• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 28, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Cd & DVD

Complete pianomuziek van Satie

door: Michel Dutrieue
22 juli 2016
in Cd & DVD, Recensies
Leestijd:4 minuten
A A
Erik Satie Complete Piano Music
Share on FacebookShare on Twitter

Nominatie Gouden Label Satie heeft nog andere pianomuziek gecomponeerd dan “Gymnopédies” en “Gnossiennes”. Hoe mooi en origineel deze miniaturen ook zijn, het écht vernieuwende en meest originele steekt in zijn andere pianowerken. Mocht u deze nog niet kennen, dan kan de Nederlandse pianist Jeroen van Veen daar verandering in brengen.

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

Minimalisme

Na memorabele opnamen van pianomuziek van minimalisten als Philip Glass, Terry Riley en Michael Nyman, richt Jeroen van Veen zich met deze box op de voorvader van de minimalisten, de meer dan inspirerende Erik Satie (1866-1925). De box bevat de complete pianomuziek van Satie en zijn werken voor piano vierhandig.

Pianist en componist

De Nederlandse pianist Jeroen Van Veen (°1969) is bij ons veel te weinig bekend. Hij werd geboren in Herwen en Aerdt in de provincie Gelderland en begon met pianospelen op 7-jarige leeftijd. Hij studeerde aan het Conservatorium van Utrecht en speelde met orkesten o.l.v. Howard Williams, Peter Eötvös, Neal Stulberg en Robert Craft. Hij speelde recitals in Oostenrijk, België, Canada, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Italië, Rusland en de Verenigde Staten.

Masterclasses en Festivals

Van Veen volgde masterclasses bij Claude Helffer, het pianoduo Hans-Peter en Volker Stenzl en Roberto Szidon, en werd uitgenodigd op verschillende festivals, zoals het Reder Piano Festival (1988), Festival van de Kunsten in Bad Gleichenberg (1992), Wien Modern (1993), Holland Dance Festival (1998) en Lek Art Festival (1996-2007). In 1992 vestigde van Veen zich met zijn jongere, maar al even knappe broer Maarten (de Stravinsky specialist!), als internationaal erkend Pianoduo.

Duo van Veen

In 1995 maakte het “Pianoduo van Veen” hun debuut in de Verenigde Staten en won de derde prijs in de prestigieuze, Internationale “Murray Dranoff Two Piano Competition” in Miami, Florida. Na deze prestatie toerden de twee broers verschillende keren door de Verenigde Staten en Canada. Pianist en dirigent Maarten van Veen is artistiek leider van het Hortus Festival, directeur van het Rotterdamse Doelen Ensemble en artistiek adviseur van de “Murray Dranoff Foundation” in Florida. De “Dranoff International 2 Piano Foundation” werd in 1987 opgericht door wijlen pianiste en pedagoge Loretta Dranoff, ter nagedachtenis aan haar echtgenoot, Murray. Loretta en Murray vormden nl. tussen 1946 en 1973 een legendarisch pianoduo.

Vierhandig met zijn vrouw

Naast uitvoerder is Jeroen van Veen mede oprichter en artistiek directeur van de International Student Piano Competition, die om de twee jaar in Utrecht wordt gehouden. In 1995 richtte hij met zijn vrouw Sandra Mol, het pianoduo “Sandra & Jeroen” op, om hoofdzakelijk muziek van Satie, maximalist Douwe Eisenga (°1961) en Simeon ten Holt (1923-2012) uit te voeren. In 1999 nam van Veen het initiatief voor een concertreeks ‘Pianova’ in het Concertgebouw, Amsterdam. Naast zijn carrière als solo pianist speelde van Veen met het ‘Piano Ensemble’, ‘The International Piano Quartet’, ‘Piano Mania’, ‘DJ Piano’ en ‘Jeroen van Veen & Friends’.

Verdienstelijk componist

Jeroen van Veen is ook een verdienstelijk componist. Zijn composities combineren elementen uit de Minimal Music met Crossovers naar Jazz, Blues, Soundscape, avant-garde, techno, trance en popmuziek. Momenteel is hij directeur van “van Veen Productions”, voorzitter van de “Simeon ten Holt Foundation”, de “Culemborg Cultural Foundation”, “Piano Mania Foundation” en artistiek directeur van diverse muziekfestivals in Culemborg, Utrecht en Veldhoven. Hij is actief in het International Utrechts Studenten Pianoconcours en in de “Murray Dranoff Two Piano Competition”. De laatste 15 jaar nam van Veen meer dan 150! cd’s op voor Mirasound, Koch, Naxos, Brilliant Classics en voor zijn eigen label “PIANO”.

