Voor zijn “Schubert+” serie plaatst pianist Can Çakmur alle grote solopianocomposities van de Weense componist naast werken van anderen die zich door zijn muziek lieten inspireren en biedt zo de mogelijkheid om deze werken in een nieuw licht te zien. Hoewel elke SACD deel uitmaakt van een bijna complete bloemlezing van Schuberts pianomuziek, is het ook bedoeld als een recital op zichzelf. In deze derde aflevering presenteert Çakmur niet alleen een werk van Ernst Krenek, maar ook Kreneks voltooiing van een onvoltooide Schubertsonate. Krenek heeft zich Schuberts taal zo goed eigen gemaakt dat het resultaat verbluffend is. Zoals Çakmur zegt: “Ik zou het moeilijk vinden om te herkennen waar Schubert ophoudt en Krenek begint als dat niet in de partituur was aangegeven.” Krenek, wiens carrière zich over meer dan zeven decennia uitstrekte, was een productieve componist die gebruik maakte van een verscheidenheid aan stijlen. Zijn Tweede Pianosonate, gecomponeerd in de jaren 1920, is een eerbetoon aan Schubert door een aantal van zijn technieken over te nemen, hoewel de muziek meer verwant is aan het Parijs van het begin van de 20e eeuw dan aan het Wenen van de 19e eeuw. Een fascinerend en verwaarloosd werk dat ontdekt moet worden door het prisma van Schubert.