• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Boeken

De glorie van het Byzantijnse rijk en vroege christendom

door: Michel Dutrieue
4 september 2015
in Boeken, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
De glorie van het Byzantijnse rijk en vroege christendom, Anthony Eastmond, Gerre van der Kleij
Share on FacebookShare on Twitter

Phaidon/Terra gaf het boek van Anthony Eastmond uit in Nederlandse vertaling. In zijn rijk geïllustreerd boek vertelt Eastmond het verhaal van Byzantium en het vroege christendom in 300 kunstwerken en creëert hij het gedroomd decor bij wat we ons moeten voorstellen als vroeg christelijke kerkmuziek.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Belangrijke geschiedenis

Het Byzantijnse Rijk was officieel het resterend oostelijk deel van het oorspronkelijk Romeinse Rijk na de val van het westen in 476. De eigenlijke splitsing van het Rijk gebeurde in 284 door Diocletianus en definitief vanaf 364. Vanaf dan regeerde Flavius Valentinianus nl. over het West-Romeinse Rijk en zijn broer Flavius Julius Valens over het Oost-Romeinse Rijk. In het jaar 330 had keizer Constantijn de hoofdstad trouwens reeds verplaatst van Rome naar Byzantium aan de Bosporus, het latere Constantinopel, het Istanboel van vandaag. Beroemde en belangrijke Byzantijnse keizers waren Constantijn, Justinianus, Theodosius en Valentianus en de leden van de door de twee laatsten gestichte dynastieën. Beroemde keizerinnen waren de actrice Theodora (cfr. mozaïek uit het koor van San Vitale in Ravenna), haar nicht Sophia, Agnes van Frankrijk, dochter van de Franse koning Lodewijk VII, en Giovanna (Anna) van Savoy, kleindochter van onze eigenste, Dietse minnezanger hertog Jan van Brabant! Ten tijde van de vijf laatste keizers Paleologen (1376-1453), kwam het Oost-Romeinse of Byzantijnse Rijk meer en meer in handen van het islamitisch Ottomaanse Rijk van Osman I. Hij zorgde voor de indrukwekkende uitvergroting van een Seltsjoeks sultanaat in Anatolië en maakte, met zijn indrukwekkend leger bestaande o.a. uit Arabieren en Perzen op de vlucht voor de oprukkende Mongolen, op zijn beurt een einde aan het Byzantijnse Rijk. Door het huwelijk van grootvorst Ivan III van Moskou met Sophia Palaeologus, de nicht van de laatste Byzantijnse keizer Constantijn XI, begon en groeide de overtuiging dat de Moskovitisch Russische cultuur de rechtmatige, orthodoxe opvolger en erfgenaam was van het oorspronkelijk christendom van het Byzantijnse Rijk. Dit verklaart de gelijkenis tussen de mysterieuze iconen en de oude, Byzantijnse mozaïeken, en de treffende gelijkenis tussen de meerstemmige, vocaal-religieuze, Slavisch-orthodoxe muziek en de archaïsche gezangen van de Byzantijnse ritus.

Byzantijnse samenzang

De traditie van het typisch, gemeenschappelijke sacraal gezang van de christelijk orthodoxe kerken werd ontwikkeld in de kerken en kloosters van vroeg christelijke steden als Alexandrië en Antiochië in Byzantium. Hoewel de muziekgeschiedschrijving het gezang van de eerste christelijke kerk beperkte tot het gregoriaans en de Byzantijnse ritus aanvankelijk enkel een vermelding kreeg onder de vroeg christelijke kerkmuziek, is de twee laatste decennia uit musicologisch onderzoek gebleken hoe belangrijk en bepalend het samen zingen binnen de Byzantijnse ritus wel was. De eerste christelijke kerken hadden alle hun eigen lokale ritus. Naast de Byzantijnse die verder gezet werd in de Mozarabische of West-Gotische, waren er de Gallicaanse, de Ambrosiaanse in Milaan en de Beneventaanse in de regio die we vandaag kennen als Zuid-Italië. In zijn boek De glorie van het Byzantijnse rijk en vroege christendom, vertelt auteur Anthony Eastwood het achterliggend verhaal rond 300 kunstwerken die alle in prachtige kleurfoto’s staan afgebeeld.

