• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
woensdag, september 27, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Gouden Labels

De gouden genieloods

door: Tim De Backer
21 maart 2020
in Gouden Labels
Leestijd:5 minuten
A A
De gouden genieloods
Share on FacebookShare on Twitter

Gouden Label cd – Zitten ze nu in quarantaine of is het viertal aan het hamsteren geslagen? Het filmpje hieronder geeft niet echt uitsluitsel. Feit is wel dat het Dudok Quartet Amsterdam in tempore non suspecto eindelijk zijn/haar Gouden Label in ontvangst mocht nemen. Zo eenzaam als op de bekroonde cd was het aan de voet van het Kunstfort bij Vijfhuizen weliswaar niet. Want daar hadden de Cruquius Concerten voor een gezellig gevulde genieloods gezorgd …

ookinteressant

Gouden Label Opera voor Don Carlos in Luik

Gouden Label Jong Talent 2019 uitgereikt aan contratenor Jan Wouters

Gouden Label CD uitgereikt aan Les Muffatti en Bart Jacobs

Het is een opname uit 2018 die in deze tijden van ophokplicht een hopelijk herkenbare rol mag vervullen. Eenzaamheid was immers nooit zo fijn als bij het beluisteren van Solitude, toen de derde langspeler uit het repertorium van het Dudok Kwartet Amsterdam. Een schijfje met vlag én wimpel dus, waarbij de vlag samen met Sjos(takovitsj), Weinberg en Mendelssohn wordt gestreken. De wimpels dragen dan weer opschriften als Mille regretz en Moro lasso: vier- en vijfstemmige, vocale muziek uit nog verder vervlogen eeuwen, die uiteraard passen binnen het rouwvolle thematisch opzet en waarvoor een meer dan passend plekje werd gearrangeerd. Als een zowel scherp als schrander contrast tussen de razernij waarmee het laatste kwartet van Mendelssohn besluit (Allegro molto) en het derde van Weinberg begint (Presto). Of als introspectieve uitleiding … Hoe wonderbaarlijk is dat!?

Bijna zo wonderlijk als de hartelijke ontvangst door de organisatie van de Cruquius Concerten op één van hun concertavonden in Vijfhuizen, een gehucht aan het Haarlemmermeer. Bij die vijf huizen – het waren er zeker meer en er zaten ook rianter woningen tussen – staat ook een genieloods in de buurt (1895). Geniaal, toch. “Deze loods was een opslagruimte voor allerhande materiaal dat werd gebruikt bij de constructie van het nabijgelegen fort”, zo vertelt Peter Mookhoek, de voorzitter van de Cruquius stichting. Over de (on)zin van de bouw van zo’n fort met bijhorende verdedigingslinies helemaal aan het eind van de 19de eeuw kunnen we wel even doorbomen. Vraag dat maar aan les frères Montgolfier of de Wright brothers. Voor nu volstaat het ruimschoots om te verklappen dat u vandaag in het Kunstfort ook een lekker hapje kan eten. Of hoe werelderfgoedsites op evenzovele wijzen gevaloriseerd kunnen worden – ver weg dus van de dual use.

Met verf en lijm

Ook de zes werken uit Haydns opus 20 zijn werelderfgoed (1772/1774). Materieel, getuige nota bene de recentste uitgave van het Dudok Quartet (Resonus Classics). En tijdens het concert van vanavond met het kwartet in g vóóral ook immaterieel. De fantastische fond eigenlijk, waaruit na enig inkoken een bijzonder omvangrijk, veelzijdig en knap oeuvre voor strijkkwartet lustig is blijven opstijgen. Natuurlijk wilde ook oldskool Brahms zich absoluut aan dit genre laven. Precies een eeuw later verscheen zijn tweeling uit het opus 51 (1873). Waren werken in mineur in de klassieke periode eerder opvallende unica, dan lapte de veertiger er in één keer een broeierig en beweeglijk duo in kleine terts bij. Het gloednieuwe strijkkwartet van Joey Roukens, speciaal met en voor het Dudok geschreven, is ook een stuk in twee opmerkelijk onderhoudende helften. What Remains? Finaal opnieuw de energie en het overleg die cellist David Faber en zijn drie chaperonnes typeren. De genieloods zat erbij, en klapte er enthousiast voor.

