• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
woensdag, september 27, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Evenementen

De American Dream van Steve Reich

Webtentoonstelling lijkt format met toekomst

door: Wynold Verweij
24 maart 2021
in Evenementen, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
De American Dream van Steve Reich
Share on FacebookShare on Twitter

Hoe je van een anonieme verhuizer uitgroeit tot de toonaangevende vernieuwer van klassieke muziek. Ziedaar de American Dream van componist Steve Reich, verteld door een webtentoonstelling van MATRIX, in opdracht van De Bijloke. Een creatieve oplossing die veel in haar mars heeft.

ookinteressant

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Zoals zoveel van zijn collega’s is Steve Reich (New York, °1936) muzikaal opgevoed met Schubert en Beethoven. Maar toen hij op 14-jarige leeftijd de eerste noten hoorde van Stravinsky’s Le Sacre du Printemps werd zijn horizon onherroepelijk verlegd naar wat hij uiteindelijk is geworden: een van de spraakmakende vernieuwers van de 20e-eeuwse klassieke muziek. Reich’s eerste grote vernieuwing was phase shifting, een techniek waarbij twee instrumenten dezelfde melodie spelen maar eerst ritmisch uit elkaar lopen (out of sync) en later in unisono de draad weer oppakken. Het effect is een combinatie van contrapunt dat uitmondt in een electronisch canon. Bekende composities zijn It’s Gonna Rain (1965, voor tape), Come Out (1966, voor tape) en Piano Phase (1967, voor twee piano’s). Een andere bron van innovatie was Reich’s (korte) verblijf in Ghana (1970) waar hij bij het Ewe-volk kennismaakte met hun toontaal. Kort daarna begon hij aan het percussiestuk Drumming (1971), dat uitsluitend bestaat uit ritmen die variëren in toonhoogte, timbre en timing. Melodie en toonaard zijn afwezig.

Gradueel compositieproces
Reichs wereld is een dorp. Hij haalt zijn ideeën van overal. Van de saxofonist John Coltrane en de groep Radiohead gebruikte hij nieuw materiaal voor harmonieën. In Indonesië bestudeerde hij de gamelan, in Israël leerde hij Hebreeuwse liedkunst. En passant pakte hij ook belangstelling voor de Arabische en Israëlische geschiedenis op. Daaruit ontstond het multimediaproject The Cave (1993), dat hij samen met zijn echtgenote, de videokunstenares Beryl Korot, ontwikkelde. Een essentieel kenmerk van Reichs universum is het graduele karakter van zijn compositorisch proces. Zijn ambitie is dat er een hoorbaar verband moet zijn tussen de stappen in het creatieve proces en de manier waarop de muziek klinkt, zoals in Drumming. Er zijn talloze andere voorbeelden van zijn onbevangen honger naar meer & anders. In Tehillim (1981, “lofzang”) mengt hij hedendaags taalgebruik met oud-Hebreeuws, en gebruikt hij Europees contrapunt en Afrikaanse percussie. In Different Trains (1988) en Three Tales (2002) combineert hij vooraf opgenomen geluidssamples met live muziek (speech melody). Reichs meest succesvolle stuk is waarschijnlijk Music for 18 Musicians (1978), waarin de mondiale muziekcultuur aan bod komt: Javaanse gamelan, Afrikaanse percussie, Europese polyfonie uit de 12e eeuw, en dat alles tegen een achtergrond van repetitieve motieven van piano en percussie, met slepende lijnen van stemmen en fluit.

Alternatief parcours
De webtentoonstelling Steve Reich 360° is ontstaan op initiatief van muziekcentrum De Bijloke uit Gent en gemaakt door MATRIX, Centrum voor Nieuwe Muziek, in Leuven. Reich is een van de componisten die dit seizoen extra aandacht van De Bijloke krijgt. Maarten Quanten, programmator nieuwe muziek bij De Bijloke, is enthousiast over het resultaat. “Het was oorspronkelijk de bedoeling om een fysieke tentoonstelling rond Reich te maken, maar de coronaperikelen hebben ons gedwongen een alternatief parcours in te slaan. Het resultaat is heel interessant, deze aanpak leent zich goed om de hoofdlijnen van Reich’s werk uit de verf te laten komen”, vertelt hij.
De expositie is opgebouwd uit een kennismaking met de vijf wezenskenmerken van Reich als componist. Naast het eerdergenoemde gradueel compositorisch proces zijn dat het gebruik van tape & sampler en percussie onder niet-westerse invloed. Ook wordt aandacht besteed aan zijn rol als documentairemaker, waarin zijn werk Different Trains als voorbeeld wordt genoemd. Tenslotte komt Reich in beeld als maatschappijcriticus: de aanslagen 9/11, de Cubacrisis van 1962 en de compositie Come Out, waarin politiegeweld tegen zwarte jongeren centraal staat. De webexpositie bestaat verder uit een long-read van Elias Van Dyck over het (Amerikaanse) minimalisme en een tijdlijn waarin de biografie van Reich wordt gepresenteerd. Het geheel wordt gecompleteerd door trailers en opnamen van YouTube plus talrijke verwijzingen naar de blokken over Reich’s compositorische kenmerken, aangevuld met tips over ander lees- en luistermateriaal. De samenstellers hebben de nadruk gelegd op het informatieve gehalte van de expositie. Er is bijvoorbeeld minder aandacht voor het onbegrip dat Reich vooral aan het begin van zijn carrière had. De kijker blijft daardoor in het ongewisse van de elementen zijn latere succes hebben bepaald.

