Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

Met drie Russische opera’s in het nieuwe seizoen zet De Munt in op harmonisch samenleven, niet op conflict.

De persgenodigden voor de voorstelling van het nieuwe seizoen van De Munt zaten op de mooiste plek van het theater zei intendant Peter de Caluwe, op de plek waar het allemaal gebeurt, op de scu00e8ne, met zicht op het mooiste decor dat ik u kan aanbieden, dit pareltje van een zaal. En dan was het tijd om iedereen bij de les te brengen. Met een citaat van niemand minder dan Lenin. u201cEr zijn decennia waarin niets gebeurt, en er zijn weken waarin decennia zich voltrekkenu201d. COVID en de oorlog, beide fenomenen plaatsen vraagtekens bij onze toekomst, aldus de Caluwe. Veel projecten stonden op stapel, maar door de pandemie zijn er een aantal in de opslagplaats beland. Hoog tijd om nu weer ten aanval te trekken zonder bitterheid over onze onmacht daarover, maar door offensief in te zetten op verwondering en betovering die opera ons kan brengen.

En welk programma is het geworden in dit moeilijke tijdsgewricht? Eerst iets over het mega-project u201cBastardau201c dat eerder al in de steigers stond. De opvoering, over twee avonden gespreid, van Donizettiu2019s tetralogie rond het leven van Queen Elisabeth I, een familiedrama over de Engelse Tudors. Een van de hoogtepunten wordt de kroningscu00e8ne mu00e9t publiek en een decor dat tot in de zaal loopt. Wie nog meer koningsdramau2019s uit het Tudor tijdperk wil krijgt er u201cHenry VIIIu201c van Saint-Sau00ebns gratis bij, toevertrouwd aan regisseur Olivier Py. En wie zich zijn enscenering herinnert van u201cLes Huguenotsu201d kent de kracht van zijn verbeelding. Een al eerder gepland neoklassiek meesterwerk, u201cDer Rosenkavalieru201d van Richard Strauss, kende ondertussen al zijn premiu00e8re in Vilnius, mu00e9t de decors die de ateliers van De Munt al klaar hadden. Nu komt het, met twee jaar vertraging, ook naar Brussel. Het ware thema van deze opera is eigenlijk de vergankelijkheid van ons leven. En die mijmering over u201cle passage du tempsu201d zal regisseur Damiano Michieletto ensceneren en dirigent Alain Altinoglu zal met het Muntorkest die geraffineerde partituur zeker laten schitteren.

En dan – schrik niet – inderdaad drie Russische operau2019s. En de eerste is de opener van het seizoen: Tsjajovskiu2019s u201cSchoppenvrouwu201d. Dit twee jaar uitgestelde project plaatst regisseur David Marton nu in een hedendaags jasje. Toch daarbij het Muntdebuut vermelden van Nathalie Stutzmann als dirigente! Met u201cJevgeni Oneginu201d behaalt Tsjajkovski een onvoorziene dubbelslag in het Brussels operahuis en dat is ook het geval voor Alexander Poesjkin, op wiens verhalen beide operau2019s gebaseerd zijn. Derde Rus in het gezelschap is de satirische opera van Sjostakovitsj u201cDe Neusu201d. Hij schreef die muzikale kritiek op het u201ctsaristische ambtenarendomu201d toen hij pas 22 was. Het stuk was jarenlang gebannen uit het Sovjet-repertoire. De novelle van Gogol was zijn inspiratie bron: een absurd verhaal over een man wiens neus een eigen leven gaat leiden. Als je zou2019n thema toevertrouwt aan La Fura dels Baus en theatermaker Alex Ollu00e9, dan komt daar geheid spektakel van.

u201cEn oku00e9, zei Peter de Caluwe, u201cik weet het, het zijn veel Russische titels. We hebben ons programma niet laten beu00efnvloeden door de huidige situatie, ze waren gepland maar bovenal: we zijn er om kunst te maken, geen oorlog. We veroordelen ten stelligste de oorlog in Oekau00efne, ja. Maar we gaan niet voor culturele exclusieven, we staan voor culturele openheid. Europese kunst, literatuur, film, muziek zal altijd verbonden blijven met de Russische cultuur. Die band kunnen we niet weggommen. In ons nieuwe seizoen zullen Russische u00e9n Oekrau00efense artiesten zij aan zij samenwerken met ons personeel dat 38 nationaliteiten omvat.u201d Een statement dat kan tellen !

Twee creaties ook nog. De Munt heeft altijd al een boontje gehad voor Philippe Boesmans en ook dit seizoen heeft deze huiscomponist een opera klaar. Niks serieus zou je denken als je de titel leest: u201cOn purge bu00e9bu00e9u201d of zoals Boesmans het omschreef : constipatie is niet om te lachen! Een komische opera natuurlijk. u201cElke keer als ik er aan werkte moest ik lachenu201d vertelde Boesmans. En hij voelde zich een beetje als Verdi die met u201cFalstaffu201d zijn laatste opera schreef, u201crustig wachtend op het einde van mijn levenu2026.u201d besluit een glimlachende Boesmans. De andere wereldcreatie in het seizoen is voor u201cSolar, Icarus burningu201d van de Britse componist Howard Moody. Een project dat volkomenu00a0 past in de visie van een milieubewust operahuis, een verhaal over omgaan met duurzaamheid, gerealiseerd door en voor de jonge zangers van de MM Academy en de kinder- en jeugdkoren van De Munt.u00a0 En niet te vergeten in 2022, is er dan nog het voortzetten van de viering van het 250 jarig bestaan van het Munt-orkest. Dit jaar komen ook nog de ex-muziekdirecteurs Kazushi Ono en Sir Antonio Pappano langs om te dirigeren.

Nooit oppervlakkig vermaak in De Munt maar toch ook weer speelsheid, fantasie en vooral inhoud. Hopelijk blijven de deuren open, de mondkapjes achterwege en de oorlogen voorbij.

WAT:u00a0voorstelling nieuwe seizoen 2022-2023 De Munt

WIE:u00a0Peter de Caluwe, algemeen en artistiek directeur; Philippe Delusinne, voorzitter Raad van Bestuur; Philippe Boesmans, componist.

WANNEER: 22 maart 2022

WAAR: Muntschouwburg, Brussel.

© 2025 klassiek-Centraal.be - Alle rechten voorbehouden.