De smeulende dromen van Pierre Slinckx

**** Live-electronics op een laptop. Dat is het handelsmerk van componist Pierre Slinckx. Op twee CD’s van het label Cypres werkt hij samen met de organist Cindy Castillo, respectievelijk het strijkkwartet MP4. Het resultaat is een fijnmazig weefsel van subtiele klankkleuren en melodielijnen.

Off the beaten track

Cypres Records uit Brussel bestaat al 26 jaar, waarvan de laatste 15 jaar met een klassieke oriëntering. Het label staat onder leiding van het duo Cédric Hustinx en Camille De Rijck en richt zich op componisten met Belgische wortels zoals Guillaume Dufay, Luc Brewaeys, Joseph Jongen, Henri Pousseur, Philippe Boesmans en Bernard Foucroulle. Intussen is Cypres geworteld in muziek van deze tijd. Kernwoorden zijn originaliteit, off the beaten track, topkwaliteit en muzikaliteit. Doorgedreven nieuwsgierigheid naar ongebaande paden heeft Cypres gebracht tot twee CD’s met composities van Pierre Slinckx: C#1 met Cindy Castillo (orgel) en de componist op laptop, en M#1 waarbij Slinckx musiceert met het strijkkwartet MP4.

Brusselaar Pierre Slinckx studeerde compositie aan de kunstacademie ARTS2 in Mons en had les van Claude Ledoux, Jean-Pierre Deleuze, Jean-Luc Fafchamps, Gilles Gobert en Denis Pousseur. Slinckx is nu verbonden als docent compositie aan dezelfde academie. Voor diverse ensembles componeert hij instrumentale en gemixte muziek. In 2013 won hij de Henri Pousseur Prijs en in 2015 de André Souris Prijs voor veelbelovende jonge componisten.

Verfrissend

Op de CD C#1 bespeelt Cindy Castillo het Kleuker-orgel (gebouwd in 1981) van de Vogelzangkerk in Sint-Pieters-Woluwe. De CD bestaat uit een stuk van ruim 30 minuten en maakt gebruik van materiaal van Johann Sebastian Bach’s koorprelude Erbarme dich mein, O Herre Gott (BWV 721). Maar al na drie maten drukken Slinckx en Castillo hun stempel: een zacht murmelend weefsel van chromatisch wuivende akkoordprogressies kondigen een periode van onbestemdheid aan. Of er is iets verschrikkelijks gebeurd en blijft een dikke mist boven het smeulende slagveld hangen of er staat ons nog een ramp te wachten.

Het is donker en de schaarse streepjes licht bevestigen slechts dat het donker is. Maar dan komt er leven. Live-electronics produceert afstand en nieuwsgierigheid door middel van een zacht krassende grammofoonplaat. Ook komt er ritme tevoorschijn. Eerst zacht, als van een eenzaam sleepbootje, en dan harder zoals een bokser die tegen een boksbal slaat, gevolgd door zweepslagen en roffels. Er wordt kleur aangebracht: het gepruttel van een eenmotorig vliegtuigje gaat over in het helse gieren van een Boeing 767. En de krassende grammofoonplaat maakt crescendo plaats voor een sirene. De luisteraar wordt daarna gerustgesteld door een wiegelied met een basso continuo. Maar dat zoete slaapje duurt niet lang: het tempo wordt opgevoerd, de hogere registers van het orgel worden opgetrokken en de structuur wordt ijl en biedt minder houvast. Langzaam worden alle registers benut en mondt het onschuldige slaapliedje uit in een overdonderende en nietsontziende lawine.

De samenwerking tussen live-electronics en orgel is op deze CD interessant en relevant omdat het ene medium het andere versterkt. Dat de laptop van Slinckx zich vooral gastvrij en faciliterend opstelt betekent dat het orgel ruimte krijgt om zich van een nieuwe en verfrissende kant te laten kennen.

Aangename droom

Ook op de CD M#1 bewijzen het strijkkwartet MP4 en Pierre Slinckx dat zij tot een verrijkende verlegging van grenzen in staat zijn. MP4 heeft wat dat betreft een gebetonneerde reputatie. Sinds hun start in 2008 hebben zij zich enerzijds bewogen op de grens tussen klassiek en romantiek en anderzijds op het snijvlak tussen de 19de en 20ste eeuw. Intussen neemt hedendaagse muziek het leeuwendeel van hun repertoire voor zijn rekening. M#1 is een stuk van 36 minuten waarbij de strijkers de luisteraar laten wegdromen langs strelende melodische lijnen die niet worden afgerond omdat de musici een zoektocht hebben ondernomen.

Soms dansen de strijkers op kalme pizzicati van de cello en dan weer zweven ze weg in filmische motieven die van ver lijken te komen. Zo meanderen zij van het ene naar het andere vergezicht. De live-electronics fungeren hier als sfeermaker: landelijkheid met zoemende insecten en geluiden van krekels, eenzaamheid door geluiden van wegverkeer, hier en daar een flard van een symfonieorkest, associaties met een groepje boeddhistische monniken, langgerekte kreten, het geluid van een plaat die wordt teruggedraaid.

De luisteraar die op zoek is naar structuur is eraan voor de moeite, maar wie bereid en in staat is om zich over te geven is bij MP4 en Pierre Slinckx in goede handen. M#1 is een mooie en aangename droom.


  • WAT: Pierre Slinckx – C#1 & M#1
    WIE: C#1: Cindy Castillo (orgel), Pierre Slinckx (laptop) – M#1: Quatuor MP4, Pierre Slinckx (laptop)
    UITGAVE: Cypres Records – CYP0613 (C#1), Cypres Records – CYP0612 (M#1)
  • FOTO’S: © Danny Willems, © France Dubois, © Laurent Orseau, © Isabelle Françaix

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC