in 1907 componeerde Florent Schmitt de muziek bij een “mimodrama” gedanst door Loïe Fuller, La Tragédie de Salomé. Zijn partituur barst van de kleur, energie en sensualiteit – en ook van de oriëntaalse invloeden van zijn reizen naar Marokko en Constantinopel, waar hij de huilende derwisjen ontdekte. In de slotscène klinkt het hartverscheurende “Chant d’Aïça”, een oriëntaalse melodie gezongen door een sopraan. Hoewel deze muziek gedurfd en modern was voor het publiek van 1907, wekte het de bewondering van een andere componist, Igor Stravinsky, aan wie Schmitt de Symfonische Suite opdroeg, die hij later uit het werk ontwikkelde.
Alain Altinoglu, die sinds 2021 chef-dirigent is van het hr-Sinfonieorchester, heeft er echter voor gekozen om de originele versie van deze mijlpaal van de vroeg 20e-eeuwse Franse muziek op te nemen. Het charmante Chant élégiaque in de versie voor cello en groot orkest uit 1911 rondt dit programma af.