Debuut Maene-Viñoly Concertpiano

Op 19 juli 2022 zal het optreden van de gevierde pianist Kirill Gerstein op het Verbier Festival – dat live zal worden uitgezonden op Medici.tv – het publieke debuut betekenen van de Maene-Viñoly Concert Grand.

Dit nieuwe instrument werd gezamenlijk ontwikkeld door meesterpianobouwer Chris Maene en de beroemde architect Rafael Viñoly. Het gebogen ergonomische klavier van de piano past zich aan de natuurlijke beweging van de armen van een pianist aan en maakt moeiteloos spelen in alle registers mogelijk. De radiale plaatsing van het klavier is uitgebreid tot snaren die uitwaaieren over een veel grotere klankkast, waardoor het instrument meer mogelijkheden biedt voor nuance, helderheid en kracht.

Mr. Viñoly is een fervent amateurpianist wiens eigen ervaring en hechte vriendschappen met meesterpianisten zijn bewustzijn van de biomechanische eisen van het instrument hebben aangescherpt en hem hebben geïnspireerd bij zijn idee om het klavier te krommen. In een gesprek uit 2016 met de legendarische artiesten Maestro Daniel Barenboim en Martha Argerich werd hij aangemoedigd om het concept te ontwikkelen. Kort daarna zocht Viñoly een samenwerking met Chris Maene, die eerder voor Maestro Barenboim een rechtbesnaarde vleugel had ontwikkeld.

Eerst werkte het team samen met de bekende kinematica-onderzoeker Renzo Pozzo, professor aan het departement Medische en Biologische Wetenschappen aan de Universiteit van Udine (Italië), en de Duitse pianiste en onderzoekster Dr. Henriette Gärtner om de ideale boog van het klavier te bepalen. De verdere technische en esthetische ontwikkeling maakte gebruik van aloude pianobouwtradities, computerondersteund ontwerp en akoestische modellering, en de genereuze feedback en steun van enkele van ‘s werelds meest prominente pianotechnici en kunstenaars, waaronder Emanuel Ax, Daniel Barenboim, Kirill Gerstein, en Stephen Hough, onder anderen.

Na zes jaar ontwikkeling kunnen we met trots een vleugel presenteren die de verwachtingen van ons team op het gebied van geluidskwaliteit, ergonomie, constructie en esthetiek overtreft.

Klassieke vormen blijven levendig en relevant door verandering en ontwikkeling. De Maene-Viñoly concertvleugel is een stap vooruit in het discours over wat een moderne vleugel is, terwijl hij de tradities en ideeën uit het verleden erkent en gebruikt. Het gebogen klavier, ontworpen om de natuurlijke boog van de beweging van de arm te volgen, is een uitgangspunt voor een opnieuw onderzochte lay-out van de grotere klankkast die deze kromming volgt. Het verenigde ontwerp, de ergonomie en de functie geven de piano een unieke sonische signatuur. Deze piano is een muzikale en artistieke creatie, zoals kunst innoveert en provoceert door voort te bouwen op de verworvenheden van het verleden om naar de toekomst te kijken. Ik ben blij en vereerd dat ik het eerste openbare optreden op de Maene-Viñoly Concert Grand mag geven.

— Kirill Gerstein

Rafael Viñoly is een uitzonderlijke architect met een duidelijke visie en een diepe passie voor zijn creaties. In het ontwerp van het instrument zijn de visuele aspecten een logische voortzetting van het streven om aan de akoestische en ergonomische doelstellingen te voldoen. Door het instrument als een geïntegreerd geheel te beschouwen, heeft hij ons ertoe aangezet de traditionele opzet van een vleugel uit te dagen en de consequenties van het basisidee te omarmen. De fysica van het overbrengen van de krachten die op het ergonomische klavier worden uitgeoefend, leende zich voor een opstelling met radiale rechte snaren en voor onze unieke expertise. Het resultaat is verbluffend: uit de ideeën van Rafael Viñoly is een radicaal nieuwe concertvleugel ontstaan, met een uniek uiterlijk en een voortreffelijke klank!

— Chris Maene

Chris Maene’s duidelijke expertise, gevoeligheid en toewijding aan uitmuntendheid kan alleen zijn voortgekomen uit een leven van onderzoeken en leren over het maken van piano’s. Maar meer dan dat, geen andere pianobouwer heeft de moed om de status quo van een cultuur en industrie die weinig innovatie heeft gezien ten behoeve van haar belangrijkste exponenten, professionele kunstenaars uit te dagen. Chris heeft de moed van een artiest, omdat hij er een is, en ook een volleerd vakman.

— Rafael Viñoly

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: