• Home
  • Over KC
  • Partners
  • Toevoegen evenement
donderdag, september 21, 2023
  • Login
Klassiek Centraal
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • New Releases
    • Interviews
    • Gouden Labels
  • Recensies
    • Concerten
    • Cd & DVD
    • Evenementen
    • Boeken
  • In de kijker
  • Evenementen agenda
  • Partners
    • Partner worden
  • Meer informatie
    • Over KC
    • Wie is wie
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Klassiek Centraal
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Home Recensies Concerten

Cecilia Prima Donna

door: Erna Metdepenninghen
21 december 2015
in Concerten, Recensies
Leestijd:2 minuten
A A
Cecilia Bartoli
Share on FacebookShare on Twitter

Cecilia Bartoli was weer in het land en het was feest. De grote zaal van Bozar zat opnieuw afgeladen vol met extra rijen stoelen op het podium. Daar nam eerst La Scintilla plaats, het ensemble gespecialiseerd in oude muziek, waarmee Bartoli geregeld optreedt.

ookinteressant

Alweer tijd voor een nieuw 20・21 Festival in Leuven

Mozart, La Clemenza di Tito: een theatrale boodschap van regisseur Milo Rau

Gaudeamus: flirt met flashlight en microtonaliteit

Maar geen oude muziek dit keer evenmin een programma opgebouwd rond een bepaalde componist of thema maar een bloemlezing uit het repertoire van Cecilia die bovendien het gezelschap kreeg van een jonge Zuid-Afrikaanse tenor met de fantasierijke naam van Sunnyboy Dladla.

Mozart, Rossini en Donizetti waren de componisten. Fiordiligi, Angelina en Desdemona zijn personages die Cecilia Bartoli meer dan eens overtuigend op het toneel gestalte gaf. Adina uit Donizetti’s “L’elisir d’amore” was nieuw maar kwam fris tot leven in het duet “Una parola, o Adina” waarin Sunnyboy Dladla de verliefde Nemorino was. De jonge tenor, die carrière maakt in Duitsland , liet een mooie, lichte stem horen, kon nuanceren en was een geëngageerde partner. Solistisch vertolkte hij aria’s uit Mozarts “Cosi fan tutte” en “La cenerentola” en “Il barbiere di Siviglia” van Rossini en deed dat met stijl en de nodige virtuositeit. Met Bartoli vertolkte hij nog  duetten uit “Cosi fan tutte” en “La cenerentola” en bewees zich een waardige partner die weliswaar nog kan groeien.

Cecilia in een mooie hemelsblauwe jurk zong Angelina’s “Nacqui all’affano…Non piu mesta” uit “La cenerentola” met tederheid en haar vertrouwde virtuositeit. De coloraturen werden opnieuw moeiteloos en zuiver aan elkaar geregen, werden  niet als een knetterend salvo de zaal ingestuurd zoals in het verleden wel eens het geval was, maar waren een subtiel maar nog altijd spetterend vuurwerk . Innigheid en ontroering legde ze in Desdemona’s “Assisa al piè d’un salice” uit Rossini’s “Otello” een fragment vertolkt met superbe stembeheersing ,terecht met een spontane “brava” uit het publiek bekroond. Toen had ze haar hemelblauwe jurk al verwisseld voor een wit gewaad met blauwe versieringen. Maar dat verdween volledig onder het sjofele schortje waarin ze als Assepoester, gewapend met een veegborstel, het duet “Tutto è deserto” uit “La cenerentola”  presenteerde samen met Sunnyboy Dladla die voor de gelegenheid (hij stelt immers de als knecht verklede prins voor) in zijn hemdsmouwen optrad. Grote hilariteit en soms wat aanvankelijke verwondering bij het minder vertrouwde publiek dat toch duidelijk genoot van dit toneeltje waarin ook opnieuw fraai gezongen en leuk geacteerd werd. Groot succes, staande ovatie en bloemen en drie ongewone bis-nummers waarin Cecilia telkens haar partner betrok : Rossini’s “Kattenduet” , “Lippen schweigen” met bijbehoren walsje uit “Die lustige Witwe” van Lehar en het  “Brindisi” met champagne uit Verdi’s “La Traviata”.

