• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
zaterdag, juni 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Concerto voor Klarinet (1)

Redactie by Redactie
27 juli 2013
in Cd & DVD, Recensies
Reading Time: 3 mins read
WA Mozart Requiem en Clarinet Concerto  New Century Baroque, Choeur de Chambre Namur, Benjamin Dieltjens klarinet olv Leonardo García Alarcón 	AMBRONAY  AMY 038
Share on FacebookShare on Twitter

 **** Samen met het Kwintet voor klarinet en strijkers in A (KV 581) uit 1798 behoort het Concerto voor Klarinet in A (KV 622) tot de allermooiste muziek voor dit instrument in de hele muziekliteratuur. Beide werken worden dan ook vaak op één cd geperst. We denken niet toevallig aan de versie van Walter Boeykens (1938-2013) met inderdaad "op elke noot een kaarsje" (ET'CETERA – KTC 5261).

**** Samen met het Kwintet voor klarinet en strijkers in A (KV 581) uit 1798 behoort het Concerto voor Klarinet in A (KV 622) tot de allermooiste muziek voor dit instrument in de hele muziekliteratuur. Beide werken worden dan ook vaak op één cd geperst. We denken niet toevallig aan de versie van Walter Boeykens (1938-2013) met inderdaad "op elke noot een kaarsje" (ET'CETERA – KTC 5261).

Het kwintet is een van de meest perfecte creaties die ooit neergepend werden, een absoluut meesterwerk.

Het concerto is het laatste orkestwerk van Mozart. In zijn laatste levensmaanden was hij ook nog bezig aan Die Zauberflöte (KV 620) en het Requiem (KV 626) dat, zoals bekend, om financiële redenen postuum voltooid werd door zijn leerling Franz Xaver Süssmayr.

Mozart hield zeer veel van de klarinet, een instrument dat toen nog relatief nieuw was en door zijn vriend Anton Stadler (1753-1812) verder ontwikkeld werd. Pikant detail: de originele partituur (autograaf) van het concerto is nooit teruggevonden en men verdenkt Stadler ervan ze "verloren" te hebben om zelf met de eer te gaan lopen van deze briljante compositie.

Aangehouden evenwicht

Opvallend is alvast het aangehouden evenwicht tussen orkest en solist en de ongeëvenaarde inspiratie van de opeenvolgende thema's. Mozart op het toppunt van zijn kunnen. Kort samengevat. Het eerste deel – een allegro in sonatevorm – is ietwat speels en zoekt als het ware naar thema's die elkaar aanvullen. Het tweede deel (adagio) is een subliem cantabile, een melodie die telkens opnieuw diepe ontroering opwekt. Ook de finale (allegro in rondovorm) bevat de ene vinnige vondst na de andere.

Toevallig of niet kregen we twee cd's in handen met telkens een bijzonder interessante uitvoering van dit werk, naast andere composities van Mozart.

Het Concerto voor klarinet combineren met het Requiem is minder vreemd dan op het eerste gezicht lijkt. Het New Century Baroque, met als solist Benjamin Dieltjens op historische klarinet – de bassethoorn waarvoor het concerto eigenlijk geschreven werd – en het Choeur de Chambre de Namur onder leiding van Leonardo García Alarcón gingen op zoek naar "emotionele inversie". Emotie – en met name lyrische nostalgie – is het sterkst aanwezig in het klarinetconcerto en veel minder in het onafgewerkte Requiem. Alarcón gaat nogal ver in zijn purisme en laat het Sanctus, het Benedictus en het Agnus Dei achterwege als zijnde prachtige muziek van… Süssmayer, maar niet van Mozart. De meester had wel praktisch alle belangrijke vocale delen "geschetst" (met uitzondering van het Lacrimosa waarvan slechts de eerste acht maten van hemzelf zijn). Het doet een beetje denken aan een grote schilder zoals Rubens die, eenmaal de ruwe schets op het doek, veel liet afwerken door zijn assistenten. Dit is volgens ons geen reden om zo'n werk in flarden te scheuren (lees: onvolledig uit te voeren) en we blijven dus op onze honger. Opnametechnisch valt het ook wat tegen, vooral in de tutti-passages met koor.

Zeldzame schoonheid

De opname van het concerto voor klarinet is dan weer puntgaaf op alle gebied. De uitvoering door Benjamin Dieltjens is van een zeldzame schoonheid. "Omdat de autograaf nooit werd teruggevonden – er bestaat alleen een kopie die in Riga werd achtergelaten door Stadler zelf – zijn we eigenlijk nog steeds op zoek naar details, ook met betrekking tot het instrument zelf, die ons kunnen helpen bij het streven naar de ware authenticiteit." U moet het horen om het te geloven hoe bovenaards de inzet van elke passage wel klinkt, hoe zuiver de klank, hoe warm en 'menselijk' de stem van dit instrument. Dat hierbij niet over één nacht ijs werd gegaan – maar wel maanden aan gewerkt werd – is overduidelijk. Het geheel mist wel de schittering van een modern instrumentarium. Het is alsof een zeer fijne waas over het (muzikale) beeld hangt. De gustibus et coloribus… 

Tags: ConcertoEtceteraKlarinetklarinetconcertoKlassieke periodeWolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Previous Post

Antonio Vivaldi Concerti per fagotto

Next Post

Concerto voor Klarinet (2)

Related Posts

Gezelschap Ode an die Freunde: Just Friends
Concerten

Gezelschap Ode an die Freunde: Just Friends

6 juni 2023
Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé
Concerten

Verwende waanzin: de Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Concerten

Spoiled to madness: the Kungliga Operan’s Salomé

5 juni 2023
Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije
Concerten

Het nieuwe BRUSSELS STRING QUARTET in Plovdiv, Bulgarije

3 juni 2023
Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi
Concerten

Zomeropera Alden Biezen: La storia di Gianni Schicchi

31 mei 2023
Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 
Concerten

Jacques Offenbach, Orphée aux enfers 

30 mei 2023
Next Post
WA Mozart  Clarinet Concerto, Flute Concerto nr. 2, Bassoon Concerto  Carbonare, Zoon, Santana, Orchestra Mozart olv Claudio Abbado, Deutsche Grammophon 477 9331

Concerto voor Klarinet (2)

Franz Wilhelm Beidler Cosima Wagner

Cosima Wagner van Franz Wilhelm Beidler

Hagen Kunze Musenkuss, Richard Wagner und die Frauen

Hagen Kunze - Musenkuss

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (879)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (595)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.015)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.