• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
dinsdag, oktober 3, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Christoph Prégardien en Camerata Musica Limburg

door: Redactie
2 mei 2012
in Concerten, Recensies
Leestijd:6 minuten
A A
Christoph Prégardien
Share on FacebookShare on Twitter

De concertserie “Focus Prégardien” sloot zaterdag 28 april af met een vocaal programma waarbij tenor Christoph Prégardien omringd werd door het mannenkoor Camerata Musica Limburg onder leiding van Jan Schumacher. Het individuele liedrecital van tenor met piano werd op die manier gevarieerd tot een koorconcert waarbij de tenor geregeld een solopartij toebedeeld kreeg. 

ookinteressant

Laserbombardement in het sloopwerk van Galina Oestvolskaja

Klinkende moderne feeërieën: Ne Me Touchez Pas

Filosoof Tomas Serrien over ervaring en betekenis muziek

De concertserie “Focus Prégardien” sloot zaterdag 28 april af met een vocaal programma waarbij tenor Christoph Prégardien omringd werd door het mannenkoor Camerata Musica Limburg onder leiding van Jan Schumacher. Het individuele liedrecital van tenor met piano werd op die manier gevarieerd tot een koorconcert waarbij de tenor geregeld een solopartij toebedeeld kreeg. Het was meteen een schot in de roos, want Prégardien gaf ons een zoveelste manifest van de grenzeloosheid waarmee hij de zangliefhebber geboeid houdt. De geprogrammeerde werken waren trouwens stuk voor stuk pareltjes van vocale kunst zodat het een uniek concert voor fijnproevers was. Het bleef trouwens muisstil in de blauwe zaal van de Singel, iedereen zat geconcentreerd en puur te genieten. De componisten op het programma boden een gevarieerde waaier aan profane koorliederen rond het thema van de nacht en het “Ständchen”, de serenade aan de geliefde.

Van Ralph Vaughan Williams en Benjamin Britten hoorden we enkele  volksliederen die kunstig maar met groot naturel door tenor en koor vertolkt werden. Meteen was duidelijk met wat een precisie het koor zong zonder ook maar iets aan bezieling in te boeten. Wat een genot op die manier een stukje Britse liedschat gepresenteerd te krijgen. Prégardien voelde zich bij de jonge mannen van het koor – dertigers, vernamen we later – duidelijk thuis. Er was een zichtbare wederzijdse verstandhouding en beïnvloeding, zodat het plezier van “samenzang” moeiteloos naar het publiek oversloeg. De twee koorliederen van Anton Bruckner deden beseffen hoe onvolprezen die componist is wat de miniatuurkunst van het lied betreft en met wat een poëtisch gevoel hij romantische teksten van verfijnde muziek voorzag. De accuraatheid van de uitvoering bezorgde gewoonweg rillingen.

Franz Schubert was aanwezig met solo-liederen en met vocale ensembles. Dat maakte het concert extra interessant, want wanneer hebben we de gelegenheid de liederen die Schubert speciaal schreef voor de fameuze “Schubertiades” eens live en op hoog niveau te horen? In de solo-liederen stelden we vast dat de stem van Prégardien nog steeds zijn mooie heldere en aparte timbre heeft en dat hij ze kleurrijk en expressief in dienst stelt van de inhoud van het lied. Zo werd Über Wildemann een intense tocht doorheen de ontluikende natuur als symbool voor dito verliefdheid en was Wanderers Nachtlied (Über allen Gipfeln ist Ruh) een “moment suprême” van pure verstilling. Prégardien had het publiek zo in de ban, dat er geen zuchtje te horen was. De liederen voor ensemble kregen van Camerata Musica Limburg een vertolking met zorg en ziel. Wat een charme ging er uit van Schuberts Ständchen “Zögernd leise” met de continue klop op de deur van het liefje in de piano en het herhaald vragen om toch gehoord te worden… Heerlijk. Nachthelle vormde een mooie climax van schoonheid en romantische magie. Prégardien moest zijn hoogste noten uit de kast halen, die fijn een nachtelijke echo kregen in het koor. Wonderlijk betoverend. Met een lied van Friedrich Silcher – een Duitse populaire koorcomponist in de romantiek – en Zur Guten Nacht van Schubert dankten solist en koor voor het overweldigende applaus.

Na het concert kreeg het publiek de gelegenheid een interview met de zanger bij te wonen. Op de haar eigen sympathieke en ontwapenende manier liet Chloë Herteleer Prégardien terugblikken op zijn optredens in de Singel, op zijn leven als zanger, pedagoog, vader van een zanger en dirigent. We kregen een kleine hint voor de toekomst: “Singen ist mein Leben”. We mogen gerust zijn: Pégardien zal de stem niet aan de wilgen hangen en enkel dirigeren. Een positief vooruitzicht alvast aan het eind van een prachtige avond, die met goud mag bekroond worden. De concertserie “Focus Prégardien” sloot zaterdag 28 april af met een vocaal programma waarbij tenor Christoph Prégardien omringd werd door het mannenkoor Camerata Musica Limburg onder leiding van Jan Schumacher. Het individuele liedrecital van tenor met piano werd op die manier gevarieerd tot een koorconcert waarbij de tenor geregeld een solopartij toebedeeld kreeg. Het was meteen een schot in de roos, want Prégardien gaf ons een zoveelste manifest van de grenzeloosheid waarmee hij de zangliefhebber geboeid houdt. De geprogrammeerde werken waren trouwens stuk voor stuk pareltjes van vocale kunst zodat het een uniek concert voor fijnproevers was. Het bleef trouwens muisstil in de blauwe zaal van de Singel, iedereen zat geconcentreerd en puur te genieten. De componisten op het programma boden een gevarieerde waaier aan profane koorliederen rond het thema van de nacht en het “Ständchen”, de serenade aan de geliefde.

