• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Das Liebesverbot

door: Erna Metdepenninghen
27 mei 2016
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
Liebesverbot
Share on FacebookShare on Twitter

‘Das Liebesverbot’ is een  Grosse komische Oper  in twee bedrijven van de jonge Richard Wagner op een libretto van de componist gebaseerd op  ‘Measure for measure’  van Shakespeare.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

De première op 29 maart 1836 in Magdeburg was een fiasco, de tweede opvoering werd afgelast bij gebrek aan publiek en in 1866 schonk Wagner de partituur aan zijn mecenas Ludwig II van Beieren met het verzoek hem deze ‘jeugdzonde’ te vergeven. Het is een feit dat je moeilijk de componist van ‘Der Ring des Nibelungen’ of ‘Tristan und Isolde’ kan herkennen in deze partituur die eerder aan Italiaanse en Franse opera’s doet denken en in Duitsland pas in 1923 opnieuw op de affiche verscheen. Ook vandaag zijn opvoeringen van ‘Das Liebesverbot’  eerder zeldzaam en de productie gepresenteerd door de, door de Vlaming Marc Clémeur geleide, Opéra du Rhin was een première voor Frankrijk.

In zijn aanpassing van het toneelstuk van Shakespeare heeft Wagner de plaats van de handeling veranderd. Wenen is Palermo geworden. Dit gebeurde waarschijnlijk omwille van mogelijke censuur  maar misschien ook omdat men een bepaald idee van Italië had. Dus is het de Duitse gouverneur Friedrich die, sinds het vertrek van de koning van Sicilië naar Napels, het eiland strikte puriteinse regels oplegt om de blijkbaar losbandige bevolking in toom te houden. Maar het decor en de kostuums van Julia Hansen roepen helemaal niet Sicilië of Palermo op. Het eenheidsdecor doet eerder denken aan een ouderwets Weens café dan aan de herberg van Danieli waarvan sprake is in het libretto.

Tot daar toe…  Maar moeilijker te verdedigen is het feit dat dit decor ook, onveranderd, dienst moet doen als kloostergebouw, de grote zaal van het tribunaal en de tuin van de gevangenis. Dat maakt het niet gemakkelijk de handeling te volgen en onder meer  te begrijpen waarom de diensters van het café opeens kloosterzusters worden. Het is duidelijk dat regisseur Mariame Clément in de eerste plaats een levendige, luchtige, vermakelijke opvoering wou realiseren. Zo zijn er inderdaad enkele echt plezierige momenten zoals  wanneer de bevolking van Palermo op het carnaval verschijnt in de historische kostuums van de personages van de ‘Ring des Nibelungen’ en ‘Lohengrin’. Maar het opvoeren van de agenten van de politiechef Brighella als pittoreske, dansende  Tirolers was eerder penibel. De verschillende personages kregen over het algemeen wel een overtuigend profiel, eens ze zich  konden losmaken uit de algemene drukte waarin de een zich al beter voelde dan de andere. Dat lukte prima voor de Luzio van Benjamin Hulett als vurige, verliefde musketier en trouwe verdediger van zijn vriend Claudio (de krachtige, expressieve  Vlaming Thomas Blondelle), twee uitstekende jonge tenoren en vlotte acteurs. Marion Amman was een tedere Isabella, vol medeleven, vastberaden en uiteindelijk triomferend. Haar zang was fijn genuanceerd maar had de nodige dramatische reserves. Agnieszka Slawinska gaf kwetsbaarheid en zuivere en ontroerende zang aan Marianna. Dorella had de verleidelijke figuur en het temperament van de uitstekend presterende  jonge Vlaamse sopraan Hanne Roos met  ruime sopraan. Met zijn donkere bariton gaf Robert Bork  vocaal profiel aan de boze Friedrich en Wolfgang Bankl was een luxe-bezetting voor Brighella. Andreas Jaeggi zette een leuke Pontio Pilato neer. De kleinere rollen waren alle goed bezet en de koren zongen kranig en namen actief deel aan de handeling.

Constantin Trinks leidde het Orchestre Philharmonique de Strasbourg in een levendige en meeslepende uitvoering van deze kleurrijke partituur van een onverwachte inspiratie. Een mooie gelegenheid om deze jonge Wagner te ontdekken. Dat kan nog in het theater van Mulhouse (het tweede huis van de Opéra National du Rhin) op 3 en 5 juni.

Tags: OperaOpéra National du RhinRichard Wagner (1813-1883)Romantiek
Vorig artikel

‘Eugen Onegin’ van Pjotr Tsjaikovski

Volgend artikel

Koningin Elisabethwedstrijd piano 2016: geslaagde editie !

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Bruckner: Symphony No.8
New Releases

Bruckner: Symphony No.8

2 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Volgend artikel
Logo Koningin Elisabethwedstrijd

Koningin Elisabethwedstrijd piano 2016: geslaagde editie !

Peter Schreier zingt aria’s van  Mozart: een zanger die puur met de stem kan acteren.

De adem van de liefde

Artists United

Het ‘statuut’ van de kunstenaar in Vlaanderen

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.