Na zijn Rossini-concert deelt Florian Sempey een andere passie: zijn enthousiasme voor de wereld van ridders en middeleeuwse verhalen. Voor hem “stralen kastelen en andere oude gebouwen een mysterieuze kracht uit; hun oude stenen hebben me altijd gefascineerd.” Ferrum Splendidum (Latijn voor ‘glanzend metaal’) doet denken aan de voorouders van de zanger, die smeden waren in Périgord. Hoewel Sempey geen deel uitmaakte van deze familietraditie, richtte hij zich in plaats daarvan op het smeden en vormen van het metaal van zijn briljante baritonstem. Vandaag de dag is hij een veelgevraagd operasolist op het hoogtepunt van zijn kunnen en heeft hij een programma samengesteld dat een breed scala aan heroïsche figuren en opera’s omvat, waaronder Grétry’s Richard Leeuwenhart, Hamlet van Ambroise Thomas, Meyerbeers Le Pardon de Ploërmel, maar ook Tsjaikovski’s opera De tovenares, Wagners Tannhäuser, fragmenten uit Carl Orffs beroemde neo-middeleeuwse cantate Carmina Burana en zelfs de premièreopname van een stuk van Romain Dumas, Le Chevalier d’Éon, dat in 2019 werd gecomponeerd. Florian werkt opnieuw samen met het Orchestre National Bordeaux Aquitaine en zijn jonge maestro Victor Jacob, die op de Victoires de la musique 2023 werd geëerd als een “Openbaring” in de categorie Dirigent.