Debuut-cd Ensemble Stravaganza

Ensemble Stravaganza, Concert à la cour des Habsbourg

**** Het ensemble Stravaganza heeft een eerste cd uit en dit met 17de eeuwse Duitse muziek voor viool en basso continuo. Wellicht een ontdekking. Het Ensemble Stravaganza werd in 2009 opgericht en bestaat uit  Domitille Gilon, viool, Ronald Martin Alonso, viola da gamba, Damien Pouvreau, theorbe, Thomas Soltani, klavecimbel  en Olivier Salandini, orgel.

**** Het ensemble Stravaganza heeft een eerste cd uit en dit met 17de eeuwse Duitse muziek voor viool en basso continuo. Wellicht een ontdekking. Het Ensemble Stravaganza werd in 2009 opgericht en bestaat uit  Domitille Gilon, viool, Ronald Martin Alonso, viola da gamba, Damien Pouvreau, theorbe, Thomas Soltani, klavecimbel  en Olivier Salandini, orgel.

Sedert Keizer Ferdinand III (1637 tot 1657) werd het Rooms-Duits Rijk geregeerd door Habsburgse keizers die mecenas waren, een instrument bespeelden en  componeerden. We denken dan in het bijzonder aan de keizers Leopold I (1658 tot 1705) en zijn zoon Keizer Joseph I (1705-1711), en aan Keizer Karl VI. (1711-1740). Zij organiseerden Musikcollegien en opvoeringen van opera’s en oratoria, waarvan het aantal  tussen 1630 en 1675, vertienvoudigd werd.

Muzikale kruisbestuiving

Daarnaast waren er vanuit Wenen intense contacten met Duitse gebieden (bvb. met Württemberg), Italië, Spanje en Frankrijk. Dit  leidde tot een interessante, muzikale kruisbestuiving. Zo werd de klavecinist Johann Jacob Froberger (1616-1667) uit Stuttgart,  beïnvloed door Frescobaldi  en  Louis Couperin. Johann Heinrich Schmelzer (1623-1680), Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704), Johann Paul von Westhoff (1656-1705) en Johann Jakob Walther (1650-1717) waren dan weer vioolvirtuozen. Zij brachten met hun contrapuntische variatiekunst, imitaties (bvb. van harp en nachtegaal bij Walther), dubbelsnaren, arpèges, scordatura, figuraties, excessieve virtuositeit met sonore effecten, dissonanten incluis, en gewaagde boogtechnieken, het vioolspel tot een nooit eerder geziene hoogte. Zij componeerden Partita’s, Scherzi (da Violino solo con il basso continuo), Hortulus chelicus (Wohlgepflanzter Violinischer Lustgarten) (Walther), Lamento sopra la morte di Ferdinando III, Duodena selactarum sonatarum, Sacroprofanus Concentus,  Sonatae unarum fidium seu a violino solo (Schmelzer), Lamentaties, suiten, sonaten en programmastukken (Froberger), en  Battalia’s (Biber).

Bloemlezing

Deze cd biedt een bloemlezing van deze diverse genres uit de 17de eeuw en is een kennismaking met minder bekende barokmuziek. U ontdekt van Heinrich Ignaz Franz Biber (1644 – 1704): Sonaten nrs. III en V (1681) en Die Kreuzigung Christi (uit zijn fünf schmerzhaften Mysterien- of Rosenkranzsonaten, 2de bundel), van Johann Jakob Froberger (1616–1667) ontdekt U zijn  Lamentation faite sur la mort très douloureuse de Sa Majesté Imperial Ferdinand III, van Johann Heinrich Schmelzer (1623 – 1680), zijn  Sonata tertia (Unarum Fidium) en van  Johann Jakob Walther (1650 – 1717), zijn  Suite nr. 8 (Hortulus Chelicus). Niet dat het hier meteen om spectaculaire muziek gaat, maar de cd kan voor U wel eventueel een aanleiding zijn om meer te willen beluisteren uit deze periode of om meer te willen weten over  deze belangrijke componisten.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

[bsa_pro_ad_space id=3]

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC