• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
maandag, mei 29, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
No Result
View All Result
Klassiek Centraal
No Result
View All Result

Componeren als het oogsten van creativiteit

Erik Langeveld by Erik Langeveld
30 juni 2017
in Cd & DVD
Reading Time: 4 mins read
Componeren als het oogsten van creativiteit
Share on FacebookShare on Twitter

Nominatie Gouden Label   Het op eigentijdse muziek gerichte Outhere brengt op het Aeon label een dubbel CD met werk voor cello en klarinet van de Franse componist Pascal Dusapin (1955). Zes werken voor cello, twee voor klarinet solo, en twee duo’s voor cello en klarinet.

In het werk of liever gezegd in de wereld van Dusapin – en ik parafraseer Arne Deforce’s uitstekende tekstboekje – staat  de scheppende kracht van het anders worden centraal. Voor Dusapin betekent componeren maar ook het uitvoeren van muziek zoveel als transformeren, het herscheppen van een muzikaal universum waarin alles beweegt, verandert en terugkeert tot de zuivere muzikale intentie: klank, instrument, snelheid, intensiteit, beweging en affect. Het is muziek die energie en een ongekende intensiteit uitstraalt, maar ook het plezier in de klank zelf.

Voor Dusapin die wel van een metafoor houdt, is componeren het oogsten van creativiteit. Een voor deze cd zeer toepasselijk uitgangspunt!

De hier gepresenteerde werken bestrijken de periode 1982 tot 2001. In de werken uit de jaren tachtig is de invloed van Dusapins leermeester Xenakis nog goed hoorbaar maar in de loop der jaren verandert zijn  stijl. De muziek wordt zangeriger en in zijn wens om oost en west te verzoenen ook meer doortrokken van etnische en exotische elementen. Daarbij gaat hij bewust voorbij aan de digitalisering van onze tijd. Steeds meer stelt hij de Ars Instrumentalis, het muzikale ambacht voorop: een universele kunst en een universele taal, een nieuwe muziek die verstaanbaar is voor alle betrokken partijen: componist, musicus, toehoorder ongeacht zijn culturele achtergrond.

Cellist Arne Deforce en klarinettist Benjamin Dieltjes presteren hier het schier onmogelijke. Ze interpreteren deze muziek die over het algemeen als bijna onspeelbaar gekarakteriseerd wordt met een grote integriteit. Beiden stellen zich geheel in dienst van de muziek. Het klinkt allemaal zo moeiteloos en logisch. Beiden zijn doordrenkt van Dusapins filosofie en muziek, de weerslag van een jarenlange fascinatie voor zijn werk. Daarmee zijn ze de ideale Dusapinvertolkers.

De vroege werken Incisa (cello solo, 1982), If (klarinet solo, 1984), Item (cello solo, 1985) en Laps (cello en klarinet, 1986-87) zijn vol energie en expressie. Hier horen we een enorme expressiviteit. Hier wordt het uiterste van de musicus gevraagd zowel muzikaal als fysiek. En misschien ook wel van de luisteraar.

Luister naar het ijzingwekkende begin van Laps waar Dieltjens de grenzen van zijn instrument oprekt en het thematisch materiaal voorstelt dat verderop op allerlei manieren door de cello wordt teruggegeven. Een overdonderende en fascinerende luisterervaring.

In Invece (voor cellosolo, 1992) horen we een hakkelende, stotterende cello die met zich zelf in gevecht is, die zich verzet tegen de macht van de gewoonte, Geen herhaling mag hetzelfde mag zijn. Deforce weet de bezetenheid van het stuk prachtig te treffen en dat met een enorme precisie.

In Ipso voor klarinetsolo 1994 wordt het muzikale materiaal, een Moldavische volksmelodie inbegrepen compleet gedeconstrueerd en tot zijn tegendeel omgevormd. Een mooi voorbeeld van Dusapins Metamorfose idee. En meer dan voorbeeldig door Dieltjens gespeeld die niet alleen alle virtuoze hordes moeiteloos neemt maar ook de mysterieuze en soms oriëntaals aandoende sfeer van het werk prachtig weet te treffen. Ik heb in geen tijden meer zo’n mooie klarinet gehoord.

