In zijn rol als muziekdirecteur van het orkest en koor van de Accademia Nazionale di Santa Cecilia heeft Antonio Pappano de twee werken samen opgenomen om ons het verband tussen de twee componisten te laten horen. Tegelijkertijd biedt hij ons de zeldzame kans om beide versies van Moessorgski’s Nacht op de kale berg te horen – één voor orkest en één voor orkest en vocaal ensemble (zoals bedacht voor Sorochyntsi’s opera The Fair). “Moessorgski’s tekst heeft een bite die zeer ongebruikelijk is voor de tijd waarin deze muziek werd gecomponeerd,” zegt Pappano. “Het is kaal en onopgesmukt, met een sterke rauwheid”.
Rimsky-Korsakovs duizelingwekkende symfonische suite Scheherazade omschrijft hij daarentegen als “een groot showstuk voor het orkest”, en hij voegt eraan toe: “Vooral in de meer transparante en zingende momenten van de partituur is de kwaliteit van het orkest echt cruciaal. Italiaanse orkestmusici staan bekend om hun zingende klank en stijl, dus ik denk dat dit stuk ideaal is voor het Santa Cecilia Orchestra.”