• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zondag, oktober 1, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Boeken

De geschiedenis van het concerto

door: Michel Dutrieue
16 januari 2016
in Boeken, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Het soloconcert
Share on FacebookShare on Twitter

De bekende Nederlandse componist en musicoloog Leo Samama schreef een boek over de geschiedenis van het concerto. Met besprekingen van tal van concerti mag u dit boek geenszins missen.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Samama

Leo Samama was jarenlang docent aan het Utrechts Conservatorium en de Universiteit Utrecht. Hij was artistiek coördinator van het Residentie Orkest en directeur van het Nederlands Kamerkoor. Samama schreef eerder o.a. Duizend jaar Britse muziek, Entartete Musik, Nederlandse muziek in de 20ste eeuw en over Alphons Diepenbrock.

Ontstaan en evolutie

Het concerto groeide uit de praktijk van het gezamenlijk uitvoeren, en in het geval van de toevoeging van instrumenten bij vocale muziek ook in de zin van begeleiden. Over deze boeiende ontwikkeling heeft Samama een boek geschreven dat duizelingwekkend veel informatie bezit over het onderwerp. In Het soloconcert behandelt Leo Samama de ontwikkeling van het concerto als genre. Van Corelli tot Cage en van Bach tot Boulez, naast meesterwerken van Mozart, Beethoven, Schumann, Brahms, Rachmaninov, Gershwin en vele, vele anderen. Veel composities worden kort tot uitvoerig besproken en voorzien van boeiende achtergrondinformatie. In 7 delen en 48 hoofdstukken vertelt Samama de gedetailleerde ontwikkelingsgeschiedenis van het genre, met aandacht voor de uiteenlopende verschijningsvormen van het concerto sinds haar ontstaan in de tweede helft van de 17de eeuw. Het boek is bovendien voorzien van tal van voorbeelden en illustraties.

18de– en 19de eeuw

In deel 1 schets hij aan de hand van het bespreken van het Concerto grosso, Venetiaanse Cori spezzati, Mufffat en zijn voorgangers, werk van Torelli, Albinoni, Corelli, Vivaldi en Bach, het ontstaan en de eerste ontwikkeling van instrumentale muziek die uiteindelijk in de 18de eeuw, over Kerk- en Triosonate heen, zou leiden tot het solo concerto. Dan komen Haydn, Mozart, de Sinfonia concertante en Beethoven aan de beurt. In deel 3 zijn we in de 19de de eeuw beland. Samama schrijft daarin over het virtuozen concert, Chopin en zijn voorgangers, Paganini en Liszt, Mendelssohn, Schumann en Brahms, over de erfenis van Liszt, het Frans soloconcerto en Rusland.

20ste eeuw, uitgebreid behandeld

De vier daarop volgende delen zijn gewijd aan componisten en concerti van de 20ste eeuw. Vanaf deel 4 over de Duitstalige landen en Frankrijk tot 1940 en de Sovjet-Unie tot 1970, kan u heel wat bijzondere composities en componisten ontdekken. In de delen 6 en 7 komen specifieke componisten aan bod. Dan heeft Samama het nl. over Béla Bartók, Szymanowski en Martinů, over Nielsen en Frank Martin, en over Respighi, Malipiero, Falla en Rodrigo. De tweede helft van zijn 5de deel gaat algemener over componisten in Groot-Brittannië, Nederland,De Verenigde Staten en Latijns-Amerika. In deel 6 volgen dan na een interessante, inleidende situering (Het soloconcert na 1945), modernisten en vernieuwers als Cage, Boulez, Xenakis, Ligeti, Lutosławski en Penderecki, Maderna, Nono en Berio, Carter en Dutilleux. In het 7de en laatste deel heeft de auteur tendensen, strekkingen en componisten gegroepeerd rond de thema’s Postmodern labyrint, Leve het verleden, Nieuwe romantiek, Nieuw expressionisme, Nieuwe eenvoud en minimalisme, Het Verre Oosten en om te eindigen Nederland.

Geen Belgische componisten

Maar, dat Belgische componisten niet in het minst aan bod komen, kunnen we de auteur moeilijk vergeven. Geen enkele Vlaamse of Waalse componist, en dus geen enkel Vlaams of Waals concerto, worden in het boek besproken. Het had nochtans een aanzienlijk onderdeel moeten en kunnen zijn van de hoofdstukken die hij wijdde aan 20ste-eeuwse muziek.

Wel voor velen onbekende componisten

Samama schenkt daarentegen wel aandacht aan voor velen nog totaal onbekende 20ste-eeuwse en hedendaagse componisten als Kalevi Aho, Malcolm Arnold, Simon Bainbridge, Tadeusz Baird, William Bolcom, Unsik Chin, Tan Dun,  Alberto Ginastera, Tristan Keuris, Magnus Lindberg, James Mac Millan, Gian Francesco Malipiero, Christopher Rouse, Moisey Vainberg of Isang Yun. Om u maar een idee te geven. Los van het feit dat de formele besprekingen van de concerti, zonder beluistering, vermoeiend zijn voor wie geen of te weinig kennis heeft van muziektheorie, kan ik u dit boek warm aanbevelen.

Tags: ConcertoLeo SamamaNederlands KamerkoorPiano
Vorig artikel

Les Femm’euses

Volgend artikel

Exemplarische liedkunst

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue (°Oostende, 1960) studeerde aan de Koninklijk Muziekconservatoria van Brussel en Gent. Is sinds 1987 docent/cursusbegeleider literatuur, muziekgeschiedenis en muziek beluisteren. Tussen 1985 en 2005 was hij medewerker bij BRT 3, Radio 3 en Klara. In 1990 verscheen zijn boek "Eros & Thanatos in het fin-de-siècle-Wenen (BRT-uitgave). Hij leidde gedurende een periode van tien jaar het vierstemmig gemengd koor "De Profundis" en werd als componist opgenomen in het "Lexicon van Vlaamse componisten". In Gent had hij 10 jaar zijn eigen operaclub waarvoor hij avondvullende besprekingen van de producties van de Vlaamse Opera gaf. Sedert november 2012 is hij lid van de beoordelingscommissie muziek van de minister van cultuur.

Ook interessant:

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Moments ⎮ Ketevan Sepashvili
New Releases

Moments ⎮ Ketevan Sepashvili

11 augustus 2023
Locatelli: Violinkonzerte op.3 Nr.2 & 11
New Releases

Locatelli: Violinkonzerte op.3 Nr.2 & 11

31 juli 2023
Wat je hoort, is wat je krijgt: een genereuze maskerade
Cd & DVD

Wat je hoort, is wat je krijgt: een genereuze maskerade

Volgend artikel
Dorothea Röschmann en Mitsuko Uchida: kleurenpracht in dienst van de inhoud.

Exemplarische liedkunst

Christoph Prégardien en Julius Drake: pure poëzie, al is de symbiose tussen stem en piano niet altijd even innig.

Poetisches Tagebuch

Fazil Say, pianist

Fazil Say : de pianomagiër

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (649)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.