• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
vrijdag, september 22, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Der Bettelstudent

door: Erna Metdepenninghen
8 juli 2016
in Concerten, Recensies
Leestijd:2 minuten
A A
Der Bettelstudent
Share on FacebookShare on Twitter

De operette domineert nog altijd (gelukkig maar) de programmatie van de Weense Volksoper die er ondertussen wel de musical aan toegevoegd heeft en ook nog opera- en balletvoorstellingen biedt.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

In de laatste weken van dit seizoen was het “Der Bettelstudent” de operette van Carl Millöcker die de affiche deelde met onder meer “Anatevka” van Jerry Bock, Mozarts “Cosi fan tutte”, Verdi’s “La traviata” en het ballet “Marie-Antoinette”, een choreografie van Patrick de Bana.

Met Franz von Suppé en Johann Strauss vertegenwoordigt Carl Millöcker de “Gouden tijd” van de Weense operette. Hij componeerde meer dan twintig operettes maar het is vooral “Der Bettelstudent”, gecreëerd in het Theater an der Wien in Wenen op 6 december 1882 die hem beroemd heeft gemaakt. De Volksoper presenteerde zijn eerste productie van “Der Bettelstudent” in 1909. De realisatie die nu te beleven is (première 30 april 2016) is de zeventiende van deze heerlijke operette die meeslepende aria’s biedt en enkele van de mooiste ensembles van het Weense operetterepertoire. De opvoering die ik bijwoonde was de 639ste!

Anatol Preissler (enscenering), Karel Spanhak (decors), Marrit van der Burgt (kostuums) en Marga Render (choreografie) hebben een leuke opvoering gerealiseerd, traditioneel in de goede zin, kleurrijk met soms overtrokken komische effecten maar over het algemeen plezierig en vooral  vol  temperament en muzikaal soliede .Dat dank zij het orkest van de Volksoper en zijn dirigent Wolfgang-Maria Märtig die niet alleen de opvoering een mooie muzikale allure gaf, de zangers goed ondersteunde en de ensembles met vaste hand begeleidde maar bovendien een ouverture gecomponeerd had met thema’s uit de operette. Een ander extraatje : de mazurka uit het ballet “Coppélia” van Léo Delibes ter wille van de “couleur locale”. De handeling speelt zich tenslotte af in Krakau!

De vocale eisen voor de protagonisten van “Der Bettelstudent” zijn niet de minste maar de Volksoper slaagt er blijkbaar zonder veel moeite in om een homogeen ensemble samen te stellen met  zangers die niet alleen hun personages geloofwaardig invullen maar evengoed acteren als ze zingen. Lucian Krasznec was een aantrekkelijke Symon met een zonnige en soepele tenorstem, homogeen in alle registers. Jan Janicki vond een sympathieke vertolker in de vocaal meer bescheiden David Sitka.

Ollendorf, de gouverneur van Krakau die zich wil wreken wegens een belediging, werd uitstekend vertolkt door Martin Winkler die het personage autoriteit gaf maar ook de nodige komische trekjes, zijn tekst voortreffelijk projecteerde en zong met een wat roestige bas. Mara Mastalir leende haar heldere, soepele sopraan aan de mooie, hautaine Laura die de liefde ontdekt. Anita Götz was haar leuke, spontane  zus Bronislawa met een expressieve, warme sopraan. Sulie Girardi (Palmatica) waakte vol overtuiging over haar beide dochters. Boris Eder was de pittoreske cipier Enterich, Martin Fischerauer een stomme, discreet komische  knecht  maar de officieren uit de entourage van Ollendorf waren karikaturen. Mooie prestaties van koor en ballet. Voor de liefhebbers van de operette blijft de Weense Volksoper aanbevolen!

Tags: Carl MillöckerLéo Delibes (1836-1891)OperaOperetteRomantiek
Vorig artikel

Vier ernste Gesänge, op zijn somberst met Matthias Goerne

Volgend artikel

Manon Lescaut – Wiener Staatsoper

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Volgend artikel
Manon Lescaut, Weense Staatsoper

Manon Lescaut - Wiener Staatsoper

Il Trovatore

Londen, Royal Opera House - Il Trovatore, Werther

ZING ! Koorzang door de eeuwen heen

ZING ! Koorzang door de eeuwen heen

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.