Met de opname van een Frans programma, de prachtige celloconcerten van Camille Saint-Saëns en Eduard Lalo, werd de droom van Maja Bogdanović werkelijkheid. Zoals veel andere jonge cellisten, waren dit de eerste ‘grote concerten’ die zij studeerde en uitvoerde. Op 16-jarige leeftijd werd ze toegelaten tot het Conservatorium van Parijs, terwijl Joegoslavië een zware periode doormaakte. Tijdens haar 20 jarig verblijf in Parijs identificeerde zij zich met de Franse cultuur.
In 2023 vieren we de 200e verjaardag van Eduard Lalo, een mooie gelegenheid voor de opname van zijn celloconcert. Het Lalo-concert werd Maja’s ‘lijfstuk’ omdat het vaak de keuze was in de finales van grote concoursen, en sindsdien is het haar metgezel. Een ander klein juweeltje op dit album en tegelijkertijd een mooie herinnering aan haar jeugd, is één van de mooiste thema’s van de klassieke muziek: het beroemde deel ‘de zwaan’ uit het ‘Carnaval des Animaux’ van Camille Saint-Saëns. Maja groeide op in Zemun, het Boheemse deel van Belgrado aan de Donau, waar haar huis slechts 50 meter van de rivier verwijderd was en waar honderden zwanen de voorbijgangers begroeten.
Het Servische RTS Symphony Orchestra was het eerste orkest waarmee Maja speelde toen zij op de middelbare school in Belgrado zat. De opnamesessies in de ‘Kolarac’-zaal, het hart en de ziel van Belgrado’s muziek leven, ademden de energie en sfeer van een live concert. “It was important for me to keep the feeling of a live concert, with a touch of Balkan temperament, to spice up the “French flavour”, but at the same time to give ourselves wings and the freedom to fly.” – Maja Bogdanović
*Als u een aankoop doet via bovenstaande link krijgen wij een kleine vergoeding. Zo kunnen we u blijven voorzien van recensies en artikelen. Door iets via onze link te kopen, steun je ons in het schrijven van nieuwe artikelen. Producten worden voor jou nooit duurder als je gebruikmaakt van onze links.