• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies

De primadonna’s van de Weense Staatsopera

door: Erna Metdepenninghen
29 november 2017
in Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
De primadonna’s van de Weense Staatsopera
Share on FacebookShare on Twitter

Voor vier opvoeringen heeft de Wiener Staatsoper de productie van Adriana Lecouvreur, de opera van Francesco Cilea (gecreëerd in het Teatro Lirico van Milaan in 1902) gebaseerd op de figuur van Adrienne Lecouvreur, de grote actrice van de Comédie–Française van de 18de eeuw, op de affiche gezet. Adriana Lecouvreur werd voor het eerst in Wenen opgevoerd in 1969 en wel in de Volksoper en werd pas in het repertoire van de Staatsoper opgenomen in 2014 in de productie van David McVicar (gecreëerd in de Royal Opera Covent Garden in Londen in 2010).

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

De belangstelling ging natuurlijk vooral uit naar het Weense debuut van Anna Netrebko in de titelrol, een partij die ze slechts een paar maanden geleden voor het eerst vertolkt had in het Mariinsky Theater van Sint-Petersburg. Indien Adrienne Lecouvreur een aanbeden  artieste was, dan is Anna Netrebko dat ook, vooral in Wenen en de opvoeringen waren dan ook volledig uitverkocht. Maar Anna Netrebko is ook en vooral een geëngageerde en eerlijke  artieste, die niet de diva speelt maar met haar personage meeleeft (zelfbewuste actrice, liefhebbende vrouw en gekwetste geliefde) et haar mooie, rijke, ruime en zo goed beheerste  stem ontplooit in dienst van de muziek en een expressieve en genuanceerde vertolking. Haar tekstprojectie is duidelijk en  zelfs in  de gedeclameerde verzen uit Phèdre van Racine  is ze overtuigend en groot. Wat een eenvoud en wat een mooie vocale lijn in “Io son l’umile ancella” en wat een pijn en wanhoop in Poveri fiori. Ontroerend en indrukwekkend. Piotr Beczala leende zijn zonnige tenor, zijn heerlijke beheerste zang en zijn edele stijl aan het personage van Maurizio, Conte di Sassonia die hij onstuimigheid en emotie gaf. Roberto Frontali zette een vaderlijke, beschermende  Michonnet neer met soepele bariton. De Principessa di Bouillon, de rivale van Adriana, had de mooie verschijning, het temperament en de slanke, heldere mezzo-sopraan van Elena Zhidkova. De personages van de Principe di Boullion en de Abbate werden op overtuigende manier vertolkt door Alexandru Moisiuc en Raul Gimenez. Goede prestaties  van de kleinere partijen, het ballet en de koren onder de aandachtige leiding van Evelino Pido die de opvoering elan gaf en kon rekenen op de klankkwaliteit van de Wiener Philharmoniker in de orkestbak. De productie van David McVicar situeert de handeling van de opera in haar historisch kader met epoque-kostuums (Brigitte Reiffenstuel) maar ook enigszins als “theater in het theater”. In de verschillende decors van Charles Edwards is altijd een theater verwerkt, te beginnen met het toneel van de Comédie-Française in het eerste bedrijf tot het toneel achteraan in de woning van Adriana in het laatste bedrijf. Bij haar dood komen haar acteur-collega’s op het voortoneel haar een stille hulde brengen. Een ontroerend moment. In zijn geheel is de productie traditioneel, coherent en levendig maar miste enigszins frisheid. Gelukkig waren er de individuele prestaties die fascineerden.

Een andere prima donna beheerste de volgende avond het toneel van de Staatsoper : de Bulgaarse sopraan Krassimira Stoyanova in een “Solistenkonzert”, een liederavond, begeleid door de pianist Jendrik Springer. Een goed gevulde zaal verwelkomde de artieste die haar internationale carrière in Wenen is begonnen en  nu in de grote operahuizen en festivals van Europa en Amerika optreedt, dit seizoen in de Staatsoper als Rusalka en Marschallin te horen is en reeds een aantal cd’s met opera-aria’s op haar naam heeft. Voor haar concert koos ze composities van Franz Schubert, Richard Strauss, Erich Wolfgang Korngold, Peter Tsjaikovski, Georgi Swiridow en Georgi Slatew-Tscherkin. Majestueus,  in een mooie glinsterende jurk, betreedt ze het toneel. De partituren liggen voor haar op een  muzieklessenaar maar ze  consulteert ze enigszins vanop afstand. Ze zendt haar mooie, homogene, ruime en goed beheerste stem de grote zaal in die ze zonder moeite  vult. De tekstinterpretatie moet onderdoen voor de vocale weelde. Haar dramatisch temperament ontplooit zich in “Gretchen am Spinnrade”, haar stem bloeit open in de composities van Korngold. Jendrik Springer is een toegewijd en geïnspireerd begeleider. In het tweede deel van het recital leiden haar stem en temperament ons in een eerder onbekend repertoire (Swiridow, Slatew-Tscherkin) en een minder vertrouwde taal. Het publiek blijft aandachtig en verlangt (en krijgt) een aantal bis-nummers.


  • WAT: Adriana Lecouvreur
  • WIE: Anna Netrebko Piotr Beczala – David McVicar – Evelino Pido – Krassimira Stoyanova
  • WAAR: Wiener Staatsoper
  • WANNEER: November 2017
  • Foto: © Wiener Staatsoper
Tags: Anna NetrebkoEvelino PidòFrancesco Cilea (1866-1950)Krassimira StoyanovaOperaPiotr BeczalaWiener Staatsoper
Vorig artikel

Intensiteit door eenvoud

Volgend artikel

Isabelle Beernaert in Tabula Rasa

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt
Concerten

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

7 december 2023
Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann
Concerten

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

1 december 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Exposé: Wagner’s Das Rheingold
Concerten

Exposé: Wagner’s Das Rheingold

26 oktober 2023
Hart voor Ernani
Nieuws

Europese operaindustrie goed voor 10 miljard euro, ook OBV blijft groeien

26 oktober 2023
Volgend artikel
Isabelle Beernaert in Tabula Rasa

Isabelle Beernaert in Tabula Rasa

Frascati Symphonic brengt creatie van Marcel De Jonghe

Frascati Symphonic brengt creatie van Marcel De Jonghe

Slechts vier aanwezigen voor Webers klarinetkwintet

Slechts vier aanwezigen voor Webers klarinetkwintet

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.