Uitzonderlijk project
Music in Time of War, het nieuwe dubbelalbum van pianist Kirill Gerstein, plaatst de muziek van Komitas, de oprichter van de Armeense nationale muziekschool, naast die van Claude Debussy, die Komitas’ muziek zeer bewonderde. Beide componisten werden diep getroffen door de implosie van hun wereld – Komitas door de genocide op de Armeniërs door de Turken, Debussy door de Eerste Wereldoorlog. Het project kwam voort uit Gersteins fascinatie voor het vermogen van muziek om een historisch verhaal te weerspiegelen. Hij combineert Debussy’s 12 Etudes uit 1915 met Komitas’ Armeense Dansen voor piano, gecomponeerd het jaar daarop, en voert ook een selectie van Debussy’s late pianostukken uit, geschreven om fondsen te werven voor de oorlog.
Gerstein wordt op het album vergezeld door de Armeense sopraan Ruzan Mantashyan, pianist Thomas Adès en pianiste Katia Skanavi, die samen een selectie van werken voor zang en piano, piano vierhandig en twee piano’s uitvoeren. Het project wordt uitgebracht als een dubbelalbum met een boek in drie talen. Dit laatste bevat een reeks illustraties, maar vooral vier gedetailleerde essays van historicus Annette Becker (“The First World War: Killing / Destroying / Yet Creating”), historicus Khatchig Mouradian (“Shining Columns: The Armenian Genocide and the Revival of Armenia”), musicoloog Artur Avanesov (“Thrown to the Stars and Back: On the Life and Work of Komitas Vardapet”) en componist Heinz Holliger (“Heinz Holliger in Gesprek met Kirill Gerstein”), die kijken naar de impact van oorlog en genocide op de samenleving en hoe kunstenaars reageren op dergelijke gebeurtenissen. Deze essays bieden een sociaal-historische context voor de muziek van Debussy en Komitas en hun invloed op creativiteit in tijden van catastrofe. Het album belichaamt dus zowel Gersteins creatieve nieuwsgierigheid als zijn inzichtelijke benadering van het cureren van buitengewone projecten.