Naar het voorbeeld van de engelen

Uit de Bijbelboeken Jesaja, Ezechiël en Exodus, uit geschriften van vroege kerkvaders en liturgische verhandelingen uit de 4de tot 7de eeuw, blijkt dat het fenomeen zingen oorspronkelijk overgeleverd is aan de gelovigen door de engelen. Het Amen en Halleluja, het Sanctus en het Gloria werden nl. oorspronkelijk gedacht als door de engelen gezongen hymnen aan de Schepper. Naar hun voorbeeld ontstond en groeide het idee van de actieve deelname van de biddende geloofsgemeenschap aan het loven en prijzen door het gereciteerd zingen van hymnen, responsoriën en psalmen. Dit in tegenstellig tot het latere gregoriaans, melodisch gezang, dat eenstemmig was en gezongen werd door de priester of de monniken.

Een rijk geïllustreerd kunstboek

Het boek van Anthony Eastmond neemt u als lezer mee door de rijke duizendjarige geschiedenis van het eind van het Romeinse Rijk tot aan het begin van de Renaissance, aan de hand van prachtige kunstwerken. Zijn bespreking bij foto’s van mozaïeken, muurschilderingen, paneelschilderingen, juwelen, textiel, munten, glaswerk en architectuur, biedt de gedroomde achtergrondinformatie bij de vocale rijkdom van de Byzantijnse ritus van weleer. Dat Anthony Eastmond, lector aan het prestigieus Courtauld Institute of Art van de universiteit van Londen, als specialist van Byzantium en van middeleeuwse kunst van Georgië en Armenië, de muziek negeert is onvergeeflijk, maar dat hij daarentegen alles in zijn sociale, religieuze en politieke context plaatst, maakt dat ik u dit prachtboek, voorzien van een chronologisch overzicht, een interessante, verklarende woordenlijst en een handig register, heel, heel warm kan aanbevelen.

Vorig artikel

Melancholische herinneringen

Volgend artikel

Alain Altinoglu nieuwe muziekdirecteur de Munt

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue (°Oostende, 1960) studeerde aan de Koninklijk Muziekconservatoria van Brussel en Gent. Is sinds 1987 docent/cursusbegeleider literatuur, muziekgeschiedenis en muziek beluisteren. Tussen 1985 en 2005 was hij medewerker bij BRT 3, Radio 3 en Klara. In 1990 verscheen zijn boek "Eros & Thanatos in het fin-de-siècle-Wenen (BRT-uitgave). Hij leidde gedurende een periode van tien jaar het vierstemmig gemengd koor "De Profundis" en werd als componist opgenomen in het "Lexicon van Vlaamse componisten". In Gent had hij 10 jaar zijn eigen operaclub waarvoor hij avondvullende besprekingen van de producties van de Vlaamse Opera gaf. Sedert november 2012 is hij lid van de beoordelingscommissie muziek van de minister van cultuur.

Ook interessant:

Veel meer wijn dankzij klassieke muziek
Nieuws

Veel meer wijn dankzij klassieke muziek

2 oktober 2023
Nieuws

World of Jazz: nieuwe Nederlandse zender voor jazz en wereldmuziek

2 oktober 2023
Jong West-Vlaams dirigent opent concertseizoen 2023-24 Symfonieorkest Vlaanderen
Nieuws

Jong West-Vlaams dirigent opent concertseizoen 2023-24 Symfonieorkest Vlaanderen

30 september 2023
Oper Frankfurt opnieuw Operahuis van het Jaar

Oper Frankfurt opnieuw Operahuis van het Jaar

29 september 2023
Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja
Concerten

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

28 september 2023
François GLORIEUX (1932 – 2023)
Nieuws

François GLORIEUX (1932 – 2023)

28 september 2023
Volgend artikel
Alain Altinoglu

Alain Altinoglu nieuwe muziekdirecteur de Munt

Johannes Passion, Govert Jan Bach

Bachs passies als therapie

Clara Schumann-Wieck De pijn van het gemis

Tussen Schumann en Brahms, het leven van Clara Wieck

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.