De muziek van Immer (cellosolo, 1996) is nooit gelijk maar altijd het zelfde zoals Dusapin het verwoordt. Het werk is gebaseerd op een Oosters aandoend fragment. Het idee achter het werk is dat van de forgetful memory, een proces van voortdurend. gedifferentieerde herhaling, waarin elke herhaling weer een nieuwe wereld opent. Ook hier een zeer overtuigende Deforce, die met zijn ongehoorde  schakeringen in klankkleur en ritmiek Immer ook voor de niet doorgewinterde hedendaagse muziekluisteraar toegankelijk maakt.

In de laatste drie werken op deze CD Ohé (voor cello en klarinet, 1996), Iota, cellosolo, 1996 en Imago (cellosolo, 2001) speelt het experimenteren met etnische motieven een steeds belangrijker rol.

In Ohé (cello en klarinet, 1996), gebaseerd op een Arabisch motief van twee noten, horen we hoe een aanvankelijk eenvoudig thema op na een ingenieuze en ingewikkelde ontwikkeling weer terugkomt bij de oorspronkelijke eenvoud. Heel bijzonder hoe Deforce en Dieltjens de totale assimilatie van twee zo verschillende instrumenten tot stand brengen.

Ook in Iota (cello solo, 1996) en Imago (cello solo, 2001) spelen exotische soms zangerige thema’s en denkbeeldige volksmelodieën de hoofdrol. In Imago past Dusapin het principe van de muziek in modo contrario toe. Hij keert de traditie van iets voorspellen wat zal gebeuren en verrast zijn als het gebeurt om in voorspellen wat al gebeurd is en verrast zijn als het niet gebeurt.

Daarmee geeft deze cd behalve ruim anderhalf uur luistergenot ook nog stof tot jarenlang filosoferen!

Om in deze tijd waarin de kijkcijfers heilig zijn, een dubbel CD uit te brengen met werk voor cello en klarinet van een nog levende componist, daar is veel moed voor nodig. Deforce en Dieltjens leveren al een ongelooflijke prestatie door deze lastige partituren te spelen alsof ze er mee geboren zijn. Maar dat je de klankwereld van een algemeen als ‘moeilijk’ beschouwde componist zo toegankelijk en verstaanbaar weet de maken dat iedereen er zich in thuis zal voelen – wat het uitgangspunt van Dusapin is – vind ik een prestatie die ik niet anders kan omschrijven dan briljant!

Met deze CD bewijzen Deforce en Dieltjens de muziek – en niet alleen de Hedendaagse –  een enorme en niet te onderschatten dienst.

Onmiddellijk aanschaffen allemaal! Tot volgend jaar op de uitreiking van de Gouden Labels?


  • WAT: Pascal Dusapin – Item
  • WIE: Arne Deforce cello, Benjamin Dieltjens klarinet
  • UITGAVE: Aeon AECD 1756
Tags: Arne DeforceBenjamin DieltjensOuthere MusicPascal Dusapin (° 1955)record label æon
Previous Post

Laudatio Gouden Label Carrière en boodschap Ivan Fischer

Next Post

Altinoglu houdt van Ravel

Related Posts

ICONS: prikkelende samenvatting van Amerikaans minimalisme
Cd & DVD

ICONS: prikkelende samenvatting van Amerikaans minimalisme

12 april 2023
3x piano
Cd & DVD

3x piano

7 april 2023
Cd & DVD

Het lyrische leven van de contrabas

7 maart 2023
De spannende polyfonie van Adriaen Willaert
Cd & DVD

Dionysos Now! is terug met meer spannende polyfonie

5 maart 2023
Waar ligt de grens?
Cd & DVD

Waar ligt de grens?

2 maart 2023
Bernhard Hofstötter verrast met “Album für die Laute”
Cd & DVD

Bernhard Hofstötter verrast met “Album für die Laute”

1 maart 2023
Next Post
Altinoglu houdt van Ravel

Altinoglu houdt van Ravel

De perverse wellust ten val: Don Giovanni meer dan ooit…

De perverse wellust ten val: Don Giovanni meer dan ooit…

Kathedraalconcert 2017 in Antwerpen

Kathedraalconcert 2017 in Antwerpen

Bijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (228)
  • Cd & DVD (839)
  • Concerten (871)
  • Evenementen (419)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (29)
  • Interviews (109)
  • New Releases (366)
  • Nieuws (590)
  • Onbekend Talent (1)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.008)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

No Result
View All Result
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • persberichten
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.