• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

De piano klinkt als een orkest

door: Redactie
10 maart 2015
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:5 minuten
A A
Yury Martynov
Share on FacebookShare on Twitter

Nominatie Gouden Label – De pianoversie van een orkestcompositie of de orkestversie van een pianocompositie is altijd een compositorische meerwaarde. Dit blijkt vooral uit de pianotranscripties van Beethovens symfonieën door Franz Liszt.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Nominatie Gouden Label – De pianoversie van een orkestcompositie of de orkestversie van een pianocompositie is altijd een compositorische meerwaarde. Dit blijkt vooral uit de pianotranscripties van Beethovens symfonieën door Franz Liszt.

Bewerking, transcriptie, adaptatie, arrangement. Waar steekt het verschil? Liszt maakte aan de piano wel degelijk het onderscheid tussen een bewerking en een transcriptie. Allereerst omwille van de mogelijkheden van de moderne piano met zeven octaven. Transcripties worden ook arrangementen genoemd, hoewel strikt genomen transcripties trouwe adaptaties zijn van de oorspronkelijke tekst, terwijl bij arrangementen wezenlijke en dus belangrijke elementen van de originele partituur gewijzigd of aangepast worden.

Franz Liszt bewerkte als jonge, briljante virtuoos eigen werk maar ook veel composities van anderen. Rond 1830 introduceerde hij als 19-jarige pianovirtuoos met zijn pianoversie van de Symphonie fantastique van Berlioz, de term transcriptie (“Transkription” in het Duits) voor pianobewerkingen (“Klavierübertragungen”). Die hielden het midden tussen  een eerder volgzame bewerking van het origineel en een vrije fantasie. Liszt maakte als componist/pianist het onderscheid tussen bewerkingen (“Bearbeitungen”), reminiscenties, fantasieën, uittreksels (“Auszüge”) parafrasen en transcripties. De mogelijkheden van de nieuwe pianotechniek en pianobouw werden dermate groot dat hij zowel orgelwerken, vocale composities (bv. liederen van Beethoven en Schubert), operafragmenten en orkestcomposities naar zijn pianistische  hand zette. Omgekeerd is een bijzonder ingenieuze transcriptie  bv. de meer dan knappe orkestversie die hij maakte van zijn eigen meesterlijke Mephisto Wals nr.2, voor piano solo, opgedragen aan Camille Saint-Saëns.

De echte waarde en meerwaarde van de transcripties van Liszt van Beethovens symfonieën komt pas tot uiting wanneer we ze vergelijken met deze van Ernst Pauer (1826-1905), Otto Singer (1833-1894) of recentelijk met de vereenvoudigde versies  van  de Amerikaanse pianist William Wallace (°1956). Pauer en Singer maakten carrière in Londen en in de VS en Pauer heeft daarenboven ook nog eens de uitgave van de integrale pianomuziek van Beethoven en de transcripties van Liszt verzorgd. Bij Liszt  geen piano uittreksels maar echte transcripties, “een zo trouw mogelijke Ré-écriture van het origineel, eerder dan de virtuoos-pianistische dramaturgie van de opera parafrasen”, schrijft de Franse musicoloog en Liszt specialist Bruno Moysan in het tekstboekje. Niets toevoegen, zo weinig mogelijk weglaten, virtuoze versieringen zijn enigszins toegelaten, maar de essentie en vooral de structuur van de oertekst moeten  behouden blijven.

De violist François-Antoine Habeneck (1781-1849) liet als oprichter en eerste dirigent van het Orchestre de la Société des concerts du Conservatoire in 1828 op zijn concerten het Parijse publiek voor het eerst kennis maken met de symfonieën van Beethoven. Hij dirigeerde trouwens niet echt maar leidde als eerste violist het orkest vanuit de partituur van de 1ste violen. Liszt transcribeerde in1837 en 1838  de symfonieën nrs. 5, 6 en 7. Die werden in 1840 gedrukt en door Liszt opgedragen aan de schilder en violist Dominque Ingres  met wie hij  in Rome Beethovens vioolsonaten had gespeeld. Zijn transcripties van  Beethovens negen symfonieën werden uiteindelijk in 1865 gepubliceerd. Deze droeg hij op aan zijn schoonzoon Hans von Bülow die op dat ogenblik nog gehuwd was met Cosima, maar haar toch reeds moest delen met Richard Wagner. In 1862 was  trouwens Berlioz’  tekst   “Etude critique des Symphonies de Beethoven” verschenen als tweede hoofdstuk van zijn “À travers chants, Études Musicales, Adorations, Boutades et Critiques”. Berlioz was nl. naast componist ook muziekcriticus van het “Journal des débats” en schreef voor de “Revue et gazette musicale de Paris”.

Yury Martynov

De uitvoering van deze fantastische pianomuziek door Yury Martynov (°1969) is overweldigend goed. De heel doordachte structuur, de thema’s, motieven en motiefverwerkingen, de modulaties, de stemvoering en vooral de harmonie  (wellicht het wezenlijkste bestanddeel van grote kunstmuziek), komen aan de piano toch zo mooi transparant tot uiting. Toch wanneer Yury Martynov speelt, want deze Russische pianist speelt verbluffend mooi. Hij speelt trouwens naast piano ook klavecimbel, pianoforte, orgel en clavichord. Komt daarbij dat Yury Martynov op deze cd de transcripties van de symfonieën 4 & 5  magnifiek speelt op een gerestaureerde Blüthner vleugel uit de tijd van Liszt. Beethovens  symf. 1 & 7 speelt hij op een Erard vleugel. De prachtige Blüthner op  zijn nieuwste cd werd in 1867 gebouwd in Leipzig maar werd in 2013 gerestaureerd door Edwin Beunk van de prestigieuze firma Edwin Beunk & Johan Wennink in Enschede. Met de heel bijzondere instrumenten uit hun waardevolle collectie zijn trouwens ondertussen al 200 opnamen gemaakt. Deze opname is gerealiseerd onder het meer dan waakzaam oor van tooningenieur Franck Jaffrès in de Doopsgezinde Gemeentekerk van Haarlem. De vier cd’s met de transcripties van Liszt van Beethovens  symfonieën zijn alle  uitgegeven door Zig-Zag Territories (ZZT). Het is nog even wachten op Beethovens 9de maar de vier reeds verschenen  cd’s zijn alle heel schitterende uitvoeringen en telkens  heel goed opgenomen. De transcripties  zijn als vertaalde composities een immense meerwaarde voor de 19de pianoliteratuur en als opnamen zijn ze een immense verrijking van de Beethoven discografie. Heel bijzonder  dus  en daarom warm, warm  aanbevolen. Bravo!

Tags: Franz Liszt (1811-1886)Ludwig van Beethoven (1770-1827)Nominatie Gouden LabelPianoRomantiek
Vorig artikel

Emotie uit den boze

Volgend artikel

Marc Gevaerts boek over liefdesrelaties…

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Brahms: Violin Sonatas
New Releases

Brahms: Violin Sonatas

26 augustus 2023
Luisteren kan veel zeggen
Evenementen

Luisteren kan veel zeggen

23 augustus 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
217 | Auner & Flieder
New Releases

217 | Auner & Flieder

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Volgend artikel
Liefde tussen de lijnen, Marc Gevaert

Marc Gevaerts boek over liefdesrelaties…

Ning Kam, Liebrecht Vanbeckevoort, Atomium Brussel, repetitie

(Minder) klassiek duo viool en piano in Atomium

Muzikaal Ensemble Alegria

Een pure Messiah van G.F. Händel

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.