Met zijn opera Rinaldo, die in 1711 in Londen in première ging, legde George Frideric Händel de basis voor een operavontuur zonder weerga in die stad. Naast de nieuwe Italiaanse muziek kon ook het fantastische plot, dat alle mogelijkheden van de barokke theaterkunst uitbuitte, op enthousiasme van het publiek rekenen: liefde, woede en passie te midden van sensationele scènewisselingen, vuurspuwende monsters, vliegende draken en levende mussen op het toneel. Het libretto, gebaseerd op een episode uit het destijds populaire epos Gerusalemme liberata van Torquato Tasso, vertelt het verhaal van de jonge kruisvaarder Rinaldo, die veel liever met zijn geliefde Almirena trouwt dan dat hij vecht en die de magische kunsten van de kwaadaardige tovenares Armida – die verliefd op hem is – moet weerstaan om het geluk te vinden. 20 jaar later, in 1731, was de operawereld in Londen niet meer zo rooskleurig voor Händel en dus keerde hij terug naar zijn vroegere succesvolle opera, die zoals gebruikelijk in die tijd werd bewerkt. Geen van zijn opera’s werd echter zo ingrijpend bewerkt voor een reprise als Rinaldo: met uitzondering van Almirena werden alle rollen herzien, variërend van complete schrappingen en transposities tot nieuw gecomponeerde of nieuw ingevoegde aria’s. De wijzigingen zijn zo ingrijpend dat je er niet van op aan kunt. De veranderingen zijn zo drastisch dat je bijna van een nieuw stuk zou kunnen spreken. Deze zelden uitgevoerde versie is hier voor het eerst op CD te horen en heeft een uitstekende cast van zangers, bovenal de op dit moment toonaangevende Italiaanse countertenor Filippo Mineccia in de titelrol, evenals Roberta Mameli en Vivica Genaux als de dames Almirena en Armida, die voor hem vechten. Marco Angioloni, die ook Goffredo zingt, regisseert het jonge ensemble Il Groviglio met verve.
