Chanson d’amour: finesse in zang en piano

***** Een Frans droomduo voor puur Frans repertoire: het klinkt even veelbelovend als het in realiteit ook is. Sabine Devieilhe en Alexandre Tharaud stelden met veel zorg een liedprogramma samen met mélodies van vier Franse componisten uit de late 19de tot midden 20ste eeuw. Ze trekken zo een lijn van de exquise liedkunst van Gabriel Fauré via de tijd- en stijlgenoten Claude Debussy en Maurice Ravel tot de wat hoekiger en eigenzinniger Francis Poulenc.

Zoals de hoofding van de cd verraadt, is het thema uiteraard de liefde. Maar dan wel in al zijn variatie. Zo wisselen verlangen en melancholie, triestheid en vrolijkheid elkaar af. De opeenvolging van de mélodies springt van de ene componist naar de andere. Het effect is soms verrassend, maar steeds prikkelend en dwingt tot aandachtig luisteren. Het is een uur lang gewoonweg genieten van prachtig gezongen liederen.

De stem van Sabine Devielhe is als fijne zijde, zacht en aangenaam strelend. Ze heeft een loepzuivere hoogte, waarmee ze de vele superhoge passages van de liederen moeiteloos beheerst. Ze neemt je met een natuurlijke charme mee in een heerlijk vocaal universum, nu eens vol geloof in de liefde als een charmante chose en chose éternelle, dan weer nostalgisch zoals in Debussy’s Ariettes oubliées op teksten van Verlaine, en ook weleens vrolijk en speels zoals in Poulencs Fêtes galantes. Soms is de grens tussen melancholisch verlangen en vrolijkheid dun of ironisch, maar de subtiliteit van de poëzie blijft steeds bewaard. Een hoogtepunt hiervan is zeker Nuit d’étoiles van Claude Debussy.

Denk vooral ook niet dat je enkel het alom bekende liedrepertoire aangeboden krijgt. Naast bijvoorbeeld het vaak gehoorde Après un rêve of Notre amour van Fauré, zijn er ook de veel minder bekende liederen als Sur l’herbe of de Ballade de la Reine morte d’aimer van Maurice Ravel. Vooral dit laatste lied is een karakterstukje, dat een persoonlijke toets van de zangeres vraagt. Ook pianist Alexandre Tharaud draagt trouwens bij tot de indrukwekkende verhaallijn, met de zachte fragiele intro tot de ballade en de felle toetsen van de grosses cloches. Hij treft steeds de juiste toon, zacht en fragiel als een Soir triste of mooi wegstervend op het einde van Chevaux de bois (Debussy).

Het lied waarmee de cd eindigt, kan wel als een bisnummer gelden: Les Chemins de l’amour van Poulenc. De cd brengt dan ook het recital van midden september in herinnering, waarmee Devieilhe en Tharaud als eersten na de lange lockdown opnieuw het podium van de Munt tot leven brachten. Een avond die dankzij deze cd opnieuw te beleven is. Wie het recital niet live meemaakte, kan met de cd een heerlijke inhaalbeweging maken.


  • WAT: Chanson d’amour
  • WIE: Sabine Devieilhe (sopraan) & Alexandre Tharaud (piano)
  • UITGAVE: Erato 0190295224271
  • BESTEL: via JPC

Krijg elke donderdag een overzicht in je mailbox van alle artikelen die geplaatst zijn op Klassiek Centraal. Schrijf je snel in:

Meer lezen ?

Sterrenparade

Voor wat staan de sterren die toegekend worden? Het is belangrijk om daarin openheid te brengen, dit m.a.w. op de (ver)nieuw(d)e website te expliciteren. KC is voorstander van een positieve benadering, genre de restaurantrubriek in dSMagazine: uitstekend– goed – redelijk – nipt.

5 ⭐️ = uitstekend

4 ⭐️ = zeer goed

3 ⭐️ = goed

2 ⭐️ = redelijk

1 ⭐️ = nipt

Introductiegidsen

Steun Klassiek Centraal via JPC