• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
woensdag, november 29, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Der Rosenkavalier in the Royal Opera Covent Garden

door: Erna Metdepenninghen
27 januari 2017
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Der Rosenkavalier in the Royal Opera Covent Garden
Share on FacebookShare on Twitter

Voor hun nieuwe productie van Der Rosenkavalier – de vorige in een enscenering van John  Schlesinger dateerde van 1984 en werd voor het laatste vertoond in 2009 – heeft de Royal Opera beroep gedaan op de Canadese regisseur Robert Carsen.

ookinteressant

Een Beethovenles met pianist Alexander Melnikov

Jubileumconcert met Minuut Stilte voor Vrede

Alain Altinoglu en zijn Rijn, dit keer in BOZAR

Het is een coproductie met de Metropolitan van New York (waar Der Rosenkavalier in april op de affiche zal staan), het Teatro Regio van Turijn en de Colon van Buenos Aires. In grote lijnen heeft Carsen zijn enscenering voor de Salzburger Festspiele 2004 overgenomen maar met andere decor- en kostuumontwerpers : Paul Steinberg en Brigitte Reiffenstuel. Hij situeert de handeling niet meer in de periode van keizerin Maria Theresia maar rond 1911 (het jaar van de creatie van de opera) in een wereld die weldra door een oorlog voor altijd grondig zal veranderen.

Het eerste bedrijf speelt zich nog altijd af in het weelderige paleis van de Marschallin met zijn ruime kamers en muren behangen met schilderijen die de glorie van het Oostenrijkse keizerrijk illustreren. De woning van Faninal is even indrukwekkend  maar eerder in Secession-stijl, heeft een enigszins militaire allure en zwaar geschut als meubilair. Heeft Faninal zijn rijkdom en status niet verkregen dank zij wapenleveringen voor het leger? De genodigden van Faninal zijn bijna uitsluitend militairen. Maar wanneer Octavian de zilveren roos aan Sophie komt presenteren wordt hij voorafgegaan door elegante koppels die rondom hem walsen!

Het derde bedrijf speelt zich niet af in een herberg maar in een  eerder luxueus bordeel waar Ochs geen Extrazimmer, een eigen privé-kamer nodig heeft en waar de waard (een rol voor tenor) een Madame is. Tot daar nog aan toe… maar wat ik niet kan aanvaarden is dat Octavian voor zijn rol als Mariandel zich, met de hulp van de hoertjes van het huis, ook tot een meisje van lichte zeden laat omtoveren. Dat strookt helemaal niet meer met de Mariandel uit het libretto van Hugo von Hofmannsthal: een eerder naïef, schuchter, onervaren plattelandsmeisje. Jammer want, zoals zijn gewoonte is, presenteert Robert Carsen een mooi afgewerkte productie met zorg voor het detail en een prima geregelde personenregie. Voor de finale reserveert hij een ander soort van verrassing. Terwijl Sophie en Octavian in elkaars armen vallen, de Marschallin de scene verlaat aan de arm van de elegante Polizeikommissar (een mogelijke nieuwe minnaar?) en Mohammed lustig rondspringt, opent de achterwand van het decor op een oorlogstafereel met soldaten die schietend  vooruitgaan. Het einde van een verhaal en van een tijdperk.

Met het uitstekende orkest van de Royal Opera  heeft Andris Nelsons de rijke partituur van Richard Straus uitstekend gediend en hij liet een muzikale uitvoering vol elan, rijke kleurschakeringen en sonore weelde horen. Misschien ging hij er soms met iets te veel enthousiasme tegen aan, maar er waren ook mooie momenten vol subtiliteit en poëzie. Hij was een aandachtige begeleider van de zangers die een mooi ensemble vormden.

Renée Fleming, die blijkbaar eraan denkt haar zangerscarrière in schoonheid te beëindigen met de partij van de Marschallin, was een elegante en mooie Marie Theres, onbezorgd verliefd, geïrriteerd door Baron Ochs, mijmerend en bewust van de realiteit maar nog niet berustend. Ze zong de rol heel mooi met haar zijde-zachte, expressieve sopraan en een prima tekstprojectie. Alice Coote zette geen erg geloofwaardige jonge man neer maar presenteerde toch een kranige Octavian, gediend door een genuanceerde vocale vertolking  en een mooie sonoriteit. De Baron Ochs van Matthew Rose was fysisch imponerend maar miste enigszins scenische vlotheid en bleef ook vocaal eerder bescheiden. Sophie Bevan gaf Sophie frisheid, spontaneïteit en een heerlijke, stralende, romige  sopraan. Faninal vond een overtuigende vertolker in Jochen Schmeckenbecher. David Junghoon Kim was een stralende Italiaanse zanger en Angela Simkin (Annina) en Wolfgang Ablinger-Sperrhacke (Valzacchi) vormden een prima koppel intriganten. Goede vertolkingen ook van Jeremy White (Notar), Miranda Keys (Marianne Leitmetzerin), Alasdair Elliot (Wirt) en Scott Conner (Poliziekommissar) en de vele kleinere partijen.


 

1 of 2
- +

1.

2.

WAT: Der Rosenkavalier
WIE: Alice Coote, Matthew Rose, Sophie Bevan, Jochen Schmeckenbeche, David Junghoon Kim, Angela Simkin, Wolfgang Ablinger-Sperrhacke, Jeremy White, Miranda Keys, Alasdair Elliot, Scott Conner
WAAR & WANNEER: Londen, Royal Opera Covent Garden, 11 januari 2017

Tags: 20e-eeuwse muziekAlasdair ElliotAlice CooteAngela SimkinDavid Junghoon KimJeremy WhiteJochen SchmeckenbecheMatthew RoseMiranda KeysOperaRomantiekRoyal Opera House Covent GardenScott ConnerSophie BevanWolfgang Ablinger-Sperrhacke
Vorig artikel

home sweet home: Klarafestival 2017 in het teken van ‘ver-plaats-ing’

Volgend artikel

Muziek voor strijkers van Telemann

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Hart voor Ernani
Nieuws

Europese operaindustrie goed voor 10 miljard euro, ook OBV blijft groeien

26 oktober 2023
Umberto Giordano: Fedora in Oper Frankfurt
Concerten

Umberto Giordano: Fedora in Oper Frankfurt

21 oktober 2023
Volgend artikel
Muziek voor strijkers van Telemann

Muziek voor strijkers van Telemann

Hemelse Han de Vries

Hemelse Han de Vries

Heerlijk debuut cd van het Zweeds Höör Ensemble

Heerlijk debuut cd van het Zweeds Höör Ensemble

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (913)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (675)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.083)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.