• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
Radio
zondag, december 10, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Choir on the Run

door: Redactie
18 juli 2018
in Concerten
Leestijd:4 minuten
A A
Choir on the Run
Share on FacebookShare on Twitter

De University of Santo Tomas Singers uit de Filipijnen brengen o.l.v. Prof. Fidel G. Calalang Jr. kwaliteit van internationaal niveau naar het bescheiden Brecht, thuisdorp van ondergetekende tijdens hun 34ste internationale toer, ‘Choir on the Run’

ookinteressant

Het sprookje van Tsaar Saltan van Nikolay Rimsky-Korsakov in de Munt

Opera Ballet Vlaanderen – VONK ‘Schemer’

Muzische liefde en aardse passie: Les Contes d’Hoffmann

Met onder meer tweemaal de prestigieuze Pavarotti-prijs op hun naam staan, hebben de UST Singers een hele eer hoog te houden. Er wordt zeker aan de verwachtingen voldaan wanneer ze starten met het Cantate Domino van Josu Elberdin Badoola, een levende Spaanse componist van wie me de naam onbekend was. Hun programma staat nog vol van allerlei exotische namen van toch haast allemaal hedendaagse componisten, een mooie geste zou ik zo zeggen. Namen als Andrej Makor, Frederick Bayani Mabalot, Beatriz Corona en Bing Rio Pablico doen ons een zeer extensief en hoogwaardig koorrepertoire beleven. Haast elke compositie heeft een uitgebreid verhaal met compleet uiteenlopende delen. Het is een zeer fris programma van religieuze, pop- en volksmuziek, avontuurlijk en muziek in allerlei talen en van alle smaken en kleuren.

Prof. Fidel Calalang Jr. Is niet alleen de stichter van dit koor, maar ook een modieuze dirigent met een buitengewoon fingerspitzengefühl. Met zijn gelaatsuitdrukking laat hij zich niet teveel in de kaarten kijken, maar hij kijkt vooral geconcentreerd. Een heuse virtuoos achter een (in dit geval elektronisch) klavier zullen we later merken. Zeer bewust en met haast choreografische handbewegingen gaat hij te werk bij het dirigeren en er gaat een enorme empathie uit naar zijn koor. Ik geloof dat ze werkelijk een speciale band hebben met elkaar, deze dirigent en zijn studenten. Overigens zou in een koor zingen ook het empathisch vermogen en de algemene mentale en fysieke gezondheid versterken. Als ik psycholoog of dokter was, zou ik het al mijn patiënten aanbevelen.

Van de dirigent horen we ook een eigen werk, psalm 100, een knap en eerder polyfoon werk met allerlei speelse patronen en het koor spreidt mooi zijn dynamiek ten toon. De zangers kennen ook wat van presentatie, allen lachen ze mooi, ze gebruiken de ruimte zeer goed en dat met hun mooie uniformen, die ze dan nog wisselen tijdens de pauze; een lust voor het oog. Het geheel heeft een gezonde spektakel-waarde. Sommige zangers zijn nog eerder jong, maar hebben toch al heel wat durf en voorkomen als solist. Allerlei kleine en ongewone instrumenten worden soms aangewend, ze maken een wereld van verschil, al is het niet altijd makkelijk een goede balans te vinden qua dynamiek in combinatie met het koor en de kerkakoestiek.

Een inkijk in de Filipijnse cultuur

Vooral na de pauze krijgen we meer inzicht in hun cultuur met ‘Ahibakle’ van Bienvenido Constantino, een oogstlied en feest uit het noordelijk deel van de Filipijnen, waarbij het koor een soort rituele dans uitvoert en het volkslied Dalaga’t Binata van Lucio San Pedro, beide Filipijnse componisten. Veel van de werken na de pauze hebben aan het einde een tutti-glissando wat ook wel een beetje een lachwekkend effect heeft, maar zeer goed uitgevoerd wordt. Inventieve koorbewerkingen troef met Hallelujah van Händel bewerkt door Mervyn Warren. Nog zo’n bewerking werd er gemaakt van het poplied Happy van Pharrell Williams met een cajon, een schot in de roos van een bis-nummer. Deze kasten van stemmen overvallen het publiek, waaronder de burgemeester van Brecht.

Dit koor verheft het Brechtse dorp even, ze zouden eender welke plaats verheffen, maar deze kwaliteit zijn we hier, jammer genoeg, maar eerlijk gezegd, niet gewoon. Of misschien niet meer? Mijn moeder leerde tijdens haar jeugd in deze Sint-Michielskerk van Brecht bijvoorbeeld de speelgoedsymfonie van Leopold Mozart kennen. De organisatie van een concert voor dit koor is in ieder geval een grote stap in de goede richting, al hoop ik dat men voor de dirigent een echte akoestische piano zou kunnen voorzien wanneer hij nogmaals komt. Dat zou voor het koor ook nuttig kunnen zijn wanneer ze een elektronisch instrument zouden overstemmen. Meer publiciteit  is wensbaar naar de plaatselijke muziekmaatschappijen toe om dergelijke muzikale contexten meer bij elkaar te brengen. Dat is geen verwijt. De kerk zat nu al behoorlijk vol.

In naam van Klassiek Centraal en als Brechtenaar was ik zeer blij hier bij te mogen zijn, het was een concert dat grootsteden waard was, al doet het ‘op den buiten’ ook wel eens goed en dan moeten de mensen van hier er eens niet zo ver voor gaan. Het was qua stijl een zeer toegankelijk programma en toch gezien de ongewone programmatie met minder bekende namen en een zuivere inkijk van het echte koorrepertoire en de Filipijnse cultuur, zeker niet populistisch of commercieel.


  • WAT: Choir on the run
  • WIE: Prof. Fidel Gener Calalang Jr., The University of Santo Tomas Singers
  • WAAR & WANNEER: Sint-Michielskerk Brecht, zaterdag 07/07/2018
Tags: Choir on the runPavarotti-prijsProf. Fidel G. Calalang Jr.Sint-Michielskerk BrechtUniversity of Santo Tomas SingersUSTVocaal
Vorig artikel

Persconferentie Peter Benoit – CD uitgave Religieuze quadrilogie

Volgend artikel

Eenzaamheid was nooit zo fijn

Redactie

Redactie

Ook interessant:

Distler: Die Weihnachtsgeschichte
New Releases

Distler: Die Weihnachtsgeschichte

23 november 2023
Bellissama ‘Tour de France’
Concerten

Bellissama ‘Tour de France’

13 november 2023
Urbain Van Asch dirigeert nu de Engelenkoren
Nieuws

Urbain Van Asch dirigeert nu de Engelenkoren

7 november 2023
Hedendaagse koormuziek
Cd & DVD

Koorgezangen uit het noorden

6 november 2023
Mascagni: Cavalleria rusticana
New Releases

Mascagni: Cavalleria rusticana

3 november 2023
Sawyers: Mayflower
New Releases

Sawyers: Mayflower

2 november 2023
Volgend artikel
Eenzaamheid was nooit zo fijn

Eenzaamheid was nooit zo fijn

Anita Rachvelishvili, een te ontdekken topzangeres

Anita Rachvelishvili, een te ontdekken topzangeres

Lavend aan de Hippocrene

Lavend aan de Hippocrene

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (231)
  • Cd & DVD (854)
  • Concerten (917)
  • Evenementen (437)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (31)
  • Interviews (117)
  • New Releases (413)
  • Nieuws (682)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.087)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • radio stream
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.