Mozarts Mis in c klein was een opdrachtwerk, geschreven voor de inwijding van de Weeshuiskerk in Wenen. De componist was pas twaalf jaar oud en dirigeerde de première zelf in aanwezigheid van het hof, “tot algemeen genoegen en bewondering van allen”, zoals de Weense pers schreef.
Haydns “Missa in angustiis” werd 30 jaar later geschreven. Het kreeg later de bijnaam “Nelson Mis” vanwege een uitvoering in het bijzijn van admiraal Nelson in 1800, toen Haydn voor enkele jaren en voor de tweede keer kapelmeester was aan het hof van prins Esterházy. Ondanks de verslechterende financiële situatie, die Esterházy dwong het orkest in te krimpen, schreef de componist in die jaren zes missen. Hiervan wordt de “Nelson Mis” algemeen beschouwd als de beste zetting.
In de loop van zijn lange carrière was Michael Gielen muziekdirecteur van de Koninklijke Opera in Stockholm, het Belgisch Nationaal Orkest in Brussel, de Nederlandse Opera en de Opera van Frankfurt. Hij was ook eerste gastdirigent van het BBC Symphony Orchestra en de Staatskapelle Berlijn en chef-dirigent van het Cincinnati Symphony Orchestra en het Südwestfunk Symphony Orchestra. Hij ontwikkelde al vroeg een interesse in hedendaagse muziek en werd bekend door zijn uitmuntende uitvoeringen van de muziek van het Weens classicisme en de symfonieën van Bruckner en Mahler. Hij dirigeerde verschillende wereldpremières van belangrijke 20e-eeuwse werken zoals de opera “Die Soldaten” van Bernd Alois Zimmermann en het “Requiem” van György Ligeti.