Toegevoegde waarde
Deze webexpositie maakt duidelijk dat zij niet hoeft onder te doen voor een fysieke tentoonstelling. Voor de luisterfragmenten die close listening vereisen betekent deze digitale versie een verhoogde toegevoegde waarde. Met al zijn kennis en ervaring op het gebied van electronics moet zelfs Reich weleens de duimen leggen voor de belabberde akoestische kwaliteit van sommige concertzalen. In de plaats daarvan maken hoofdtelefoon en een comfortabele zetel de ervaring van een webtentoonstelling zeer intens. Beperkingen van fysieke ruimte of van het aantal pagina’s in een programmaboekje vallen eveneens weg. Plus: je kan er zelfs voor kiezen om je de long-read te laten voorlezen (Ann Eysermans). De Bijloke heeft de smaak te pakken gekregen. Maarten Quanten: “Wij willen hier zeker mee doorgaan. Componisten als Ligeti, Berio, Cage, Boulez en Stockhausen lenen zich heel goed voor een webtentoonstelling. Bovendien levert dit format een solide bijdrage aan archief-opbouw”, aldus Quanten.
Wordt vervolgd.

  • WAT: Webtentoonstelling Steve Reich 360°
  • WIE: MATRIX, in opdracht van De Bijloke
    Concept: Melissa Portaels, Rebecca Diependaele
    Teksten: Elias Van Dyck, Melissa Portaels, Rebecca Diependaele
    Ontwerp en realisatie website: Klaas Coulembier
  • DATUM: tot 31 juli
  • LINK: matrix-new-music.be/nl/online-expo-steve-reich
  • FOTO’s: MATRIX, Wall Street Journal, The Guardian

 

1 of 4
- +

1. Steve Reich, 2017

2. Philip Glass en Steve Reich, ex-verhuizers

3. De grote drie van het Amerikaanse minimalisme, vlnr: Steve Reich, Terry Riley, Philip Glass

4. Steve Reich en Beryl Korot

 

Tags: 20e-eeuwse muziekDe BijlokeexpoMATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek]Muziek uit de Amerika'sSteve Reich (°1936)
Vorig artikel

Twee maanden Podium 19

Volgend artikel

Gestreamd Klarafestival 2021

Wynold Verweij

Wynold Verweij

Wynold Verweij heeft journalistiek als achtergrond. Hij was redacteur van NRC Handelsblad en correspondent in New York en Brussel. Na enkele omzwervingen in het bedrijfsleven en het advieswezen heeft hij zich toegelegd op studies filosofie en muziekgeschiedenis aan de KU Leuven. Hij is gefascineerd door klassieke muziek die nu wordt gecomponeerd en is voortdurend op zoek naar nieuwe melodische mogelijkheden, uitdagende orkestraties en prikkelende esthetiek.

Ook interessant:

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Hans Gal: Concertinos
New Releases

Hans Gal: Concertinos

8 augustus 2023
Bauhaus Music Weekend 2023
Nieuws

Bauhaus Music Weekend 2023

2 augustus 2023
Notte – Solo Harp Nocturnal Works of the 20th Century
New Releases

Notte – Solo Harp Nocturnal Works of the 20th Century

23 juli 2023
Forbidden Fruit ⏐ Benjamin Appl
New Releases

Forbidden Fruit ⏐ Benjamin Appl

15 juli 2023
TURICUM strijkkwartet in het Belvédère van de Gentse Boekentoren.
Concerten

TURICUM strijkkwartet in het Belvédère van de Gentse Boekentoren.

12 juli 2023
Volgend artikel
Gestreamd Klarafestival 2021

Gestreamd Klarafestival 2021

Uitdagende versie van Locatelli’s harmonisch labyrint

Uitdagende versie van Locatelli’s harmonisch labyrint

Een voorstelling met geschiedenis ‘La Tristeza Complice’

Een voorstelling met geschiedenis ‘La Tristeza Complice’

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (645)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.