Zoek
Sluit dit zoekvak.

Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

De muzikale erfenis van de Ursulinen

“Op een verrassende manier omgaan met het muzikale erfgoed dat het bewaart”, voor dit doel organiseerde KADOK (Documentatie-en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving) zijn zesde jaarlijkse concert “Muziek en Erfgoed”.

muziek in de kapel partner van Klassiek Centraal

De muziek kwam uit de uitgebreide collectie partituren uit het archief van de Zusters Ursulinen van O.-L.-V.-Waver. De locatie bleef in dezelfde sfeer: net op de site waar tijdens het Ancien Régime de Leuvense Ursulinen woonden en werkten en waar nu het Justus Lipsiuscollege staat, liep de stemmige kapel tweemaal vol voor een uiterst origineel en gesmaakt concert.

Wat Joris Verdin op harmonium, pianist Stéphane Demay en het vijfkoppige ensemble Piacevole brachten kan men in deze setting omschrijven als “van de kelders naar de salon”. Wat vroeger in de vermaarde pianogalerij van het Wavers Ursulinenklooster te horen was en nu door Martin Valcke knap gearrangeerd werd, behoort tot de betere salonmuziek.

muziek in de kapel partner van Klassiek Centraal

Bekend en onbekend 

Soms herkenbaar, zoals de Symfonie nummer 99 van Haydn, die Sigismund Neukomm, leerling van vader Mozart en van Michael Haydn, bewerkt had, pot-pourris als Chopin-Erinnerungen van Hermann Worch, de  “Am Hofe Rossinis Fantaisie” van Ernst Urbach,  de “Berceuse” van Benjamin Goddard of “In a Monastery Garden” van Ketèlbey.

Soms totaal onbekende muziek van even onbekende namen als Keler Bela, Peter Piel of Erasme Raway, een Belgisch priester en theoloog, die niet aan de rage van het Oriëntalisme kon ontsnappen en, naast bergen kerkmuziek de pittige “Scènes Hindoues” schreef.

In de gevarieerde bewerkingen van Martin Valcke kwam iedereen aan bod. In de Chopin-Erinnerungen toonde Stéphane Demay wat een puik pianist hij is. De Berceuse van Goddard was een kolfje naar de hand van cellist Luc Dewez. De contrabas van Ludo Joly en het harmonium van Joris Verdin zetten de toon voor een pakkend “Crucifix” van Jean-Baptiste Faure, volgens presentator Kurt Van Eeghem een zeer intrigante artiest. En centraal stond violist Nico Baltussen met zijn expressief vioolspel en zijn geanimeerde lichaamstaal.

Goed nieuws! In 2024 keert al dat moois terug naar zijn echte roots. Het zal op een later te bepalen datum gespeeld worden in het Ursulinenklooster in O.-L.-V.-Waver.

Nieuwsbrief

Meer Lezen

© Klassiek Centraal – build & hosted door Kyzoe.be

Join Us

Subscribe Our Newsletter

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. ex ullamcorper bibendum. Vestibulum in mattis nisl.

Doe Mee en Win kaarten voor FLOW FEstival in OOstende