Het is een ontdekking: Louis Spohrs Passie-oratorium Des Heilands letzte Stunden is vandaag de dag vrijwel onbekend. Onder invloed van een uitvoering van Bachs Matthäus Passion schreef Spohr in 1834 zijn Passion, waarin hij de gebeurtenissen vanuit een ongebruikelijk perspectief beschrijft: De discipel Johannes neemt de rol aan van de verteller die direct betrokken is bij de gebeurtenissen. Samen met Maria, de moeder van Jezus, beschrijft hij het lijdensverhaal. Vooral de scènes voor het hoge gerechtshof van Kajafas en voor het kruis met de muzikaal geschilderde aardbeving zijn opmerkelijk. Dit grote lijdensoratorium is een juweel van vroeg 19e-eeuwse gewijde koormuziek, dat Frieder Bernius opnieuw voor ons toegankelijk maakt met zijn Stuttgart Kamerkoor en de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. De zeven solisten zijn uitstekend: Johanna Winkel, Maximilian Vogler, Florian Sievers, Arttu Kataja, Thomas E. Bauer evenals Felix Rathgeber en Magnus Piontek.