Een prima donna show? Misschien maar toch een met kwaliteit en prima invulling, mooi begeleid door het orkest aangevoerd door Ada Pesch, door Bartoli altijd in het applaus betrokken.

Tot volgend jaar?

Tags: BozarCecilia BartoliRecitalVocaal
Vorig artikel

Luc Brewaeys (geen) vaarwel …

Volgend artikel

La Bohème

Erna Metdepenninghen

Erna Metdepenninghen

Vanaf 1966 losse medewerkster bij de BRT, later VRT en KLARA met programma's als ‘Perspectieven van het muziektheater’ en ‘Stemmen’, interviews en commentaar bij Koningin Elisabethwedstrijd Zang. Van 1970 tot 2005 recensente bij De Standaard voor muziek, opera en ballet. Medewerkster vaktijdschriften als Opera (Londen), Scherzo (Madrid), Luister (Nederland). Werkte mee aan Elseviers Encyclopedie van de Opera en Prisma van de Opera. Van 1990 tot 2006 voorzitter van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Sinds 2012 recensente bij Klassiek Centraal.

Ook interessant:

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions
Nieuws

Nederlands Kamerkoor presenteert videoserie The Personal Archive Sessions

12 september 2023
Il concerto segreto
New Releases

Il concerto segreto

12 september 2023
Equinox: Twee dagen gewijd aan spirituele muziek
Cd & DVD

Komorebi met Trio Peltomaa Fraanje Perkola

Sinfonia Heist viert 10 jaar!
Nieuws

Sinfonia Heist viert 10 jaar!

5 september 2023
Caldara: Arias for Bass
New Releases

Caldara: Arias for Bass

16 augustus 2023
An Invitation at the Schumanns’ ⎮ Trio Dichter
New Releases

An Invitation at the Schumanns’ ⎮ Trio Dichter

3 augustus 2023
Volgend artikel
La Bohème, Giacomo Puccini, Opera Vlaanderen

La Bohème

Babel

Babel

Hänsel und Gretel: een scène voor de – overigens perfect gecaste - zangers was er in de Henry Le Boeufzaal niet. Zoals bij een concertante voorstelling zongen zij in concertkledij voor het orkest.

Hänsel und Gretel in Bozar

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte

Abonneer je vandaag op de nieuwsbrief van Klassiek Centraal net als 3771 andere lezers, en blijf wekelijks op de hoogte van de nieuwste artikelen.

één e-mail per week op donderdag

Controleer je inbox of spammap om je abonnement te bevestigen.

Categorieën

  • Boeken (230)
  • Cd & DVD (845)
  • Concerten (891)
  • Evenementen (429)
  • Gouden Labels (55)
  • In de kijker (30)
  • Interviews (113)
  • New Releases (406)
  • Nieuws (643)
  • Opinie (23)
  • Recensies (2.052)

Klassiek Centraal is het magazine voor klassiek Muziek, Opera & Dans in Vlaanderen. Klassiek Centraal wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. 

Wilt u ook meewerken aan Klassiek Centraal stuur ons dan een bericht via redactie@klassiek-centraal.be

Blijf op de hoogte:

Wekelijks (op donderdag) verstuurd Klassiek Centraal een overzicht van alle gepubliceerde artikelen. Schrijf je snel hiernaast in om niks te missen.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • aaa radiotest
  • Advertenties voor schrijvers
  • Cookiebeleid (EU)
  • Dashboard
  • Evenementen agenda
  • Evenementen lijst
  • Event ingeven
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Links
  • My account
  • Nieuws
  • Organizer Dashboard
  • Over KC
  • Partner worden
  • Partners
  • Privacy verklaring
  • Shop
  • Single event
  • Submit Organizer Form
  • Submit Venue Form
  • test
  • Thank you!
  • Venue Dashboard
  • Vrijwilligers gezocht!
  • Wie is wie
  • Wij bieden aan

© 2020 Klassiek Centraal VZW - Varkensmarkt - 2800 Mechelen - Design en hosting Kyzoe.be.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Cleantalk Pixel

Add New Playlist

Deze website gebruikt cookies om optimaal te functioneren. U vindt onze privacy policy en cookie verklaring hier.