• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 21, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Creatief eindproject Lissa Meyvis en Thomas Eeckhout ‘Windischgrätz’

door: Viviane Redant
21 mei 2016
in Concerten, Recensies
Leestijd:3 minuten
A A
‘Windischgrätz’
Share on FacebookShare on Twitter
In het verlangen om op een podium te staan en iets te delen met het publiek kozen zangeres Lissa Meyvis en pianist Thomas Eeckhout voor hun creatief eindproject niet de makkelijkste piste.

Uit de muziekliteratuur distilleerden ze twaalf Mörike-liederen om hun verhaal van Windischgrätz (de naam van het geboortedorp van Hugo Wolf) te vertellen. De componist liet zich op zijn beurt inspireren door de fantasie en waanbeelden van de Duitse priester en dichter Edouard Mörike die meestal de liefde als thema hebben. Van onschuldige kalverliefde over pijnlijk liefdesverdriet tot erotische taferelen.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Scènebeeld
Om dit op een geraffineerde manier in beeld te brengen: beweging, beeld, scenografie lieten ze zich begeleiden door Wouter Van Looy. Regisseur in residentie bij Muziektheater Transparant waar hij de artistieke leiding deelt met Guy Coolen. Dit resulteerde in een rijke, sensuele beeldentaal. Er wordt gespeeld met een minimum aan decor en een maximum aan verbeeldingskracht. Acteren is een symbiose van tijd, ruimte, lichaam, materie, ervaring en inleving. Lissa Meyvis triggert het publiek om in de belevingswereld te stappen van de dichter. De regisseur laat het personage van Lissa ontdubbelen in een vernuftige constructie: ze leest op een zeer naïeve manier, bijna fluisterend en met een kinderlijk dreuntje voor uit het dagboek, situeert tijd (19 de eeuw), plaats en context.
Dit contrasteert geweldig met de volumineuze pracht van haar stem in de liederen. Een sopraan met een apart koloriet dat bij elk gevoel een kleurschakering krijgt, meeslepend, veranderlijk, fascinerend. Dramatisch, uitbundig of speels, haar stem is glashelder en gecontroleerd. Ze legt gevoel in de poëtische werken en met haar acteertalent laat ze het surrealistische sfeertje helemaal tot zijn recht komen. Balancerend tussen soberheid en opvallende speelsheid. Pianist Thomas Eeckhout wordt als instrumentalist betrokken in het verhaal en speelt het spel overtuigend mee. Muziek, verhaal, zang gaan over en weer als theatraal pingpong. Er ontwikkelt zich een onmiskenbare chemie. Een technisch mankement kan zich altijd aandienen. Op een gegeven moment liet de microfoon het afweten tijdens een gefluisterd verhaaltje.
Op een subtiele manier, zonder uit haar rol te vallen, probeert ze dit euvel te herstellen. Dit lukt niet, maar professioneel gaat ze onverstoord verder. Gefocust laat ze geen steken vallen. ‘Windischgrätz’, een moeilijk, niet voor de hand liggend, maar knap werkstuk waarin beide protagonisten hun talent met verve konden demonstreren. Deze productie maakt deel uit van TRANSLAB, het labo voor jonge podiumkunstenaars van Muziektheater Transparant. Het gaat de voorbije maanden snel voor Lissa Meyvis. In verschillende producties en formaties kon ze een staalkaart van haar mogelijkheden laten zien. Ze voelt zich als een visje in het water op de Bühne: in kleine bezetting: ‘Ode an die Freunde’ en ‘A fine line’, in een operagezelschap, solo in het vertolken van liedjes van Toon Hermans in de productie ‘In de schaduw van Toon Hermans’ met als verteller Herman van Hove en tijdens de Nekka Nacht…
Overal laat deze jonge klassiek geschoolde zangeres een grote indruk na. En gouden raad: niet de trappers verliezen en met zelfdiscipline verder bouwen aan een mooie, veelbelovende carrière.
Tags: Hugo Wolf (1860-1903)LiedLissa MeyvisThomas EeckhoutVocaal
Vorig artikel

De muzikale reis van Riccardo Chailly

Volgend artikel

De kleuren van de piano

Viviane Redant

Viviane Redant

Opleiding: Hoger Instituut voor Dramatische Kunst Studio Herman Teirlinck + cursus dramaturgie UAntwerpen | Werkkring: regisseur-omroeper Radio 1, Radio 3 (nu Klara), Werelduitzendingen, Nachtradio | Theater (KVS, NTG, KNS, TIL, Brialmonttheater, Reizend Volkstheater, Fakkel) | TV-werk in Vlaanderen en Nederland + presenteren | Film | Musical en muziektheater | Momenteel freelance cultureel journaliste

Ook interessant:

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
An Invitation at the Schumanns’ ⎮ Trio Dichter
New Releases

An Invitation at the Schumanns’ ⎮ Trio Dichter

3 augustus 2023
Volgend artikel
Abdel Rahman El Bacha: een pianist van de lange adem die zich de hele avond zonder partituur door de muziek manoeuvreerde.

De kleuren van de piano

Salzburg Pfingsfestspiele Romeo und Julia

Salzburg Pfingsfestspiele: Romeo und Julia

‘Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke’

deSingel rilt bij Rosas en Rilke

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.