Elk optreden kan, steeds opnieuw, waar dan ook – en als je dat zo wil – als een examen worden opgevat. Het angstzweet dat dan mogelijks uitbreekt, daar hebben we allemaal weleens last van, getuigde primaria van Driel zo eventjes tussen het spelen door. Heel herkenbaar als je niet echt graag voor een groter publiek spreekt, dacht de ‘man uit het verre Brussel’ die bij de noorderburen een ‘gouden feestrede’ kwam houden. Aan het slot daarvan gekomen, en de knikkende knieën doorstaan, klonk het ongeveer: “Ik zou de Gouden Labels zo meteen ietwat symbolisch aan de middenstemmen willen overhandigen. Zij vormen immers ‘de onmisbare lijm’ van de groep, die daarom misschien net iets te weinig ‘in de verf’ worden gezet. Daarbij komt vooral ook nog de hoop én de wens dat jullie nog lang samen in dat rijke universum van de klassieke kamermuziek op ontdekking mogen gaan. We horen jullie vondsten met enig ongeduld tegemoet.” Precies. Drie kussen aan Marleen Wester en Marie-Louise de Jong later, is de kans dat Brahms daarbij om de hoek komt loeren allerminst uit de lucht gegrepen.

“Het coronavirus kunnen wij niet stoppen, het eenzaamheidsvirus wel!”, beweerde recent ene Nederlandse koning. Welaan dan, waarop nog wachten! Een viertal minuutjes gehoorzaam zijn in Haydns gezelschap. Om met elkaar te toasten in een aanstekelijk muzikaal magazijn.


  • WIE: Dudok Quartet Amsterdam [Judith van Driel (viool), Marleen Wester (viool), Marie-Louise de Jong (altviool) en David Faber (cello)]
  • WAT: Uitreiking van het Gouden Label voor de cd-opname Solitude, uitgegeven door Resonus Classics, na afloop van een concert met strijkkwartetten van Joseph Haydn (1732-1809), Johannes Brahms (1833-1897) en Joey Roukens (°1982)
  • WAAR: Kunstfort bij Vijfhuizen, Haarlemmermeer, Nederland
  • WANNEER: zaterdag 7 maart 2020
  • ORGANISATIE: Cruquius Concerten – website

 

1 of 4
- +

1.

2.

3.

4.

Tags: Cruquius ConcertenDavid FaberDudok Quartet AmsterdamJudith van DrielKunstfortMarie-Louise de JongMarleen WesterPeter MookhoekSolitudeUitreiking Gouden LabelsVijfhuizen
Vorig artikel

“Dát mag je niét doen? Zoiets moet je tegen ons eens zeggen …”

Volgend artikel

Filigraanfijne stem zingt Richard Strauss

Tim De Backer

Tim De Backer

Tim De Backer (°1982) is historicus van opleiding. Muziek uit het verleden draagt dus hoe dan ook zijn voorkeur en interesse weg. Maar door wie of wat de fascinatie voor klassieke muziek precies werd aangewakkerd, is moeilijk te zeggen ... De film Amadeus zat er zeker voor iets tussen. Die werd als tiener immers grijsgedraaid. En tijdens de universiteitsjaren groeide de interesse voor kamermuziek gestaag. Tim volgde in avondschool ook nog een opleiding in de journalistiek (2010-2012). Dankzij de pianist die hij in dat kader interviewde, ondertussen een goede vriend, kwam hij in 2011 Klassiek Centraal op het spoor. Sindsdien schrijft hij regelmatig over concerten, bespreekt sporadisch een cd, enzovoort ... Kamermuziek is nog steeds zijn eerste en grootste liefde.

Ook interessant:

Dudok Quartet Amsterdam kent geen tijd op nieuwe CD
Cd & DVD

Dudok Quartet Amsterdam kent geen tijd op nieuwe CD

24 juli 2023
Reflections | Dudok Quartet Amsterdam
New Releases

Reflections | Dudok Quartet Amsterdam

5 november 2022
Johannes zonder Vrees
Cd & DVD

Johannes zonder Vrees

24 februari 2022
Nieuw leven ingestreken
Concerten

Nieuw leven ingestreken

11 februari 2020
Mother, why do we play?
Interviews

Mother, why do we play?

21 juli 2019
Mother, why do we play?
Interviews

Moeder, waarom spelen wij?

21 juli 2019
Volgend artikel
Filigraanfijne stem zingt Richard Strauss

Filigraanfijne stem zingt Richard Strauss

Audite realiseert CD met hoogtepunten van Franz Liszt

Audite realiseert CD met hoogtepunten van Franz Liszt

Hoe goud is de appel van Il pomo d’oro?

Hoe goud is de appel van Il pomo d’oro?

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (645)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.