Satie in trance

Over het tempo van de “Gymnopédies” en de “Gnossiennes” kan men tot in het oneindige discussiëren. Jeroen van Veen speelt ze bijzonder traag. Maar, dat is geen punt. De uitvoering van Jeroen van Veen kan zich meten met deze van Bojan Gorisek (en Jane Manning), Jean-Yves Thibaudet, Klára Körmendi, Aldo Ciccolini en uiteraard met deze van Reinbert de Leeuw, de pionier van Satie bij ons in de jaren ‘70. Jeroen van Veen speelt Satie in trance. Satie’s pianomuziek wordt hier gesublimeerde stilte, verfijnd, verheven, bevreemdend maar altijd subtiel en doorleefd. Satie’s kleurrijke spiritualiteit en zijn geprefabriceerde elementen, los van de traditionele parameters, krijgen bij van Veen een zwevende, aleatorische meerwaarde. Het is alsof we terecht komen in een beredeneerde droom. Hij speelt sowieso bijzonder mooi piano wat dé voorwaarde is om Satie mooi te spelen. Vanuit die voorwaarde klinkt Satie bij hem (en bij zijn vrouw) als “de la musique préalable dans le plus grand silence”. Magnifiek. Bravo!

Wil u de complete pianomuziek van Satie ontdekken, dan zal deze lijst u misschien nieuwsgierig maken :

“Ogives” I, II, III, IV (1886), “Trois sarabandes” I, II, III (1887), “Gymnopédies” I, II, III (1888), “Gnossiennes” I, II, III, IV, V, VI, VII (1890), “Vexations” (1893), “Pièces froides – trois airs à fuir” (1897), “Pièces froides – trois danses de travers” (1897), “Prélude de la porte héroïque du ciel” (1897), “Jack in the Box” (1899), “Trois morceaux en forme de poire”, pour piano à quatre mains (1903), “Le Piccadilly” (1904), “Prélude en tapisserie” (1906), “Aperçus désagréables” (Pastorale, Choral, Fugue), pour piano à 4 mains (1908-1912), “Deux rêveries nocturnes” (1910), “En habits de cheval”, pour piano à 4 mains (1911), “Quatre préludes flasques” (pour un chien) (1912), “Vieux Sequins et Vieilles Cuirasses” (1913), “Embryons desséchés” (1913), “Sports et Divertissements” (1914), “Les Trois Valses distinguées du précieux dégoûté” (1914), “Avant-dernières Pensées” (1915), “Sonatine bureaucratique” (1917), “Trois petites pièces montées”, pour piano à quatre mains (1919), “Nocturnes” I, II, III, IV, V (1919), “La Belle Excentrique” (1920). En weet…er is veel, veel meer!

Tags: 20e-eeuwse muziekBrilliant ClassicsErik Satie (1866-1925)Frans repertoireJeroen Van VeenNominatie Gouden LabelPiano
Vorig artikel

ZING ! Koorzang door de eeuwen heen

Volgend artikel

De kracht van het onbekende

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue

Michel Dutrieue (°Oostende, 1960) studeerde aan de Koninklijk Muziekconservatoria van Brussel en Gent. Is sinds 1987 docent/cursusbegeleider literatuur, muziekgeschiedenis en muziek beluisteren. Tussen 1985 en 2005 was hij medewerker bij BRT 3, Radio 3 en Klara. In 1990 verscheen zijn boek "Eros & Thanatos in het fin-de-siècle-Wenen (BRT-uitgave). Hij leidde gedurende een periode van tien jaar het vierstemmig gemengd koor "De Profundis" en werd als componist opgenomen in het "Lexicon van Vlaamse componisten". In Gent had hij 10 jaar zijn eigen operaclub waarvoor hij avondvullende besprekingen van de producties van de Vlaamse Opera gaf. Sedert november 2012 is hij lid van de beoordelingscommissie muziek van de minister van cultuur.

Ook interessant:

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja
Concerten

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

28 september 2023
Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas
Concerten

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

27 september 2023
Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs
Nieuws

Belgische pianist Tom Kristiaan genomineerd voor de Edison Klassiek 
Publieksprijs

17 augustus 2023
Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”
New Releases

Grenerin: Gitarrenwerke “L’Ame-Son”

15 augustus 2023
Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader
New Releases

Tales of the Sea ⎮ Lydia Maria Bader

14 augustus 2023
Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet
New Releases

Infinite Voyage ⎮ Emerson String Quartet

12 augustus 2023
Volgend artikel
Liza Ferschtman: de Nederlandse violiste nam tien jaar geleden de fakkel van het Delft Chamber Music Festival over van haar collega Isabelle Van Keulen. Zeker in het begin was het gewicht op haar schouders zwaar. “Ik had het gevoel dat iedereen meekeek.”

De kracht van het onbekende

Pierre de la Rue Missa cum Jucunditate - Visions of Joy

Bosch en de la Rue, Cappella Pratensis en Capilla Flamenca

Der ewiger Kaiser

Der ewige Kaiser - Franz Joseph I. 1830 - 1916

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (647)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.