maatschappelijke waarde.”

De opleiding is voor vers afgestudeerden, maar ook oude rotten of carrièreswitchers. Wat hen bindt is dat ze op een andere manier kijken. Ze leren in deze opleiding methodologieën zoals Design Thinking en Theory of Change: handvatten om complexe maatschappelijke vraagstukken te pareren met praktische toepassingen. Bovenop de theorie ontwikkelen trainees hun eigen soft skills. De combinatie van beide passen ze onmiddellijk toe in de praktijk.

Docent Fabienne Beernaert: “Vorig jaar gingen we aan de slag met nieuwe materialen uit voedselafval en koffiegruis, ontwierpen we een CO2-neutrale branding en zetten we een campagne op over de impact van sociale media op de geestelijke gezondheid.” Dit jaar staan er opnieuw concrete cases gepland waar de deelnemers samen aan werken.

Plaatsen zijn beperkt

De opleiding start op 7 februari 2022. Wie zich kandidaat wil stellen voor een van de 32 plaatsen, doet dat met een videopitch van 1 minuut over zijn of haar drive for impact. De deadline voor inschrijvingen is 26 januari 2022.


Credits campagne

  • Campagneconcept: Heren Loebas
  • Vormgeving, typografie, camera en montage: Letterlik
  • Slam poetry: Loeke Vanhoutteghem
  • Muziek: Jürgen De Blonde
  • Copywriting: Goodcopy.ink

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: