Het Octet van Charles Martin Loeffler, dat sinds twee uitvoeringen in 1897 niet meer is uitgevoerd, is hier voor het eerst opgenomen dankzij de volharding van Graeme Steele Johnson, een veelzijdige klarinettist wiens artistieke inspanningen variëren van een TEDx-talk tot kamerarrangementen en optredens met het bekroonde WindSync. Het Octet is een juweeltje dat Brahmsiaanse warmte mengt met impressionistische harmonie en weerspiegelt de Duitse en Franse wortels van de Amerikaanse componist. Het Octet laat Loefflers ingewikkelde muzikantschap en unieke klankwereld horen. Vooraanstaande musici hebben zich aangesloten bij deze meeslepende verkenning van muzikale herontdekking met als doel het huidige muzikale landschap te verrijken door Forgotten Sounds te herstellen. Het programma begint met Graeme’s bewerking voor kamerensemble van Debussy’s beroemde Prélude à l’après-midi d’un faune, een werk dat doordrenkt is van het poëtische symbolisme dat Loeffler dierbaar is, en eindigt treffend met een ander weinig bekend Loeffler-werk, de titulaire Timbres oubliés.