Niet alleen in vroeger tijden hadden vrouwelijke componisten het uiterst moeilijk om zich tijdens hun leven te laten horen en de nodige erkenning te krijgen in de door mannen gedomineerde muziekwereld. Ook nu nog zijn ze veel te zelden met hun muziek te horen in de concertzaal of het operahuis. Dit schreeuwt al lange tijd om een herbezinning, maar die is pas onlangs echt begonnen – gelukkig met een momentum dat nu niet meer te stoppen is. Nu rijst echter de niet zo eenvoudige vraag welke vrouwelijke componisten en welke van hun werken in het programma of zelfs in het repertoire moeten worden opgenomen.
De even actieve als lovenswaardige Stichting Palazzetto Bru Zane geeft met deze acht-cd compilatie van enkele honderden vertolkers op haar eigen label tenminste antwoorden of suggesties met betrekking tot het mogelijke repertoire van Franse vrouwelijke componisten uit de 19e eeuw. De rijke selectie omvat kamermuziek, orkestwerken, pianostukken en liederen van niet minder dan eenentwintig vrouwen. De lijst varieert van bekende persoonlijkheden als Hélène de Montgeroult, Louise Farrenc, Pauline Viardot, Marie Jaëll en Mel Bonis tot totaal onbekende componisten als Charlotte Sohy, Madeleine Jaeger, Marthe Grumbach, Jeanne Danglas, Hedwige Chrétien en Madeleine Lemariey. De kwaliteit van de gepresenteerde muziek blijft verbazen, en men vraagt zich af wanneer haar Duitse vrouwelijke collega’s uit de 19e eeuw eindelijk zo uitgebreid gewaardeerd zullen worden. De conclusie van deze zeer verdienstelijke productie: vanaf nu is er geen excuus meer om geen kennis te hebben van Franse vrouwelijke componisten uit de Romantiek – en dat geldt noch voor mannen noch voor vrouwen.


*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.