Alle “rollen” die voorkomen in zijn Johannes Passion worden door meerdere stemmen vertolkt. De rol van de Evangelist is vierstemmig, die van Jezus driestemmig, die van Pilatus, de Ancilla en Petrus tweestemmig en die van de menigte (turba) zesstemmig. Na de dood van A. Willaert is dit werk waarschijnlijk nooit in zijn oorspronkelijke vorm uitgevoerd, zoals te vinden is in de deelboeken (manuscripten, niet gedrukt). De ‘eenvoudige’, slanke en luistervriendelijke manier waarop deze passies werden gecomponeerd zou een gevolg kunnen zijn van de aanbevelingen en beperkingen die aan componisten werden opgelegd door hun superieuren, die op het Concilie van Trente (1545-1563) naar oplossingen zochten om de liturgie aantrekkelijker te maken. Muziek speelde hierbij een belangrijke rol.” (Tore Tom Denys)
Recensies
“Een historisch interessante tussenstop in de Passie. Het jonge ensemble Dionysos Now! maakt er zeker het beste van. De zeven heren bewijzen wat ze kunnen zingen in Willaerts drie motetten.” (FONO FORUM, november 2023)