Niet minder dan vier grote componisten – Fauré, Debussy, Schönberg en Sibelius – werden geïnspireerd door het toneelstuk Pelléas et Mélisande (1892) van Maurice Maeterlink. Terwijl we in 2024 de verjaardagen van Fauré en Schönberg vieren, geeft Paavo Järvi hier zijn lezing van hun zettingen van Pelléas et Mélisande met het Frankfurt Radio Symphony Orchestra, waarvan hij bijna tien jaar lang muziekdirecteur was. Debussy was zo in beslag genomen door zijn eigen opera-enscenering van Pelléas et Mélisande dat de beroemde Engelse actrice Mrs Patrick Campbell Gabriel Fauré benaderde om toneelmuziek voor het stuk te schrijven; deze muziek werd vervolgens een vierdelige orkestsuite die wordt beschouwd als Fauré’s symfonische meesterwerk. In 1902 volgde Schönberg het advies op van zijn bewonderde rolmodel Richard Strauss en componeerde zijn eigen symfonische gedicht op Pelléas et Mélisande. De complexe combinaties van muzikale motieven en de rijke textuur van het grote orkest boeien ons niet alleen, maar onthullen ook zijn eigen visie op dit archaïsche maar universele verhaal.