20 jaar Concertgebouw Brugge

Op 20.02.2022 om 20.02 uur vierde Concertgebouw Brugge haar 20e verjaardag. Deze feestelijke gebeurtenis werd gevierd met een feestprogramma van drie concerten en een online, interactief verhaal doorheen enkele hoogtepunten van twee decennia cultuur. Een duik in het verleden maar met hun blik op de toekomst…

Het feestprogramma begon eigenlijk al 13 februari met wandelingen doorheen de stad Brugge om zo de 21e-eeuwse architectuur te ontdekken. Ook ging het interactieve verhaal online. Aan de hand van beeldmateriaal en geluidsfragmenten wordt je als bezoeker geleid doorheen de droom die realiteit werd. Hoogtepunten uit het verleden met een knipoog naar de toekomst spelen de hoofdrol in deze online expo. De programmatiehoogtepunten laten ze over aan het publiek zelf. Hier kan u stemmen op uw favoriete moment van 2 decennia cultuur en zelf meebepalen welke punten dit zullen zijn.

Op 16 februari vond het eerste event plaats in kader van 20 jaar Concertgebouw met de wereldpremière Mystery Sonatas/For Rosa. Na de Goldbergvariaties van J.S. Bach danst Rosas nu op de muziek van een andere barokcomponist: Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704). Aangetrokken door de helderheid van Bibers muzikale structuur duikt choreografe Anne Teresa De Keersmaeker in de mystieke en geometrische rijkdom van deze Oostenrijkse barokcomponist. Ondanks de feestelijke sfeer werd deze première slechts lauw ontvangen. Zo schreef Ewoud Ceulemans het volgende: “Nu en dan schittert de choreografie nochtans, vaak als die ogenschijnlijk het simpelst is. […] Tot twee keer toe werd geapplaudisseerd, toen de muziek even verstilde en de lichten doofden. Twee keer werd de voorstelling hervat, waardoor Mystery Sonatas zich naar het einde lijkt te slepen.” Elders is deze voorstelling nog te zien op 5 maart in C-Mine, Gent en van 23 tot 26 juni in het Koninklijk Circus, Brussel.

Het concert van Anima Eterna Brugge en Vox Luminis op 19 februari werd spijtig genoeg geannuleerd maar op 20 februari volgde een tweede event van hun feestprogramma. Ook dit was een wereldpremière. The Close, een video- en klankkunstwerk van David Claerbout — op Da pacem Domine van Arvo Pärt live uitgevoerd door het Vlaams Radiokoor — en installatiekunst Surfaces van Christoph De Boeck stonden op het programma van dit uitverkochte concert.

Een statement om net klank- en geluidskunst als hoogtepunt te programmeren. Concertgebouw Brugge speelt een actieve rol in de opwaardering van deze kunstdiscipline. In 2011 introduceerde ze Sound Factory, een (educatief) labo voor geluidskunst, en in 2021 gingen ze nog een stap verder. “Klankkunst speelt al meer dan tien jaar een belangrijke rol in het Concertgebouw. […] Hoog tijd om een volgende stap te zetten en van klankkunst een hoofddiscipline te maken met permanente en tijdelijke installaties en een divers participatieprogramma. De creativiteit van klankkunstenaars is inspirerend en zet je aan tot een diepere waarneming van de wereld om je heen,” aldus Jeroen Vanacker, artistiek directeur. Hieronder kan u de aftermovie van deze feestelijke gebeurtenis bekijken.

Na een paneldebat over cultuur in Brugge op 22 februari volgde op 23 februari het derde en laatste concert. Bariton Matthias Goerne stond samen met Deutsche Kammerphilharmonie Bremen o.l.v. Andris Poga op het programma. Werken van Dmitri Sjostakovitsj, Johannes Brahms en Franz Schubert weerklonken in de Concertzaal. De wisselwerking tussen tekst en muziek stond hierbij centraal. Dit mag u zeker letterlijk nemen aangezien de muziek afgewisseld werd door gesproken intermezzos. De seizoensdenker David Van Reybrouck was de en keynotespreker van de avond en ook algemeen directeur Katrien Van Eeckhoutte en artistiek directeur Jeroen Vanacker blikten terug op 20 iconische momenten in twee decennia Concertgebouw. Dit concert werd opgenomen en zal op 20 april 2022 om 20.00 te horen zijn tijdens Klara Live.

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in: