Onze website is vernieuwd, geef zelf je evenementen in. Heb je een fout gezien. Mail ons!

Klassiek Centraal

DANSAND! in Oostende:
15 jaar beweging in de badstad 

DANSAND! is een weekend boordevol dans in, op en naast het strand van Oostende. Het tweejaarlijkse festival in openlucht vindt plaats van 30 juni tot 2 juli en trakteert het publiek op site specific – en weather proof – werk van Belgische en internationale choreografen, dansers en performers. DANSAND! bestaat 15 jaar en is inmiddels uitgegroeid tot een stevig festival met heel wat toonaangevende choreografen. “We willen Oostende, haar bewoners en bezoekers letterlijk in beweging zetten en tegelijk bij choreografen en artiesten een denkbeweging aanzwengelen die hen toelaat om uit de black box te breken,” aldus programmator Merel Vercoutere. DANSAND!’s kristallen verjaardag wordt gevierd met een onmisbare editie waarin de publieke ruimte nog meer centraal staat. Ook de omgang met ons koloniaal verleden krijgt dit jaar ruimschoots aandacht.

DANSAND! 2023 belooft een podiumloze editie te worden: wie een vaste dansvloer verwacht, kan hier lang zoeken. Kunstencentrum KAAP zet als curator van het festival meer dan ooit in op choreografisch werk dat in dialoog gaat met de openbare ruimte en interactie opzoekt met passanten en het publiek. DeFirst Date tussen zangeres Trixie Whitley en choreografe Kayla Farrish vindt bijvoorbeeld plaats op het sportstrand en daags nadien op de oude zwembadsite. Gaëtan Rusquets soundperformance ‘En reconnaissance’ neemt de oude zwembadsite in en het project ‘Birdwatching 4×4’ van Benjamin Vandewalle in samenwerking met P.A.R.T.S., maakt de dijk onveilig. “De zee, het strand, een dijk, go-cars, toeristen, … het zijn allemaal specifieke eigenschappen van een openluchtfestival aan zee. Die bestaande elementen van de verschillende sites worden dit jaar nog nadrukkelijker opgezocht. En ‘Birdwatching 4×4’ keert terug na 10 jaar. Het is een soort kers op de feesttaart van het 15 jarig bestaan…,” zegt Vercoutere. 

Niet toevallig brengt KAAP later dit jaar het boek ‘Rethink & Replace’ uit, een bundeling teksten van kunstenaars die reflecteren over de rol van beeldende kunst in de publieke ruimte. Hoe kunnen we deze ruimte via kunst en verbeelding re-activeren en opnieuw aansluiting doen vinden bij de verhalen van vandaag? Wanneer je die denkoefening specifiek toepast op Oostende kan je niet om ons koloniale verleden heen. Tijdens DANSAND! krijgt de omgang met dit verleden dan ook heel wat aandacht.

Zo is er de langdurige artistieke interventie ‘SOKL’: een houten kopie van de sokkel die in Brussel het standbeeld van koning Leopold II draagt, krijgt drie weken lang een plek in Oostende en wordt het podium voor maar liefst 10 kunstenaars die stuk voor stuk een nieuw verhaal willen vertellen. “Hoewel het festival van start gaat op 30 juni, Congo Independence Day, gaan we niet alleen op zoek naar linken met ons Belgische verleden in Congo. We trekken het open en willen ruimte maken voor nieuwe perspectieven en nieuwe, ruimere narratieven. Ik stel vast dat heel wat artiesten met nieuwsgierigheid op zoek gaan naar hun eigen choreografische roots en die van hun dansers. Er is ook steeds meer aandacht voor subculturele dansvormen die niet ‘klassiek’ zijn,” aldus Vercoutere. 

Ook de Noorse Ingri Fiksdal gaat op zoek naar een danstaal die zich laat inspireren door subculturele tradities en jazztechnieken. Samen met haar compagnie brengt ze de Belgische première van de dynamische choreografie ‘The Syncopators’ op verschillende plaatsen in de stad. In het verlengde hiervan ontwikkelde Fiksdal speciaal voor DANSAND! ‘Swarmy Swarm’, een choreografie voor 24 PARTS-studenten die van de dijk naar het sportstrand bewegen. Verder worden collectieve herinneringen op hun geldigheid getoetst (Rona Kennedy – ‘Unreliable archives’) maar er wordt ook ruimte gemaakt voor verhalen die we vandaag nog nooit hebben gehoord (Jolie Ngemi – ‘Nkisi’, Soa Ratsifandrihana en Joël Rabesolo…). 

Jolie Ngemi – Nkisi © Anouk Maupu

We profileren ons steeds meer als bewegingsfestival,” zegt Vercoutere. “Het werk dat we tonen beweegt weg van de klassieke theaterzaal. Onze artiesten bewegen elegant tussen verschillende kunstvormen. We bewegen ons publiek maar ook het publiek zelf beweegt!” Tijdens ‘Follow me’, een project dat uitgenodigd werd dankzij het participatief traject van de stad Oostende rond koloniale verwijzingen in het straatbeeld, bewegen de toeschouwers rond, naast en onder het urban acrobat-duo Be flat. In een tuimelende tocht door Oostende dienen gevels als decor, kasseien als danstapijt, het verkeer als soundtrack en koloniale standbeelden als scenografische elementen.

Ook in ‘Holders’ van Francesca Chiodi Latini beweegt het publiek mee, op zoek naar manieren om ‘herinnering’ fysiek weer te geven gaat Latini aan het breien met lichamen. workspacebrussels neemt het publiek op sleeptouw langs de dijk en door de stad en toont drie projecten in een verrassend parcours. Het weer, ten slotte, is voor DANSAND! ook steeds een ‘bewegende factor’ voor zowel dansers als toeschouwers én crew. 

Kloppend hart van het festival is dit jaar de dijk ter hoogte van KAAP – ook wel bekend als ‘de drie Gapers’. Fervente dansbezoekers en toevallige passanten, Oostendenaren en dagjestoeristen zijn allemaal welkom. Legendarisch en onvergetelijk zijn de momenten waarop publiek en dansers samen in beweging komen dankzij de dj sets op het meetingpoint. Catering wordt dit jaar verzorgd door Jan Wydooghe die met nieuwkomers aan de slag gaat voor heerlijke gerechtjes op maat voor wie met een festivalhongertje kampt tussen het dansen door. 

ontdek meer

Details:

Titel:

  • DANSAND! in Oostende:
    15 jaar beweging in de badstad 

Blijf op de hoogte

Elke donderdag sturen we een nieuwbrief met de meest recente berichten op onze website

– advertentie –