• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
woensdag, september 27, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Cosi Fan Tutte in Da Pontecyclus

door: Redactie
18 januari 2015
in Concerten, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Cosi Fan Tutte in Da Pontecyclus
Share on FacebookShare on Twitter

Auteur Bernard Cornelis

ookinteressant

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Opera Vlaanderen herneemt Mozarts Cosi Fan Tutte in de gekende regie van Guy Joosten (1997 en 2008/’09). Deze opera was de laatste in de samenwerking tussen Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) en librettist Lorenzo Da Ponte (1749-1838). Opera Vlaanderen heeft de drie Da Ponte-opera’s hervertaald naar een hedendaagse scenische regie.

Zo doen ze allemaal 

Het oppervlakkige verhaal speelt zich af in een Napolitaans 4 sterren (of is het 3 sterren?) hotel. Het hotel als huis van satire. Het eerste bedrijf is een opera buffa, speels, onbezonnen, wellicht naïef, vrolijk en overmoedig. Het heeft alles van een lichtvoetige vakantie. In het tweede bedrijf, een opera seria, wordt alles ernstig en komen we in de stroom van het volwassendom.

Ditzelfde volwassendom voorspelt niet veel goeds als je de gescheurde muren met een afbeelding van de sater aanschouwt. Al snel ontbreekt de letter “e” bij het oplichten van “Hotel” en na de bruiloft licht enkel de “e” op. Het streven om in liefdesrelaties de waarheid te willen achterhalen, neemt soms extreme vormen aan. Zo ook bij Ferrando en Guglielmo en zeer zeker ook bij Don Alfonso. De oude kwelduivel Don Alfonso, geassisteerd door het onberekenbare dienstmeisje Despina, dirigeert de twee jonge, naïeve soldaten-mariniers tot een weddenschap. Vermomd proberen ze mekaars lief in te palmen waar ze uiteindelijk ook in slagen. Waar Dorabella vlugger overstag gaat, heeft haar zus, de rationele Fiordiligi, meer overtuigingskracht nodig. Als de weerstand bij hen barst, beginnen opeens de draaideuren van het hotel intens rond te draaien als een carrousel of eerder als een roulettespel. Despina blinkt uit in schizofrenie en neemt zowel de rol van dokter als advocaat op zich. Hoe diep is ze niet gekwetst.  

Deze voorstelling refereert op het eerste zicht aan de onbetrouwbaarheid van de vrouw. Het lijkt wel dat de mannen mee worden gezogen in iets dat buiten henzelf ligt. Of houden de vrouwen hen een spiegel voor? Zoals de scène het publiek een spiegel lijkt voor te houden als reflectie van onze zielenroerselen: alles wat links was gepositioneerd komt rechts te staan.

Liefde en trouw worden uitgedaagd en gedragscodes van de heersende opvattingen over huwelijk worden onderuit gehaald. Heden ten dage lijkt me dit nog steeds relevant te zijn. Het romantische aspect van de menselijke liefde wordt hier in dit 19de eeuws dramma giocoso aan de kaak gesteld.

Wat vooral mijn aandacht trok tijdens de gehele voorstelling was de aanwezigheid van een zwarte steen die refereert aan de Duitse arts en astroloog Mesmer. Deze magneet is misschien wel hèt symbool van het gehele stuk. In dit spel worden de antagonisten en protagonisten tot mekaar aangetrokken in een staat van onbewuste hypnose en verdoving om dan tot bewustwording te komen. We hebben het gif, het arsenicum nodig om alles los te laten en de onvoorwaardelijke liefde te ontdekken. Maar zo ver zijn we nog niet aangezien in het dubbelzinnige slot de pauw recht veert en simultaan alles met de mantel der liefde wordt bedekt. Het ego blijft zich roeren.

Uitvoerders

De compositie werkt soms contradictorisch en in strijd met het libretto wat een duidelijke weergave is van de menselijke chaos.
Het is een symfonische opera gedirigeerd door Umberto Benedetti Michelangeli die  deze muzikale schoonheid mee vorm geeft. Michelangeli is bekend van eerdere passages hier bij ons, onder andere ‘Die Schöpfung’ en ‘Die Entführung aus dem Serail’. Opvallend in deze symfonie is dat de declamatorische duetten een naadloos geheel vormen met de aria’s. Ontroerend is de dramatische kracht waarmee Cristina Pasaroiu met haar taaie stem uiting geeft aan de radeloosheid en wanhoop van Fiordiligi, terwijl de Turks-Nederlandse Aylin Sezer als de grappige Despina met haar ondeugende, lichte zanglijnen weet te beroeren.

Het bereik van Dorabella moet een evenwicht zoeken tussen respectievelijk de donkerte en de helderheid van haar twee tegenspeelsters.
Storend is het overdreven gesticuleren van de melodische tenor Sébastien Droy als Ferrando en bariton Riccardo Novaro die als Guglielmo de lichtere aria’s voor zijn rekening neemt, ze lijken wel poppenspelers terwijl ze de trouw bezingen. Hilarisch zelfs is het stuk waar ze vol enthousiasme de lof zingen van het leger. Treffend dan weer is de trompet die de ommekeer inluidt naar het besef van  begeerte, zonde, zwakheid en ontrouw.

Deze zwierige opera amuseert en wordt zeker door het publiek gesmaakt.

 

Foto: Annemie Augustijns

https://vimeo.com/114279005

Tags: Klassieke periodeLorenzo Da PonteOperaOpera Ballet VlaanderenWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Vorig artikel

Schatkist der vocale kunst

Volgend artikel

Fahrende Gesellen

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Elettra kaapt Idomeneo

Elettra kaapt Idomeneo

26 september 2023
Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11
Nieuws

Ars Musica presenteert Next Opera Days van 4 tot 18.11

15 september 2023
Boesmans: On purge bébé !
New Releases

Boesmans: On purge bébé !

15 september 2023
Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau
Concerten

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

13 september 2023
Cassandra Festival – Raising Voices
Nieuws

Cassandra Festival – Raising Voices

26 augustus 2023
Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik
Nieuws

Masterclass Dirigeren Operaorkest met Giampaolo Bisanti in Koninklijke Opera Wallonië-Luik

18 augustus 2023
Volgend artikel
“Fahrende Gesellen”: een eens te meer heerlijk Oxalys brengt de geraffineerde orkestratie en de rijke lyriek van de geselecteerde liederen zeer mooi tot zijn recht.

Fahrende Gesellen

Un Ballo in Maschera, Giuseppe Verdi, Royal Opera House

Un Ballo in Maschera

Koninklijk Conservatorium Brussel

Belgisch schandaal: functioneren Conservatorium in gedrang na brand

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (645)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.