Van Ralph Vaughan Williams en Benjamin Britten hoorden we enkele  volksliederen die kunstig maar met groot naturel door tenor en koor vertolkt werden. Meteen was duidelijk met wat een precisie het koor zong zonder ook maar iets aan bezieling in te boeten. Wat een genot op die manier een stukje Britse liedschat gepresenteerd te krijgen. Prégardien voelde zich bij de jonge mannen van het koor – dertigers, vernamen we later – duidelijk thuis. Er was een zichtbare wederzijdse verstandhouding en beïnvloeding, zodat het plezier van “samenzang” moeiteloos naar het publiek oversloeg. De twee koorliederen van Anton Bruckner deden beseffen hoe onvolprezen die componist is wat de miniatuurkunst van het lied betreft en met wat een poëtisch gevoel hij romantische teksten van verfijnde muziek voorzag. De accuraatheid van de uitvoering bezorgde gewoonweg rillingen.

Franz Schubert was aanwezig met solo-liederen en met vocale ensembles. Dat maakte het concert extra interessant, want wanneer hebben we de gelegenheid de liederen die Schubert speciaal schreef voor de fameuze “Schubertiades” eens live en op hoog niveau te horen? In de solo-liederen stelden we vast dat de stem van Prégardien nog steeds zijn mooie heldere en aparte timbre heeft en dat hij ze kleurrijk en expressief in dienst stelt van de inhoud van het lied. Zo werd Über Wildemann een intense tocht doorheen de ontluikende natuur als symbool voor dito verliefdheid en was Wanderers Nachtlied (Über allen Gipfeln ist Ruh) een “moment suprême” van pure verstilling. Prégardien had het publiek zo in de ban, dat er geen zuchtje te horen was. De liederen voor ensemble kregen van Camerata Musica Limburg een vertolking met zorg en ziel. Wat een charme ging er uit van Schuberts Ständchen “Zögernd leise” met de continue klop op de deur van het liefje in de piano en het herhaald vragen om toch gehoord te worden… Heerlijk. Nachthelle vormde een mooie climax van schoonheid en romantische magie. Prégardien moest zijn hoogste noten uit de kast halen, die fijn een nachtelijke echo kregen in het koor. Wonderlijk betoverend. Met een lied van Friedrich Silcher – een Duitse populaire koorcomponist in de romantiek – en Zur Guten Nacht van Schubert dankten solist en koor voor het overweldigende applaus.

Na het concert kreeg het publiek de gelegenheid een interview met de zanger bij te wonen. Op de haar eigen sympathieke en ontwapenende manier liet Chloë Herteleer Prégardien terugblikken op zijn optredens in de Singel, op zijn leven als zanger, pedagoog, vader van een zanger en dirigent. We kregen een kleine hint voor de toekomst: “Singen ist mein Leben”. We mogen gerust zijn: Pégardien zal de stem niet aan de wilgen hangen en enkel dirigeren. Een positief vooruitzicht alvast aan het eind van een prachtige avond, die met goud mag bekroond worden.  

Tags: Christoph Prégardien
Vorig artikel

Liza & Dmitry Ferschtman in duo bij Challenge Classics

Volgend artikel

Il Diamante van Jan Dismas Zelenka

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Hasse: L’Olimpiade
New Releases

Hasse: L’Olimpiade

1 augustus 2023
Twee keer Bachs Weihnachtsoratorium in één weekend
Concerten

Twee keer Bachs Weihnachtsoratorium in één weekend

20 december 2019
Auf Flügeln des Gesanges
Cd & DVD

Auf Flügeln des Gesanges

23 december 2018
Christoph Prégardien en Julius Drake: pure poëzie, al is de symbiose tussen stem en piano niet altijd even innig.
Cd & DVD

Poetisches Tagebuch

19 januari 2016
“Father and Son” Prégardien: een perfecte match tussen gelijkgestemde vertolkers.
Cd & DVD

Father and Son

25 januari 2015
Christoph Prégardien
Concerten

Le Concert Lorrain & Nederlands Kamerkoor

27 maart 2012
Volgend artikel
Il Diamante, Ensemble Inegal, dubbel cd

Il Diamante van Jan Dismas Zelenka

Lemmensinstituut

Lemmens aan financiële afgrond

In Dulci Jubilo, inzingen Psalm 23, Franz Schubert

Internationaal Jong Geluid

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (893)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (114)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (650)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.054)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.